Economia verde

Pagina verde. ISO 14001 sau certificarea de mediu – de ce vor companiile s-o obţină? „Este voluntară, dar, având în vedere că este cerută din ce în ce mai mult de piaţă sau în cadrul licitaţiilor publice, începe să aibă un caracter aproape obligatoriu“

07.05.2023, 11:01 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Potrivit estimărilor SRAC, în România există aproximativ 10.000 de companii cu certificări de mediu, iar în ceea ce priveşte firmele care pot acorda astfel de avize, situaţia este discutabilă. „Acreditate sunt undeva în jur de 10-15, dar neacreditate, din păcate, sunt mult mai multe“, spune Alex Stoichiţoiu, director executiv la SRAC (Societatea Română pentru Asigurarea Calităţii).

ISO 14001. Un nume de cod care pentru mulţi dintre cei în faţa cărora este expus nu reprezintă nimic. Companiile din orice domeniu defilează însă tot mai des cu această etichetă, în spatele căreia stau – sau ar trebui să stea – eforturile făcute pentru respectarea mediului înconjurător.

Mai exact, ISO 14001 este un standard internaţional pentru managementul mediului care stipulează că, în cadrul organizaţiei, există o politică de mediu, că firma a implementat un sistem care ar trebui să reducă impactul asupra mediului. Compania care primeşte acest standard trebuie să implementeze cerinţele lui şi ulterior să treacă printr-un audit de certificare cu un organism acreditat. ISO este acronimul pentru denumirea în engleză a Organizaţiei Internaţionale pentru Standardizare, care dezvoltă standarde pentru diferite industrii şi domenii de activitate.

„Criteriile/cerinţele sunt definite în standardele de referinţă pentru certificare. Având în vedere că factorii de mediu diferă în funcţie de activitate, acest lucru trebuie luat în calcul în procesul de certifi­care“, spune Alex Stoichiţoiu, director executiv la SRAC (Societatea Română pentru Asigurarea Calităţii), companie care activează pe piaţa de certificare şi evaluare a conformităţii din România de peste 25 de ani.

În România, orga­nismul de standar­dizare este ASRO, cel care pune la dispoziţia pieţei standardele adop­­tate la nivel na­ţio­nal în toate do­meniile de activitate.

„Standardele sunt utilizate de către piaţă, printre altele, pentru efi­cientizarea pro­ce­selor, declararea con­for­mităţii, iar pentru firmele de certi­ficare acestea sunt referen­ţialele necesare pentru a acorda certificatele de confor­mitate pe diverse domenii de activitate - calitate, mediu, securitatea informaţiei, securitate ocupaţională, managementul riscului etc“, spune Adina Haţegan, managerul departamen­tului Comunicare şi Relaţii Externe al ASRO. ASRO nu oferă aşadar certificări, ci doar standarde, lista organismelor acreditate să certifice regăsindu-se pe site-ul RENAR, Organismul Naţional de Acreditare.

În procesul de certificare sunt incluse mai multe etape, printre care analiza documentelor, audit, analiza tehnică a dosarului, decizia de certificare şi supravegherile anuale, deoarece se fac verificări constante şi recertificări odată la trei ani. Nu există mai multe niveluri – certificarea poate să existe sau nu şi se obţine doar dacă firma a trecut de audit şi şi-a închis toate neconformităţile majore.

„Certificarea de mediu este voluntară, dar, având în vedere că este cerută din ce în ce mai mult de piaţă sau în cadrul licitaţiilor publice, începe să aibă un caracter aproape obligatoriu“, mai spune Alex Stoichiţoiu.

ISO 14001 a devenit aşadar aproape o condiţie obligatorie pentru a lucra cu organizaţii mari, pentru a participa la diverse licitaţii şi, în final, pentru a comunica pieţei că o companie are o abordare serioasă în ceea ce priveşte problemele de mediu.

Potrivit estimărilor SRAC, în România există aproximativ 10.000 de companii cu certificări de mediu, iar în ceea ce priveşte firmele care pot acorda astfel de avize, situaţia este discutabilă.

„Acreditate sunt undeva în jur de 10-15, dar neacreditate, din păcate, sunt mult mai multe.“

Astfel, nu orice ISO 14001 afişat mai mult sau mai puţin ostentativ de o companie reflectă realita­tea. SRAC are în portofoliu peste 2.000 de organizaţii certificate, de toate mărimile şi din diverse ramuri de activitate, fiind un business deţinut de trei acţionari – Alex Stoichiţoiu, Ilie Lolea şi Mihaela Cristea.

Printr-o astfel de certificare, practic, o terţă parte confirmă că ceea ce o firmă spune legat de sustenabilitate este adevărat. De ce este importantă o asemenea certificare pentru o companie?

„Companiile care implementează ISO 14001 urmăresc să reducă consumurile, de la materiale până la consumul de energie pe întreg lanţul de furnizori. De asemenea, certificarea ISO 14001, pe lângă angajamentul pentru dezvoltare durabilă, poate reduce riscul unor penalităţi ca urmare a încălcării obligaţiilor de reglementare şi de mediu“, se arată pe site-ul TUV SUD, organism de certificare. Reprezentanţii acestuia nu au răspuns însă solicitării ZF referitoare la portofoliul de clienţi şi la activitatea concretă pe care o derulează.

ALTRNTV este un magazin cu produse sustenabile, situat în centrul Capitalei şi care, în decembrie 2022, a obţinut certificarea ISO 14001.

„Pe scurt, obţinerea certificării înseamnă că ALTRNTV are instrumente practice pentru a-şi gestiona responsabilităţile de mediu, pe care le aplică în activitatea de zi cu zi. Am lucrat cu organismul de certificare CertRom, un business românesc care activează pe piaţă de peste 20 ani“, spune Daniela Staicu, una dintre fondatoarele ALTRNTV.

Magazinul monitorizează consumul resurselor folosite pentru funcţionarea magazinului (apă, curent, gaze), este prevăzut cu un sistem de iluminat inteligent, cu proiectoare realizate din CD-uri reciclate, foloseşte hârtie reciclată pentru imprimantă, colectează selectiv deşeurile şi are contract cu un reciclator de deşeuri textile.

„Aşa cum este important sau ar trebui să fie important pentru clienţi să citească eticheta oricărui produs pe care plănuiesc să-l achiziţioneze, fie că este alimentar, vestimentar sau de alt fel, este la fel de important să verifice atunci când intră într-un magazin spre exemplu dacă deţine o certificare de mediu pentru că acum, mai mult ca niciodată, atenţia pentru consumul resurselor şi pentru amprenta pe care un business o lasă asupra mediului ar trebui să fie mai mare“, mai spune Daniela Staicu.

Preţul pentru obţinerea certificării ISO 14001 diferă în funcţie de caracteristicile companiei, precum numărul de angajaţi, numărul de puncte de lucru certificate, tipul activităţii derulate.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank