Economie circulară

Supliment Sistemul Garanţie-Returnare. De ce era nevoie de SGR? „România se confruntă cu provocări majore în gestionarea deşeurilor”

12.12.2023, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Anual, aproximativ 7 miliarde de ambalaje vor fi reintroduse în sistem şi vor fi refolosite ca materie primă superioară - un beneficiu atât pentru producători, cât şi pentru mediul înconjurător în care vor trăi generaţiile viitoare.

Adoptarea Sistemului Garanţie-Returnare în România era o necesitate, spun cei care s-au ocupat de implementarea lui, mai ales în condiţiile în care rata de reciclare pe plan local este mereu la coada clasamentului ţărilor europene, nereuşind să depăşească 13%.

Sistemul Garanţie-Returnare (SGR) este un proiect cu obiective pe termen lung, datorită amplorii sale, scopul fiind recuperarea a aproximativ 7 miliarde de ambalaje de pe piaţă în fiecare an.

„La un volum de 7 miliarde de ambalaje de băuturi puse pe piaţă anual, dacă împărţim la 365 de zile, rezultă un nivel de circa 20 de milioane de ambalaje care trebuie colectate zilnic“, spune Constantin Bratu, preşedintele CIPRA - Centrul de Informare, Prevenire, Risc şi Analiză.

Sistemul ar urma să schimbe comportamentul de reciclare a 19 milioane de români prin cel mai mare proiect de ţară dedicat protecţiei mediului, făcând ca, prin returnarea ambalajelor goale, să se reducă risipa acestor produse în spaţiile publice, pe străzi şi în mediul natural. Ambalajele colectate prin SGR vor fi redirecţionate de la groapa de gunoi sau din natură, plin implicarea tuturor cetăţenilor, inclusiv a autorităţilor şi a comunităţilor locale.

Anual, aproximativ 7 miliarde de ambalaje vor fi reintroduse în sistem şi vor fi refolosite ca materie primă superioară - un beneficiu atât pentru producători, cât şi pentru mediul înconjurător în care vor trăi generaţiile viitoare.

„Fiecare cetăţean are un rol important în succesul SGR în România. Întregul SGR a fost proiectat să fie simplu şi accesibil pentru români, deoarece ei sunt cei care practic îl vor pune în mişcare“, spun reprezentanţii RetuRO, administratorul sistemului.

SGR este operaţional la nivel naţional, însă amploarea sa va fi direct proporţională cu disponibilitatea ambalajelor SGR pe piaţă şi se va dezvolta treptat în funcţie de volumele de ambalaje care vor fi de recuperat.

În stadiile incipiente ale programului, este aşteptat un volum mai mic de ambalaje SGR, deoarece etichetarea şi introducerea noilor stocuri de ambalaje marcate cu sigla „Ambalaj cu Garanţie“ pe piaţă va fi un proces treptat pentru producători, iar comercianţii vor avea încă stocuri de ambalaje non-SGR. În plus, anul 2024 va include o perioadă de tranziţie pentru aceste stocuri existente.

„România se confruntă cu provocări majore în gestionarea deşeurilor, iar introducerea unui sistem de garanţie-returnare a ambalajelor contribuie la reducerea poluării şi a impactului negativ asupra mediului. Uniunea Europeană impune ţărilor membre şi obiective ambiţioase privind reciclarea. Implementarea SGR în România va ajuta la atingerea acestor obiective şi la alinierea la standardele europene în materie de gestionare a deşeurilor. SGR va facilita trecerea la o economie circulară în România, în care materialele sunt reciclate şi reutilizate, reducând dependenţa de resurse noi şi generând beneficii economice durabile“, spune Gemma Webb, CEO-ul RetuRO.

Participarea activă a consumatorilor în procesul de returnare a ambalajelor, promovând responsabilitatea individuală în privinţa deşeurilor generate, va fi coloana vertebrală a Sistemului Garanţie-Returnare. Potenţialul alinierii consumatorilor români la cerinţele sistemului depinde, în primul, rând de educaţie şi conştientizare. Creşterea nivelului de conştientizare cu privire la impactul deşeurilor asupra mediului şi beneficiile reciclării poate stimula aderarea consumatorilor la SGR.

„În plus, facilitarea procesului de returnare şi motivaţia de a-şi recupera garanţia pot contribui la creşterea participării şi adoptării acestui sistem. Este important să se pună accent pe educaţie şi comunicare pentru a informa corect consumatorii despre importanţa şi modalităţile de implicare în sistemul SGR.“