Economia verde

ZF Economia verde. Niculae Duşu: Celco a implementat reciclarea la nivelul producţiei, astfel că în fabricile sale nu există reziduuri, pentru că totul se preia şi se recirculă

12.11.2021, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Vrem să producem energie verde pentru consumul propriu din fabrici.

Perioada actuală este una propice pentru investiţiile în energie verde, mai ales în condiţiile în care preţurile la energie au doborât record după record, este de părere Niculae Duşu, unul dintre acţionarii producătorului de materiale de construcţii Celco din Constanţa.

„Este un moment în care trebuie să facem investiţii în energie verde. Ele sunt foarte necesare, dar trebuie ca sistemul naţional să fie adaptat pentru investiţiile în regim de prosumator. România şi Europa ar trebui să încurajeze producţia de energie electrică în regim prosumator prin programe naţionale de suport. Vrem să producem energie verde pentru consumul propriu din fabrici, dar sistemul energetic trebuie să permită. În acest moment sunt mari şocuri în sistem“, a spus Niculae Duşu la emisiunea online ZF Economia verde.

Celco a implementat, de asemenea, reciclarea la nivelul producţiei, astfel că în fabricile sale nu există reziduuri, pentru că totul se preia şi se recirculă.

„Directivele europene au ca misiune ca în 2030 să se reducă cu 55% emisiile de CO2, iar în 2050 să ajungem la neutralitate climatică. Noi am avut această abordare de mult timp. Refolosim aburul uzat pentru o nouă producţie, astfel încât să scoatem toată energia pe care o conţine. Folosim de asemenea aburul uzat la încălzirea celorlalte sectoare de producţie.“

Totodată, Celco a dezvoltat sere la încălzirea cărora se utilizează aburul care nu putea fi folosit în alt scop.

„Am creat, de asemenea, pădurea Celco, iar în 2020 am investit într-un sistem de contorizare avansată pentru reducerea consumurilor energetice la fabrica de var. E o investiţie nu foarte mare, dar care a reuşit să ne aducă economii. Vrem să implementăm acest sistem şi în fabricile de BCA şi de adezivi.“

Niculae Duşu spune că, spre deosebire de marile corporaţii, un antreprenor trebuie să gestioneze cu atenţie costurile astfel încât să poată rezista pe piaţă mult timp şi tocmai de aceea Celco a găsit soluţii de economisire pentru a-şi menţine costurile sub nivelul din piaţă. În final, asta se vede şi în atenţia pentru protejarea mediului.

„Pentru zidul clasic al unei clădiri, cu materialele nZEB (nearly zero-energy building – n. red.), aducem economii prin reducerea facturii cu energia. Ştim că 40% din energia consumată la nivel european este consumată pentru încălzirea şi răcirea clădirilor.“

„A face clădiri nZEB înseamnă să reduci foarte mult acest consum de energie şi amprenta de dioxid de carbon“, a mai spus Niculae Duşu.

Celco a remarcat o creştere a cererii pentru materiale care trebuie să corespundă unor atribute superioare din punct de vedere al economisirii energiei în cursul anului 2021. Necesarul încă important de locuinţe noi este un alt motor de creştere a cererii pentru materiale, alături de atenţia acordată renovării fondului locativ, cu scopul de a atinge standardul european nZEB.

Celco a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 168,2 milioane de lei, în creştere cu 9% faţă de anul anterior. Profitul a fost de 48,4 mil. lei, în uşoară scădere comparativ cu 2019, iar numărul de angajaţi a ajuns la 276, cu cinci mai mulţi.

Celco produce şi livrează zilnic BCA, adezivi şi var către şantiere şi distribuitori din toată ţara şi în ţările vecine, var măcinat către alte fabrici de BCA şi var bulgări către industria siderurgică. Toate fabricile se află în judeţul Constanţa, cea mai veche fiind fabrica de BCA, deschisă în urmă cu peste 45 de ani. Cea mai mare pondere în businessul total o au vânzările de BCA, care reprezintă circa 70%, potrivit celor mai recente date. Pe lângă construcţii, grupul Celco cuprinde şi alte activităţi, şi anume industrie portuară, turism şi imobiliare. În total, grupul are peste 1.000 de angajaţi.

Niculae Duşu deţine grupul Celco împreună cu vărul său Ion Duşu. El este şi preşedintele organizaţiei Pro BCA, din care fac parte mai multe companii din producţia de BCA de pe piaţa locală.

 

„Economia verde“ este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul Raiffeisen Bank şi Immofinanz.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank