Economia verde

ZF Economia verde. Gabriel Barta foloseşte zaţul de cafea şi reziduurile agricole în producţia unor panouri pentru termoizolarea clădirilor sau cu rol în designul interior

14.03.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

A beneficiat de un program de susţinere derulat de Raiffeisen Bank, un credit de 35.000 de euro, prin care practic a intrat în lumea antreprenoriatului, şi aşa s-a născut RongoDesign.

Gabriel Barta, un antreprenor cu studii în biotehnologie, a dezvoltat o reţetă prin care realizează panouri pentru termoizolarea clădirilor folo­sind zaţ de cafea şi reziduuri agricole.

„Folosim tehnologia miceliului, folosim reţeaua de fibre a ciupercilor ca lipici natural şi producem astfel panouri acustice, diferite elemente de design şi unele ambalaje. Utilizăm ca materie primă subproduse sau deşeuri generate de agricultură sau de indus­tria cafenelelor, iar cu ajutorul lor facem noi produse. Pornim doar de la reziduuri în fluxul nostru de producţie. În funcţie de produs, procesul poate dura de la trei la cinci zile“, a explicat Gabriel Barta, fondatorul RongoDesign, la emisiunea online ZF Economia verde.

El a încheiat parteneriate cu mai mulţi mici fermieri de lângă Cluj, dar şi cu câteva cafenele de specialitate din Cluj-Napoca, printre care Coffee Cup, astfel ajungând la cantităţi foarte mari de reziduuri, precum resturi agricole sau zaţ de cafea.

„Eu sunt un mare consumator de cafea şi lucrez în sfera cercetării, în domeniul biotehnologiei alimentare. M-am gândit ce s-ar putea face cu acele cantităţi mari de reziduuri care rămân după savurarea cafelei, adică zaţul. Aşa am ajuns să găsesc această reţetă. Primul experiment l-am făcut acasă, într-o caserolă, şi aşa am descoperit ce se poate obţine. Patru ani am făcut doar cercetare, până când am ajuns cu businessul în acest punct.“

A beneficiat de un program de susţinere derulat de Raiffeisen Bank, un credit de 35.000 de euro, prin care practic a intrat în lumea antre­prenoriatului, şi aşa s-a născut RongoDesign.

„Cred cu tărie că şi în România se poate face inovare. În alte ţări, precum Statele Unite ale Americii, Italia, Portugalia, Marea Britanie, soluţiile de acest tip sunt deja foarte populare, putând fi folosite în diferite industrii. Toate sunt prietenoase atât cu mediul, cât şi cu omul. La început, lumea era foarte reticentă, dar când am dezvoltat primele prototipuri de dimensiuni mai mari a devenit mai deschisă. Am avut colaborări cu Franţa, Spania, unde lumea era mai familiarizată cu astfel de materiale sustenabile.“

Un panou de genul celor dezvoltate de RongoDesign poate fi pus peste perete, dacă este decorativ, sau poate înlocui materialele clasice de termoizolare, precum polistirenul sau vata minerală, a căror producţie poate fi dăunătoare mediului.

„Toate produsele noastre sunt biodegradabile şi chiar livrăm produsele în ambalaje realizate din acelaşi material realizat de noi, care poate fi transformat în compost. Preţurile pornesc de la 60 de lei pe metru pătrat şi pot ajunge la 240 de lei pe metru pătrat. Materialul se montează foarte uşor, la fel ca polistirenul, cu adeziv, sisteme de prindere.“

Gabriel Barta lucrează în această perioadă la un proiect care implică peste 300 de panouri pentru un spaţiu de recepţie al unei companii din Sibiu şi se află de asemenea în discuţii şi cu un dezvoltator tot din zona Sibiului, care vrea să implementeze panourile în complexul rezidenţial pe care îl face, dar şi cu un dezvoltator de case pasive, care vrea să folosească soluţia RongoDesign pentru termoizolare.

„E o tehnologie care necesită investiţii continuu, se pot descoperi lucruri noi. Cu banii de la Raiffeisen Bank, am amenajat un laborator şi un spaţiu de producţie, dar am mai făcut şi investiţii proprii. În 2023, am reuşit să obţinem şi o finanţare de 50.000 de euro prin programul Better Factory, o colaborare cu un designer din Franţa şi un tech supplier din Polonia, cu ajutorul cărora am implementat diferite soluţii de optimizare pentru producţie.“

Proiectul RongoDesign lucrează cu doi angajaţi full-time, doi part-time şi câţiva colaboratori. Numele afacerii are în spate o semnificaţie.

„Rongo este zeul agriculturii în civilizaţia mauri şi, având în vedere că noi lucrăm cu reziduuri agricole, ne-am gândit că este un nume care se potriveşte. Din logoul nostru, „O“ reprezintă o plantă specifică acestei civilizaţii, care înseamnă renaştere, reîmprospătare. Este un întreg concept care s-a potrivit mănuşă cu ceea ce dezvoltăm noi.“

RongoDesign este operat prin compania B&G Family Innovation, o microîntreprindere înfiinţată în anul 2021 cu scopul de a introduce pe piaţă noi produse create din materiale organice în domeniul construcţiilor, al designului interior şi al industriilor creative. De profesie, Gabriel Barta este inginer în domeniul Ingineria produselor alimentare şi student doctorand în domeniul Biotehnologiilor alimentare. El are experienţă în domeniul proceselor biotehnologice, iar din 2018 ocupă funcţia de asistent de cercetare, în cadrul Institutului de Ştiinţe ale Vieţii din Cluj-Napoca.

Pentru 2023, RongoDesign are mai multe planuri, printre care extinderea producţiei, diversificarea gamei de produse, explorarea parteneriatelor, educaţie şi conştientizare.

„Una dintre audienţele noastre ţintă specifice este sectorul construcţiilor ecologice, care se dezvoltă rapid ca răspuns la cererea globală pentru clădiri mai durabile şi mai eficiente din punct de vedere energetic. Conform unui raport al Consiliului Mondial pentru Clădiri Verzi, clădirile ecologice pot reduce consumul de energie cu 50%, consumul de apă cu 40% şi emisiile de gaze cu efect de seră cu 39%, în comparaţie cu clădirile convenţionale“, mai spune Gabriel Barta.

El dezvoltă de asemenea noi produse şi aplicaţii alternative pentru miceliu, de exemplu, modele diferite de lămpi de interior, cu diferite forme şi dimensiuni, precum şi alte elemente de design.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank