Economia verde

Din 3 iulie 2024, toate sticlele de băuturi de până la trei litri trebuie să aibă capace sau dopuri ataşate, conform Ordonanţei de Guvern nr.6/2021 care transpune în legislaţia naţională Durectiva UE 2019/904.

Pagina verde. Marii producători de băuturi fac investiţii pentru a pune pe piaţă ambalaje cu capace ataşate. De la jumătatea anului viitor, toate dopurile recipientelor din plastic trebuie să rămână „lipite“

21.06.2023, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

♦ Directiva europeană stabileÅŸte un obiectiv de reciclare a sticlelor de plastic de unică folosinţă (SUP) de 77% până în 2025 ÅŸi de 90% până în 2029 â™¦ Aceste sticle ar trebui să conÅ£ină cel puÅ£in 25% plastic reciclat până în 2025, iar cele cu capace sau dopuri vor fi introduse pe piaţă doar dacă acestea rămân ataÅŸate.

Marii producători de băuturi răcoritoare, dar şi de ulei sau lapte au început să facă investiţii în schimbarea ambalajelor din plastic pentru a putea respecta directiva europeană care prevede ca de la jumătatea anului viitor ambalajele din plastic cu capac să fie introduse pe piaţă doar dacă aceste capace rămân ataşate.

„Începând cu a doua jumătate a acestui an, vom introduce tehnologia tethered cap – capace ataÅŸate la toate ambalajele pentru lichide (sucuri, lapte ÅŸi lactate de băut) din portofoliul Grupului Lactalis România, atât în divizia de lactate, cât ÅŸi în cea de sucuri naturale. Vorbim aici despre toate recipientele de carton pentru lapte ÅŸi sucuri, recipientele HDPE (polietilenă de înaltă densitate – n. red.) pentru lapte ÅŸi recipientele PET pentru lactate de băut ÅŸi sucuri. O mare parte dintre aceste ambalaje a fost deja testată ÅŸi aprobată, altele sunt încă în faza de testare, dar vor fi aprobate curând pentru introducerea lor în procesul  de ambalare“, spun reprezentanÅ£ii Lactalis România, grup care include companiile din lactate Albalact, Covalact, Rarăul ÅŸi LaDorna, dar ÅŸi producătorul de băuturi răcoritoare Parmalat. Lactalis deÅ£ine mai multe unităţi de producÅ£ie de lactate ÅŸi una de sucuri în judeÅ£ul Ilfov.

Piaţa lactatelor şi cea a sucurilor nu sunt singurele care iau măsuri pentru a respecta directiva europeană care prevede ca începând de la jumătatea anului viitor toate ambalajele din plastic de unică folosinţă pentru băuturi (până la 3 litri) să aibă capace ataşate. Directiva europeană a stabilit un obiectiv de reciclare a sticlelor de plastic de unică folosinţă (SUP) de 77% până în 2025 şi de 90% până în 2029. Aceste sticle ar trebui să conţină cel puţin 25% plastic reciclat până în 2025. Şi producătorii de uleiuri vegetale sau cei de bere trebuie să adopte aceste măsuri. Practic, din 3 iulie 2024 toate sticlele de băuturi de până la trei litri trebuie să aibă capace sau dopuri ataşate, conform Ordonanţei de Guvern nr.6/2021, care transpune în legislaţia naţională Directiva UE 2019/904.

Aşadar, începând de anul acesta, o parte din ambalajele grupului Lactalis pentru lichide va avea noul sistem tethered cap – capac ataşat, urmând ca restul ambalajelor pentru lichide să aibă sistemul implementat până anul viitor.

„Pentru introducerea noii tehnologii, Grupul Lactalis România a făcut investiţii de peste 4 milioane de euro, atât pentru achiziţionarea unor echipamente noi de ambalare, cât şi pentru adaptarea echipamentelor existente“, au adăugat reprezentanţii Lactalis România.

O companie care a făcut deja pasul către ambalaje cu capace ataşate este Coca-Cola HBC România, liderul pieţei de băuturi răcoritoare. Primele produse care beneficiază deja de aceste ambalaje sunt Fuzetea şi Cappy, urmând ca până la finalul anului toate produsele gigantului din România să fie ambalate astfel. Doar pe zona tehnică, de eficientizare a liniilor de producţie şi de implementare a acestei soluţii, investiţiile ar fi de circa jumătate de milion de euro, conform informaţiilor oferite anterior de reprezentanţii Coca-Cola HBC.

Şi PepsiCo România lucrează la introducerea acestor noi tehnologii care să permită să îmbutelierea sucurilor în ambalaje cu capac ataşat.

„PepsiCo pregăteşte implementarea soluţiei ´tethered capsª (capace din plastic care rămân ataşate la recipiente în timpul etapei de utilizare) pe toate pieţele UE, respectând cerinţele de reglementare. Acesta este un proiect care a fost lansat acum mai bine de trei ani“, spune Adrian Lăcătuş, commercial senior director pentru Balcanii de Est în cadrul PepsiCo.

El adaugă că, într-o primă etapă, echipa PepsiCo s-a concentrat pe identificarea celor mai bune modele de închidere, ţinând cont de recomandările UE. Următorul pas a fost identificarea furnizorilor potriviţi, luând în considerare evoluţia soluţiilor lor de închidere şi compatibilitatea cu designul sticlelor şi liniile de îmbuteliere.

„În prezent, ne aflăm în etapa de calificare şi execuţie, urmărind ca toate liniile din sistem să fie adaptate până la începutul anului 2024, înainte de termenul-limită din iulie 2024, menţionat în Directiva UE“, a mai spus el.

La rândul lui, Grzegorz Grabowski, general manager BU Romania, Hungary, Bulgaria şi Moldova în cadrul Maspex Group, spune că a inclus în planurile companiei soluţii pentru a se asigura că dopurile şi capacele rămân ataşate de recipiente în timpul etapei de utilizare preconizată a produselor.

„Aceste soluţii le vom implementa treptat pentru produsele noastre, atât pentru cele din categoria de băuturi răcoritoare, cât şi pentru cele din categoria de apă minerală naturală“, a declarat Grzegorz Grabowski.

El adaugă că Maspex a redus greutatea preformei PET, astfel că fabricile utilizează preforme mai uşoare, pentru a oferi acelaşi aspect al sticlei PET, fără a afecta calitatea şi siguranţa produselor îmbuteliate.

„În portofoliul Bucovina, apă minerală naturală, pentru cea mai recentă gamă lansată – Bucovina apă minerală plată varianta la 1L – utilizăm ambalaj de tip rPET – 100% reciclat. Multe dintre ambalajele de carton compozit Tetra Pak pe care le utilizăm pentru ambalarea sucurilor şi nectarurilor de fructe sunt obţinute din materiale de tip ´plant basedª“, a adăugat el.

Adrian Lăcătuş, commercial senior director pentru Balcanii de Est în cadrul PepsiCo, explică faptul că o adaptare a unor echipamente poate fi necesară conform auditurilor preliminare care au fost efectuate linie cu linie.

„De aceea, pe anumite pieţe, s-a luat decizia de a schimba finisajul gâtului sticlei pentru a reduce utilizarea plasticului. Proiectul necesită un proces de management al schimbării linie cu linie, aşa că se lucrează pentru a ne converti întregul portofoliu de băuturi“, a explicat el.

Reprezentanţii Lactalis spun că pentru a optimiza ambalajele şi a reduce plasticul s-au axat pe toate tipurile de ambalaje: primare, secundare şi terţiare.

„Spre exemplu: am înlocuit etichetele sleeve din PVC cu etichete sleeve (care se mulează pe recipientul din plastic – n. red.) din material PET şi le-am redus grosimea, măsură care ne-a adus un dublu rezultat eco – ne-a permis reducerea cantităţii de plastic folosit, dar ne-a permis şi să îmbunătăţim reciclabilitatea ambalajului“.

În continuare, grupul vrea să reducă gramajului preformelor folosite pentru recipiente.

„Pentru unele produse, optimizarea s-a făcut deja, pentru altele este în curs de validare şi implementare. De asemenea, am redus grosimea foliilor termocontractibile pentru baxuri şi am început eliminarea mânerelor pentru găleţile de plastic de 1 kg, pentru toate brandurile de lactate din portofoliu care folosesc acest tip de ambalaj. Toate aceste optimizări au fost şi sunt implementate după îndelungi testări şi verificări şi, cel mai important, fără afectarea calităţii produsului finit“.

 

Ce spune directiva europeană referitor la colectare separată şi cerinţe de proiectare pentru sticlele SUP (din plastic de unică folosinţă)

♦ Directiva stabileşte un obiectiv de colectare şi reciclare de 90% a sticlelor de plastic SUP până în 2029 (cu un obiectiv intermediar de 77% până în 2025).

♦ Aceste sticle ar trebui să conÅ£ină cel puÅ£in 25% plastic reciclat la fabricarea lor până în 2025 (pentru sticlele PET) ÅŸi 30% până în 2030 (pentru toate sticlele).

♦ Recipientele cu capace din plastic pot fi introduse pe piaţă numai dacă acestea rămân ataÅŸate la recipiente în timpul etapei de utilizare prevăzută a produselor.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank