Economia verde

ZF Economia verde. Daniela Rusu, Precious Circuit, brand de accesorii care reciclează deşeuri electronice: „Am vrut să fim o portavoce pentru promovarea ideii de sustenabilitate, să transmitem un mesaj privind nevoia de a fi mai atenţi la mediul din jur“

28.03.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Atunci când preiau piesele care le sunt oferite, tinerii de la Precious Circuit fac în primul rând o selecţie şi păstrează doar componentele care le sunt într-adevăr utile Dintr-o placă de bază, selectează microcipurile şi alte elemente utile, apoi se ocupă de curăţarea plăcii, de tăiere la un aparat CNC şi de asamblare în sine, care se face manual.

Un hobby dezvoltat în apartament s-a transformat, în câţiva ani, într-o afa­cere în care câţiva tineri fac din com­ponentele plăcilor de bază ale gadgetu­rilor bijuterii, accesorii şi chiar obiecte de decor. Până acum, au transformat în bijuterii o gamă variată de device-uri, de la telefoane la computere.

„Toată ideea a pornit de la cel cu care am fondat businessul – Andy-Emanuel Alenei, care, în apartamen­tul în care locuia în Suceava, lucra obiecte precum cele pe care le facem azi. Eu am văzut potenţial în hobby-ul lui, care consta în prelucrarea pieselor de circuit din plăci de bază şi inte­gra­rea lor în inele din cupru, acesta fiind un aliaj mai maleabil. Ulterior, am ex­tins portofoliul cu brăţări, coliere, cer­cei şi chiar obiecte de decor, segment pe care vrem să ne dezvoltăm în continuare, poate chiar proiecte de design“, a povestit Daniela Rusu, cofondatoarea Precious Circuit, la emisiunea online ZF Economia verde.

Businessul a pornit în 2020, dar pri­mii doi ani au fost de test. Abia apoi au început să vină colaborări şi propuneri de la parteneri din dome­niul IT şi au început vânzările prin site-ul propriu. Aceşti parteneri erau companii care le ofereau celor doi tineri materia primă pentru noi obiecte. „Prima comandă pe care am avut-o a fost pentru o companie de reci­cla­re a deşeurilor electrice, la Crăciunul din 2021, când a trebuit să facem 700 de produse. Eram foarte entuzias­maţi şi nu am realizat care ar fi capacitatea de lucru şi nevoia de timp, dar am reuşit şi am înţeles că trebuie să ne organizăm mai bine. A fost cea mai provocatoare comandă. Pe atunci, atelierul nostru din Suceava avea 10 metri pătraţi, între timp ne-am mutat atelierul în Cluj-Napoca, unde avem 50 de metri pătraţi.“

Şi astăzi mai primesc piese de la do­natori, printre care un centru de ro­bo­tică sau chiar persoane fizice care oferă obiectele lor nefuncţionale pen­tru a fi transformate în bijuterii. Precious Circuit primeşte piese şi de la companii, cu condiţia să plaseze şi o comandă.

Atunci când preiau piesele care le sunt oferite, tinerii de la Precious Circuit fac în primul rând o selecţie şi păstrează doar componentele care le sunt într-adevăr utile. Dintr-o placă de bază, selectează microcipurile şi alte elemente utile, apoi se ocupă de curăţarea plăcii, de tăiere la un aparat CNC şi de asamblare în sine, care se face manual.

„Pentru un cercel, de exemplu, după partea tăiată la CNC urmează ataşarea părţii care se agaţă în ureche, finisarea şi gata. Putem lucra la o pereche de cercei de la douăzeci de minute la două ore, în funcţie de dimensiune şi detalii.“

Preţurile pornesc de la 50 de lei – pentru o pereche de cercei foarte simpli sau un pin – şi pot ajunge la 600 de lei.

„O placă de bază poate fi folosită pentru două sau pentru piese, depinde ce componente găsim. Am participat la târguri, la incubatoare de afaceri şi de fiecare dată produsele au fost apreciate. Am vrut să fim o portavoce pentru promovarea ideii de sustenabilitate, să transmitem un mesaj privind nevoia de a fi mai atenţi la mediul din jur. Noi nu facem reciclare în sine, dar lucrăm la conştientizarea acestui obicei. Prin fiecare obiect pe care îl facem, transmitem un mesaj care să încurajeze oamenii să facă lucruri mici, dar cu impact.“

În prezent, după ce Andy Alenei s-a retras din proiect, Precious Circuit are o echipă formată din patru membri care se implică în procesul de producţie. Merg la târguri, aceasta fiind o nişă pe care se concentrează în mod special, dar şi-au listat produsele şi în două magazine din Bucureşti – la ALTRNTV şi la Daravere.

„Am participat şi la Romanian Jewelry Week, şi la Milano Jewelry Week, unde am avut interacţiuni cu comunitatea de bijutieri de la nivel internaţional. Observăm persoane tot mai interesante şi de produsele inovative, şi de aspectul sustenabil.“

Totodată, Daniela Rusu spune că a observat şi un interes în zona de amenajare a birourilor, aşa că încearcă să abordeze mai mult şi această nişă cu materia primă pe care o au deja.

„Vrem să fim prezenţi în mai multe locuri şi să ducem ideea mai departe.“

Daniela are experienţă în marketing şi PR, fiind implicată în trecut în proiecte de business şi antreprenoriat. Împreună cu Andy, au investit împreună trei ani din viaţa lor în Precious Circuit, dar şi peste 150.000 de euro în echipamente, întreţinere, materiale. Anul 2022 le-a adus o cifră de afaceri de 10.000 de euro şi un profit de 3.000 de euro.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank