Economia verde

Pagina verde. Peste 7 milioane de ambalaje de băuturi au fost colectate prin Sistemul Garanţie-Returnare. De la 1 iulie 2024, toate recipientele de pe rafturi vor avea simbolul „Ambalaj cu garanţie“

21.02.2024, 10:30 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Magazinul poate colecta ambalajele fie manual, adunându-le într-un sac special, furnizat de RetuRO, administratorul SGR, fie automat, prin intermediul unui echipament (numit RVM) care, la schimb, va oferi un voucher valoric ce poate fi folosit la plata cumpărăturilor.

O cantitate de 7,3 milioane de ambalaje de băuturi a fost colectată până acum în cadrul Sistemului Garanţie-Returnare (SGR), potrivit celor mai recente informaţii transmise de RetuRO, administratorul sistemului.

Dacă până la sfârşitul lui ianuarie fuseseră returnate 2,2 milioane de ambalaje, în primele două săptămâni din luna februarie s-au colectat aproximativ 5 milioane de recipiente SGR. „Lună după lună, SGR a sărit de la 31.000 de ambalaje returnate în decembrie 2023 la 2,24 milioane în ianuarie şi mai mult decât dublu în primele două săptămâni din februarie“, spun reprezentanţii RetuRO. Acestea reprezintă ambalajele returnate prin intermediul automatelor special instalate şi nu le includ şi pe cele colectate manual de comercianţi. „Dacă în luna decembrie au apărut aproximativ 45 de milioane de ambalaje SGR, în luna ianuarie numărul lor a crescut de patru ori, ajungând la puţin sub 180 de milioane de ambalaje puse pe piaţa din România.

Punerea pe piaţă a ambalajelor nu înseamnă neapărat şi prezenţă la raft, multe produse fiind încă în stocurile distribuitorilor sau ale comercianţilor. Aceştia le vor scoate treptat la vânzare, pe măsură ce stocurile de produse în ambalaje non-SGR vor fi epuizate.“ Conform estimărilor prezentate de ministrul mediului, un ambalaj are nevoie de aproximativ patru luni pentru a se întoarce în sistem. Din data de 1 iulie 2024, se vor găsi pe rafturi doar ambalaje marcate cu logoul „Ambalaj cu garanţie“, toate acestea putând fi returnate prin Sistemul de Garanţie-Returnare, manual sau prin RVM-uri. „În prezent, sunt în jur de 20.500 de retaileri care au semnat contractele cu RetuRO. Dintre aceştia, aproape 1.000 au semnat doar în decurs de o săptămână (perioada 7-14 februarie 2024 – n. red.). Aproape 1.200 de producători au semnate contractele cu RetuRO. În total, peste 68.000 de operatori economici s-au înregistrat în SGR, trecând prin toate etapele“, mai spun reprezentanţii RetuRO.

Magazinul poate colecta ambalajele fie manual, adunându-le într-un sac special, furnizat de RetuRO, administratorul SGR, fie automat, prin intermediul unui echipament (numit RVM) care, la schimb, va oferi un voucher valoric ce poate fi folosit la plata cumpărăturilor. Potrivit datelor publicate de Ministerul Mediului într-o postare pe Facebook, în prima lună de funcţionare – decembrie 2023 – producătorii şi importatorii de băuturi au pus pe piaţă aproximativ 45 de milioane de ambalaje cu marca SGR. În luna ianuarie, numărul acestora a crescut la circa 180 de milioane ambalaje. În cazul colectării manuale, ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanţiei este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali, în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului şi cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant.

Când colectarea se face automat, ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garanţiei este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali fie printr-un voucher pe care aceştia, în cadrul aceluiaşi comerciant care operează echipamentul automat de preluare, îl pot preschimba în numerar sau îl pot utiliza la efectuarea cumpărăturilor, în termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului şi cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant.

Lansarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR) în România, care a avut loc pe 30 noiembrie 2023, schimbă regulile în ceea ce priveşte achiziţia băuturilor şi gestionarea ambalajelor în care vin acestea.

Concret, după implementarea Sistemului Garanţie-Returnare, orice cumpărător plăteşte o garanţie de 50 de bani atunci când achiziţionează o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Ulterior, după golire, el poate merge cu recipientul în orice magazin care vinde băuturi în ambalaje de unică folosinţă din plastic, sticlă sau metal sau la orice alt punct de returnare, îl poate returna şi primeşte astfel valoarea garanţiei plătite. În acest scop, nu este nevoie de prezentarea bonului fiscal, ambalajele băuturilor fiind inscripţionate cu un cod care garantează înscrierea lor în SGR. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri inclusiv.

La returnare, recipientele trebuie să fie golite, nu curate în sensul de a fi spălate. Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea şi există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate şi cântărite. Desigur, există o marjă de greutate, dar este recomandat ca ambalajele de băuturi să fie golite complet, pentru a fi siguri de recuperarea garanţiei. Eticheta trebuie să fie vizibilă şi intactă pentru că aceasta va avea imprimate simbolul SGR şi codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, ambalajele nu beneficiază de garanţie şi nu pot fi preluate prin Sistemul Garanţie-Returnare.

În acest moment, sistemul de garanţie-returnare este implementat în 41 de ţări, la nivel mondial - 15 naţiuni europene - Ungaria şi Irlanda fiind cele mai recente exemple, în 2024.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank