Economia verde

ZF Economia verde. Simona Gonciulea a dezvoltat două branduri de modă sustenabilă, prin care prelungeşte viaţa textilelor: „În 2016, lumea era reticentă, dar azi nu mai e aşa“

07.12.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Confecţionarea ţesăturii unei genţi durează cam trei ore, timp la care se adaugă şi etapele din procesul de realizare propriu-zisă a genţii, partea de croitorie, de care se ocupă colega Simonei.

Sigo şi Woolina sunt cele două proiecte prin care Simona Gonciulea caută să valorifice la maximum obiectele textile şi să le prelungească viaţa. Pasiunea ei pentru crearea accesoriilor şi a hainelor din resturi de materiale s-a declanşat în urmă cu un deceniu.

„Totul a pornit de la nevoia mea de a mă relaxa lucrând manual – la început croşetam, iar dintr-o joacă am ajuns la războiul de ţesut. Am început să învăţ singură, de pe internet, cum să lucrez la el. Cel mai uşor mi-a fost să lucrez cu materialele reciclate, pentru că astfel mă gândeam că, dacă stric ceva, paguba nu va fi foarte mare“, a povestit Simona Gonciulea la emisiunea online ZF Economia verde.

A început să facă mai întâi genţi şi borsete. Confecţionarea ţesăturii unei genţi durează cam trei ore, timp la care se adaugă şi etapele din procesul de realizare propriu-zisă a genţii, partea de croitorie, de care se ocupă colega Simonei.

„O parte din materialele pe care le folosesc vin deja tăiate, din fabrică - sunt bobine de materiale, provenind de la fabrici. O altă variantă o reprezintă lenjeriile de bumbac pe care le cumpăr de la magazinele second-hand, le tai cu foarfeca în fâşii şi le ţes, exact cum făcea bunica.“

De câţiva ani, primeşte materiale şi de la clienţi sau de la alte persoane care ştiu că Simona lucrează cu astfel de textile. Ea are un spaţiu unde le depozitează pe toate, dar de lucrat lucrează acasă.

„Am început în 2016 acest business, dar pasiunea o am de vreo zece ani. Când am făcut primele produse, lumea era reticentă, nu era convinsă că vor fi rezistente, mulţi oameni nu puteau renunţa la ideea de a-şi cumpăra ceva nou. Astăzi nu se mai întâmplă aşa – lumea e mai deschisă.“

O geantă Sigo de dimensiuni mai mari costă 200-250 de lei, iar preşurile costă cam 130 de lei pe metru pătrat. Oamenii ajung la Simona prin pagina de Facebook.

„În afară de Sigo, unde reciclez bumbac şi jeans, mai am un proiect – Woolina, unde avem o secţiune de reciclare, prin care transformăm hainele adulţilor în haine pentru copii. Îmi doresc să nu mai aruncăm atâtea haine, iar oamenii să vrea să salveze hainele, să le mai dea o şansă.“

Din ce a remarcat Simona Gonciulea până acum, oamenii cumpără în general obiecte pe care le pot oferi cadou, cumpără preşuri pe care le duc prietenilor atunci când merg în afara ţării.

„Anul acesta am avut o scădere a vânzărilor pentru că lumea a fost afectată de război şi de situaţia economică, s-a uitat în buzunar şi a reprioritizat cheltuielile. În cifre, anual am vânzări cam de 10.000 de euro“, spune fondatoarea celor două proiecte de modă sustenabilă.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank