Economie circulară

Supliment Sistemul Garanţie-Returnare. Desfăşurarea de forţe din spatele SGR: 17 centre logistice, 80.000 de puncte de returnare, 500 de angajaţi şi miliarde de ambalaje colectate

12.12.2023, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Primele trei centre au fost deja alese - ele se află în localităţile Bonţida (Cluj), Giarmata (Timiş) şi Nicolae Bălcescu (Bacău).

Şaptesprezece centre logistice vor asigura bunul mers al Sistemului Garanţie-Returnare (SGR), expresia celui mai amplu parteneriat public-privat din România şi a celui mai important proiect de economie circulară la nivel naţional, a cărui implementare a început pe 30 noiembrie 2023.

Primele trei centre au fost deja alese - ele se află în localităţile Bonţida (Cluj), Giarmata (Timiş) şi Nicolae Bălcescu (Bacău). Ambalajele colectate în magazine vor ajunge în aceste centre, unde vor fi numărate, sortate, compactate şi de unde vor pleca mai departe spre reciclare. Materia primă - PET, aluminiu, sticlă - va ajunge apoi la procesatori.

Sistemul va funcţiona în total cu 17 centre logistice, distribuite în toată ţara, în care vor lucra în total 500 de angajaţi. Şase vor fi de mari dimensiuni, iar unsprezece mai mici. În total, până în primăvara anului 2024, vor fi 600 de angajaţi implicaţi în sistem.

Deoarece construirea de la zero a acestei infrastructuri ar fi durat mult, RetuRO - administratorul SGR - a ales să închirieze spaţiile necesare de la dezvoltatorii logistici. O platformă intermediară, adică un centru de dimensiuni mari, va deservi două-trei judeţe. „Amploarea sistemului va fi direct proporţională cu disponibilitatea ambalajelor SGR pe piaţă şi se va dezvolta treptat în funcţie de volumele de ambalaje care vor fi de recuperat. În stadiile incipiente ale programului, ne aşteptăm să avem un volum mai mic de ambalaje SGR. În plus, anul 2024 va include o perioadă de tranziţie pentru stocurile de ambalaje non-SGR existente“, spune Gemma Webb, CEO şi preşedinte al RetuRO.

Pregătirea centrelor RetuRO necesare pentru funcţionarea SGR va continua până la sfârşitul anului viitor. Dezvoltarea şi implementarea sistemului IT au fost alte puncte importante pe agenda RetuRO. „Programul redus a limitat testarea în amănunt a componentelor de bază ale sistemului IT sau atingerea standardelor de calitate necesare şi nu a lăsat loc pentru ajustări în cazul în care apar probleme neaşteptate.“ Luna decembrie este astfel dedicată testării riguroase şi corectării erorilor de sistem, iar începând cu luna ianuarie, accentul sistemului IT se va muta către facturare şi raportare. „Lansarea iniţială a SGR se bazează pe o versiune de sistem IT care include funcţionalităţi esenţiale pentru un start rapid. Apoi, începând cu ianuarie 2024, va începe dezvoltarea unei versiuni complete a sistemului IT, încorporând şi feedbackul obţinut din perioada imediat următoare lansării SGR.“

Pentru a-şi îndeplini obligaţia legală de organizare a punctelor de returnare, comercianţii pot opta pentru preluarea manuală sau preluarea cu ajutorul RVM-urilor (sisteme automate de preluare). Proprietarii care au magazine cu o suprafaţă de vânzare mai mică de 200 mp pot opta pentru asocierea cu alţi comercianţi similari pentru organizarea punctelor de colectare sau le pot organiza prin acord de parteneriat cu unităţile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară.

Pentru magazinele foarte mici, cel mai simplu mod de colectare presupune amplasarea în zona caselor de marcat a unui sac unde vor fi adunate ambalajele. Când sacul se umple, va fi legat cu sigilii speciale care vor fi furnizate de RetuRO. Şi sacii sunt unii speciali, rezistenţi. Va exista o platformă online unde se va încărca seria sigiliului, iar acolo RetuRO va face contorizarea sacilor şi va crea infrastructura logistică de preluare a ambalajelor de la comercianţi.

Sacii cu recipiente vor fi preluaţi şi vor ajunge la centrele de numărare. Ulterior, baloţii vor fi trimişi către centrele de reciclare. Licitaţiile pentru materiale vor fi deschise, aşa că ambalajele pot ajunge şi la companii din străinătate, nu doar în România. Scopul RetuRO este să le vândă la un preţ cât mai bun, aceasta fiind una dintre sursele sale de finanţare.

Primul centru logistic, cel din Bonţida, judeţul Cluj, a fost deschis pe 27 noiembrie 2023, cu trei zile înaintea demarării SGR în România. Acolo, ambalajele din PET, plastic, aluminiu şi sticlă sunt colectate, compactate şi apoi trimise către reciclatori. Următoarele trei centre, după cel din Cluj, vor fi în zonele Timişoara, Bucureşti şi Bacău (în cadrul ELI Parks).

„Pregătirea celui de-al doilea centru - cel din Giarmata, judeţul Timiş - este în curs de desfăşurare. Acesta va fi operaţional începând cu februarie 2024. Următoarele centre regionale RetuRO vor fi deschise în aprilie, în judeţul Bacău şi în Otopeni (unde vor fi create 75 de joburi), urmând să anunţăm, treptat, alte noi locaţii unde vom deschide aceste centre de colectare şi sortare în perioada următoare“, mai spune Gemma Webb.

Centrul regional RetuRO din Bonţida se întinde pe o suprafaţă de 4.700 mp, are în prezent patru linii de colectare şi este dotat cu echipamente avansate de numărare şi sortare de la Anker Andersen A/S, urmând ca din februarie 2024 să funcţioneze la capacitate maximă, cu opt linii, potrivit reprezentanţilor RetuRO. De asemenea, atunci când vor fi funcţionale toate cele opt linii, centrul regional de colectare va crea 64 de locuri de muncă, în prezent numărul lor fiind la jumătate.

„Acest sistem va fi punctul de plecare al colectării plasticului din România. În ultimul an, am construit o echipă de 18 angajaţi în cadrul RetuRO şi continuăm să recrutăm“, a spus Gemma Webb la inaugurarea centrului de la Bonţida.

Centrul din Bonţida, alături de celelalte planificate şi de cele aproximativ 80.000 de puncte de returnare din toată ţara vor implica activ 19 milioane de români, construind astfel o infrastructură complexă de reciclare la nivel naţional. Centrul regional de la Bonţida este situat în interiorul parcului industrial Olympian.

„Acest proiect reprezintă nu doar o schimbare semnificativă pentru consumatorii şi producătorii de băuturi din România, ci şi un exemplu de bune practici la nivel european“, a spus, în cadrul aceluiaşi eveniment, şi Julia Leferman, director general al Asociaţiei Berarii României pentru Mediu (ABRM), parte din RetuRO.

Proiectul Sistemului Garanţie-Returnare este nu doar cel mai amplu parteneriat public-privat din România, ci şi un pionierat în constituirea unui hub regional al economiei circulare.

„Impactul SGR va fi semnificativ, evidenţiind parteneriatul complex în care ne-am implicat cu toţii, producători de băuturi, comercianţi şi reprezentanţii guvernului prin Ministerul Mediului. În 2024, ajustările la realităţile pieţei vor reprezenta o provocare, dar suntem hotărâţi să găsim soluţii“, a spus şi Alice Nichita, preşedinte al Asociaţiei Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (APBRS), de asemenea parte din acţionariatul RetuRO.