Economia verde

Pagina verde. Radu Andronic, F.I.P. Consulting: „Acolo unde există piste de biciclete, putem vorbi şi de reducerea poluării. Dacă sunt piste, vor fi şi biciclişti“

29.11.2023, 18:00 Autori: Alina-Elena Vasiliu , Cristina Bellu

„După primirea aprobărilor de la Primăria Bucureşti, vom trece într-o nouă fază de elaborare a masterplanului pentru piste de biciclete.“ Primăria Bucureşti a atribuit firmei F.I.P. Consulting contractul de 530.000 de lei pentru realizarea unui masterplan pentru piste de biciclete la nivelul Bucureştiului, prin care să fie identificate şi prioritizate trasee optime, amenajări complementare şi profiluri-tip pentru pistele de biciclete.

F.I.P. Consulting, compania care lucrează la masterplanul pentru piste de biciclete în Bucureşti, spune că elementele de standardizare de care trebuie să ţină cont un asemenea proiect nu sunt aliniate la nivelul întregului oraş.

„Există o lipsă de aliniere a tuturor elementelor de standardizare de proiectare şi de viziune la nivelul administraţiilor. În momentul în care există un proiect, indiferent că vorbim de o strategie, de masterplan sau de studii de fezabilitate, lucrurile trenează foarte mult. Este o luptă oarbă între cei care cred că ar trebui să aibă dreptate. Pista de biciclete este o infrastructură de transport, tot aşa cum este linia de autobuz sau de metrou“, a spus Radu Andronic, acţionar majoritar la F.I.P. Consulting, la videoconferinţa Economia verde „România pe două roţi. Cum se dezvoltă reţelele de piste şi facilităţile pentru biciclişti?“, realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Raiffeisen Bank.

El a adăugat că firma pe care o reprezintă a transmis beneficiarului – Primăria Bucureşti – o serie de date pentru care aşteaptă avizarea încă din iulie, însă pentru care nu a primit încă un răspuns. „Contractul a fost atribuit în decembrie 2022, masterplanul a fost demarat în martie 2023. După primirea aprobărilor, trecem la etapa a doua, care are o durată de opt luni, fiind faza în care discutăm propu­nerile concrete.“

Va urma apoi etapa de consultare publică şi va fi întocmit un document strategic care trebuie să fie acceptat de locuitorii oraşului, de la cetăţeni la ONG-uri.

„Este nevoie de o viziune. Contractul, aşa cum este el acum, se referă strict la nişte elemente fizice – număr de kilometri depuşi, model de transport, cerere de transport. Ar trebui să mergem însă mai departe de elementele tehnice şi să ne gândim unde vrem să ajungem cu acest proiect, pentru că altfel va fi iar o strategie pe care se vor fundamenta nişte proiecte de studii de fezabilitate care vor fi depuse pentru finanţare şi atât. La finalul zilei, trebuie să ne punem întrebarea ´La ce va folosi masterplanul respectiv?ª.“

O pistă de biciclete, a mai spus Radu Andronic, trebuie să fie proiectată astfel încât să fie utilă pentru toată lumea şi pentru toate categoriile de biciclete, inclusiv pentru cele cargo.

„În acelaşi timp trebuie avut în vedere accesul copiilor, o categorie aparte.“

Primăria Municipiului Bucureşti pune la bătaie un buget de aproape 35 de milioane de lei pentru a extinde reţeaua de piste de biciclete din Capitală cu 32 de kilometri. Sursa de finanţare este compusă din bugetul local şi din transferul unor bani de la bugetul de stat, printr-un proiect finanţat din Fondul de Mediu, iar de amenajarea acestor piste este responsabilă Compania Municipală SC Trustul de Clădiri Metropolitane SA.

Primăria a atribuit firmei F.I.P. Consulting contractul de 530.000 de lei pentru realizarea unui masterplan pentru piste de biciclete la nivelul Bucureştiului, prin care să fie identificate şi prioritizate trasee optime, amenajări complementare şi profiluri-tip pentru pistele de biciclete. Compania are la dispoziţie un an pentru a realiza masterplanul, care ar urma să faciliteze obţinerea de finanţare europeană pentru acestea.

F.I.P. Consulting, cu afaceri de 4,8 milioane de lei, este controlată în proporţie de 90% de Radu Victor Andronic, avându-le ca asociate pe Elena Mirabela Andronic (5%) şi Alina-Florentina Lica (5%), potrivit Termene.ro. Pe site-ul de prezentare al companiei se precizează că are în portofoliu proiecte a căror finanţare s-a ridicat la peste 590 de milioane de euro.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank