Economia verde

ZF Economia verde. Alexandru Manea a dus businessul ELEC Rideshare la o flotă proprie de 100 de vehicule electrice. „Suntem în discuţii cu Tesla să achiziţionăm 50 de maşini în primul trimestru din 2024“

21.12.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

ELEC a instalat până acum şi cinci staţii de încărcare, în sectorul 1 şi sectorul 6 din Bucureşti, precum şi în Otopeni.

ELEC, platformă locală de ridesharing cu maşini electrice, lucrează la extinderea pachetului de servicii, astfel încât să includă şi servicii de închiriere, dar şi un număr mai mare de staţii de încărcare pentru aceste categorii de maşini. În prezent, compania operează o flotă proprie de circa 100 de vehicule, plus alte 100 ale partenerilor, şi are cinci staţii de încărcare, la care se pot încărca patru maşini în acelaşi timp.

„Sistemul de închirieri pentru B2C (business to consumer) înseamnă că poţi chema o maşină cu şofer sau poţi închiria o maşină pentru 24 de ore. Pentru B2B, ideea este să închiriezi maşinile electrice pe care le ai, dacă ele nu sunt solicitate pentru scopul în care le-ai cumpărat. Momentan nu închiriem, doar lucrăm la această platformă şi sper să fie gata până în iunie 2024“, a explicat Alexandru Manea, fondatorul ELEC, la emisiunea online ZF Economia verde.

Pentru dezvoltare, el se gândeşte şi la o creştere a numărului de maşini noi în flotă.

„Suntem în discuţii cu Tesla să achiziţionăm 50 de maşini în primul trimestru din 2024. Ne gândim să introducem şi posibilitatea de a lucra cu maşini partenere, într-un garaj virtual. Dacă ai o maşină electrică şi pleci în concediu, deci nu o foloseşti, poţi să o listezi în platforma noastră, astfel încât cineva să poată s-o folosească în acest timp.“

„Câştigurile pot fi între 60% şi 90% din veniturile generate de utilizarea maşinii. Acest model nu există în România, m-am inspirat din SUA.“

Până în prezent, ELEC Rideshare înregistrează câteva zeci de mii utilizatori cu recurenţă ai aplicaţiei. Tariful minim pentru o călătorie este de 15 lei şi nu există tarif dinamic, la fel ca în cazul altor aplicaţii de ridesharing.

„Noi taxăm doar în funcţie de timpul petrecut în aplicaţie. Avem cam toate tipurile de maşini electrice care există pe piaţa din România, vechimea flotei fiind de maximum trei ani. Avem opţiunea călătoriilor cu programare şi a celor instant, pentru care timpul de aşteptare este de aproximativ zece minute. Sper ca în 2024 să reducem acest timp de aşteptare.“

ELEC a instalat până acum şi cinci staţii de încărcare, în sectorul 1 şi sectorul 6 din Bucureşti, precum şi în Otopeni.

„Am căutat iniţial spaţii private deoarece acestea au propriul post trafo (post de transformare – n. red.) şi ne-a fost mai uşor să punem în funcţiune staţiile. În 2024, avem în plan să achiziţionăm şapte staţii printr-un parteneriat cu Renovatio.“

Alexandru Manea spune că ideea de a fonda acest business i-a venit la scurt timp după prima experienţă a lui cu o maşină electrică.

„Am condus pentru prima dată o maşină electrică în 2019, iar după o săptămână mi-am vândut maşina cu combustie. Mi-am pus problema încărcării acestor maşini şi am dobândit know-how, apoi am instalat primele staţii de încărcare.“

Ulterior, a creat platforma, care funcţionează deja de doi ani. Anul 2023 a fost un an greu pentru business, iar ELEC a trebuit să găsească soluţii pentru finanţare. Startupul a derulat astfel, printre altele, o campanie de finanţare pe platforma de crowdfunding Ronin, cu scopul de a strânge o sumă de 500.000 de euro.

„Încheiem anul pe plus faţă de anul anterior, în fiecare an am avut profit. Mai departe, ne dorim să scalăm businessul în mai multe oraşe în 2024. Primele oraşe în afara Bucureştiului vor fi Cluj-Napoca şi Timişoara, apoi Braşov, Constanţa la vară şi Iaşi.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank