Economia verde

ZF Economia verde. Alexandru Pârvuleţ pune bazele unui sistem de garanţie-returnare pentru ambalaje reutilizabile în HoReCa, cu numele GoZero

19.10.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Produsele GoZero sunt momentan prezente în patru cafenele din Bucureşti – 20 grams, Citrick, Gong şi Origo.

GoZero, un sistem prin care Alexandru Pârvuleţ îşi propune să pună bazele unui sistem de garanţie-returnare pentru ambalajele din HoReCa, vrea să impulsioneze reutilizarea vaselor şi a tacâmurilor în restaurante, cafenele şi la evenimente, eliminând ambalajele de unică folosinţă.

„Paharul costă 15-20 de lei, dar intenţionăm să dezvoltăm o platformă digitală şi să oferim cafenelelor aceste pahare reutilizabile. Astfel, utiliza­torul scanează un cod QR şi poate aduce paharul înapoi în locul de unde l-a luat sau într-o locaţie parteneră în termen de zece zile. Dacă nu îl lasă în acest timp, îi va fi retrasă contravaloarea paharului de pe card şi practic devine proprietatea lui“, a explicat Alexandru Pârvuleţ la emisiunea online ZF Economia verde.

Produsele pe care le vinde el sunt create pentru HoReCa, fiind momen­tan prezente în patru cafenele din Bu­cureşti – 20 grams, Citrick, Gong şi Origo. „La finalul ciclului de viaţă, vrem să luăm aceste ambalaje şi să ne asigurăm că se reciclează.“

„Un astfel de pahar pentru cafea poate fi folosit de peste 250 de ori.“

Din portofoliul GoZero face parte toată gama de ambalaje pentru supă, pizza, burgeri, dar şi tacâmuri, paie reutilizabile, chiar şi o sticlă reutilizabilă pentru apă.

„Încercăm să intrăm şi pe zona de office. Discutăm de şase luni cu o mare reţea de hipermarketuri să introducem aceste ambalaje în zona gastro, dar lucrurile merg foarte greu. Sunt mulţi jucători care vor să facă ceilalţi, ne întreabă cine mai foloseşte produsele noastre.“

GoZero a fost prezent recent la Slow Coffee Festival, un festival de cafea de specialitate organizat de Artisan Coffee în Bucureşti. La ediţia din acest an, organizatorii au interzis paharele de unică folosinţă.

„Au fost reacţii bune, nu am văzut pe nimeni nemulţumit, oamenii au fost receptivi. Puteau veni cu propriile recipiente sau îşi puteau cumpăra recipiente reutilizabile de la festival, le spălau şi le refoloseau pentru a le reumple cu cafea. Am scăpat astfel de munţii de deşeuri.“

Alexandru Pârvuleţ spune că, în străinătate, această industrie a ambalajelor reutilizabile s-a dezvoltat deja foarte mult. Nu există nimic din zona de take-away din HoReCa ce nu poate fi înlocuit cu alternative reutilizabile.

„Germania este prima ţară care a introdus acest sistem. Austria l-a implementat la târgurile de Crăciun. Elveţia are acelaşi sistem implementat, Olanda şi Belgia încearcă şi ele.“

Alexandru Pârvuleţ este cel care a fondat proiectul, lui alăturându-i-se ulterior doi parteneri – Marian Rădoi şi Adrian Laca. GoZero cumpără produsele pe care le distribuie pe piaţa locală de la fabrici din Germania şi din Belgia. În Germania, fabrica poate reutiliza ambalajele de şase ori.

„Nu se vorbeşte foarte mult despre reutilizare, ci mai degrabă despre reciclare. Am stat o perioadă în Germania şi acolo am văzut ce înseamnă disciplina reutilizării. Mi-am dat seama că chiar nu e ceva greu de făcut. Eu am cumpărat într-o vacanţă, în 2014, chiar din Germania, o sticlă reutilizabilă şi am încercat atunci să deschid un business în România, dar a fost dificil. Anul trecut, în vară, cineva mi-a adus aminte de acea sticlă şi de atunci a reînceput această aventură care a conturat businessul de acum“, povesteşte antreprenorul.

Alexandru Pârvuleţ spune că Sistemul Garanţie-Returnare (SGR), care va intra în funcţiune pe 30 noiembrie 2023 în România, va ajuta foarte mult dezvoltarea businessului său, pentru că va face oamenii să-şi creeze obiceiul de a returna ambalajele, creându-le un reflex în comportament.

„Sper să reuşim să implementăm acest sistem de depozit în Bucureşti, apoi să ne extindem. Ne uităm la birouri, spitale, cantine. Nu avem cu ce să comparăm, pentru că nu mai există ceva similar în România“, spune Alexandru Pârvuleţ.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank