Economia verde

Pagina verde. O directivă UE din octombrie 2023 întăreşte obligaţia proprietarilor de clădiri de a trece la energie regenerabilă. Producătorii de materiale de construcţii îşi ajustează deja portofoliile de produse

28.02.2024, 17:30 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Producătorul de acoperişuri Metigla a dezvoltat anul trecut un tip de acoperiş cu panouri fotovoltaice integrate care a devenit unul dintre cel mai bine vândute produse din portofoliu.

O directivă europeană care vizează promovarea energiei din surse regenerabile, adoptată în octombrie 2023, schimbă unele reguli referitoare la modul în care clădirile – rezidenţiale sau nerezidenţiale – trebuie să se alimenteze şi să consume energie. Prevederile au impact asupra companiilor din domeniul construcţiilor, care îşi adaptează astfel activitatea şi portofoliul de produse pentru a se conforma noilor norme.

„Statele membre introduc măsuri adecvate în reglementările naţionale şi codurile lor privind construcţiile şi, după caz, în schemele lor de sprijin, pentru a mări ponderea energiei electrice şi a încălzirii şi răcirii din surse regenerabile produse la faţa locului sau în apropiere, precum şi a energiei din surse regenerabile preluate din reţea, în parcul imobiliar“, se arată în directiva UE 2023/2413 a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 octombrie 2023.

Pentru a atinge o pondere orientativă de energie din surse regenerabile prevăzută de cel puţin 49% din consumul final de energie al Uniunii din clădiri în 2030, statele membre impun utilizarea unor niveluri minime de energie din surse regenerabile, produse la faţa locului sau în apropiere, precum şi preluate din reţea, în clădirile noi şi în cele existente care fac obiectul unor renovări majore sau al unei reînnoiri a sistemului de încălzire.

„Conform directivei europene, până în 2026 toate clădirile noi, publice şi comerciale, va trebui să utilizeze instalaţii fotovoltaice. Clădirile noi rezidenţiale vor urma acelaşi tipar, cu termen până în 2029. De asemenea, clădirile nerezidenţiale care sunt supuse unor renovări semnificative va trebui să fie echipate cu instalaţii fotovoltaice până în 2027, iar clădirile publice existente vor adopta această tehnologie până în 2030.

O altă măsură adop­tată a fost aceea de integrare eficientă a insta­laţiilor fotovoltaice în procesele de construc­ţie“, spune Cristian Mătăşel, directorul ge­neral al producătorului de acoperişuri Metigla, cu o fabrică în judeţul Prahova.

Tocmai în acest context de piaţă, compania a dezvoltat anul trecut un tip de acoperiş cu panouri fotovoltaice integrate, care a devenit unul dintre cel mai bine vândute produse din portofoliu. Produsul a fost dezvoltat în parteneriat cu compania estoniană Roofit Solar. De altfel, structurile pentru parcuri fotovoltaice au fost unul dintre principalele motoare de creştere în 2023 pentru Metigla.

Preocuparea pentru eficienţa energetică a clădirilor a determinat şi alţi producători de materiale de construcţii să se adapteze. De pildă, Decoplast, producător de tâmplărie PVC din Bucureşti, a decis să se concentreze pe vânzarea de produse conforme cu principiile nZEB, care presupun reducerea până aproape de zero a consumului de energie, în contextul amplificării preferinţelor clienţilor pentru acest tip de materiale.

„Anul trecut a început cu o schimbare de optică pentru noi – ne-am axat mai mult pe vânzarea produselor performante, conforme cu clădirile nZEB. În iunie (2023 – n. red.) am participat la nZEB Timişoara, iar în decembrie la nZEB Bucureşti. Suntem încântaţi de interesul în creştere din piaţă către produse mai performante“, spune Mirela Ivaşcu, unul dintre fondatorii Decoplast.

La nivel european, ce iese în evidenţă este o creştere a cererii pentru clădiri cu consum redus de energie şi cu emisii minime de carbon, derularea unor investiţii în cercetare şi dezvoltare pentru a crea materiale de construcţii şi tehnologii verzi, integrarea sistemelor de energie regenerabilă, precum şi adoptarea construcţiilor modulare şi a prefabricatelor, care devin tot mai populare datorită eficienţei şi posibilităţilor de reducere a deşeurilor.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank