Economia verde

Pagina verde. Analiză ZF. Ce se ştie despre Sistemul Garanţie-Returnare în magazinele mici, de cartier? „Am auzit despre asta, dar nu ştim cum o să procedăm cu depozitarea. Nu ştim încă dacă şi la noi veţi putea aduce ambalajele“

12.03.2023, 13:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Cei care lucrează în astfel de magazine de cartier se tem şi de faptul că va trebui să aibă o sarcină în plus odată cu implementarea SGR, şi anume aranjarea, depozitarea şi căratul ambalajelor ♦ Proprietarii care au magazine cu o suprafaţă de vânzare mai mică de 200 mp pot opta pentru asocierea cu alţi comercianţi similari pentru organizarea punctelor de colectare.

Dacă marile reţele de magazine au pus deja la bătaie investiţii de milioane de euro pentru a se alinia cerinţelor pe care le va impune Sistemul Garanţie-Returnare (SGR), în rândul micilor comercianţi din provincie, dar şi din Bucureşti, predomină confuzia atunci când vine vorba despre implementarea SGR şi modul în care va avea concret loc.

„Am auzit de acest sistem, în care ambalajele băuturilor se vor returna, dar nu ştim cum o să procedăm cu depozitarea. E nevoie de mult spaţiu pentru a depozita ambalajele şi nu ştiu care va fi soluţia“, spune vânzătoarea unui magazin de cartier din Focşani.

În alte magazine, informaţiile nici măcar nu au fost furnizate complet.

„Şeful ne-a spus că se va întoarce garanţia la sticlele de bere, dar nu ştim cum o să funcţioneze sau de când. Oamenii nu au obiceiul să aducă sticlele înapoi, poate doar bătrânii sau cei care nu stau bine cu banii să le aducă. Eu ştiu că o să fie valabil doar la ambalajele din sticlă, nu am auzit şi de celelalte“, spune Georgiana, vânzătoare la un magazin din Câmpina.

Cei care lucrează în astfel de magazine de cartier se tem şi de faptul că va trebui să aibă o sarcină în plus odată cu implementarea SGR, şi anume aranjarea, depozitarea şi căratul ambalajelor.

„Am auzit că în unele magazine se vor putea colecta ambalaje, dar încă nu ştim de când sau dacă şi la noi veţi putea aduce. Cred că se va putea în curând, dar nu ştim nimic sigur“, spune şi vânzătoarea unui magazin aflat la parterul unui bloc din Bucureşti.

Pentru a-şi îndeplini obligativitatea legală de organizare a punctelor de returnare, comercianţii pot opta pentru preluarea manuală sau preluarea cu ajutorul RVM-urilor (sisteme automate de preluare). Proprietarii care au magazine cu o suprafaţă de vânzare mai mică de 200 mp pot opta pentru asocierea cu alţi comercianţi similari pentru organizarea punctelor de colectare sau le pot organiza prin acord de parteneriat cu unităţile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară.

Recent, ministrul Mediului, Tanczos Barna, spunea, într-o conferinţă de presă, că localităţile mici, mai ales cele din mediul rural, unde magazinele nu pot organiza individual puncte de colectare a ambalajelor care vor fi incluse în Sistemul Garanţie-Returnare, ar putea să aibă centre distincte, care să acopere nevoile clienţilor mai multor magazine. Astfel, acolo unde magazinele mici nu se pot organiza, primăria poate prelua această iniţiativă. Acel punct poate fi organizat în centrul satului sau al comunei, pentru patru-cinci magazine din localitate.

Operatorii economici care produc sau comercializează produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, în ambalaje primare nereutilizabile din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 litri şi 3 litri, s-au putut înregistra până pe 28 februarie 2023 pe platforma dedicată Sistemului Garanţie-Returnare, www.returosgr.ro, această etapă fiind o obligaţie legală. Neîndeplinirea acesteia se sancţionează cu amenzi de până la 40.000 de lei sau suspendarea temporară a activităţii, până la înregistrarea acestora în sistem.

Obligaţia are în vedere producătorii şi importatorii de băuturi, dar şi companiile care comercializează băuturi către consumatorii finali, inclusiv magazinele online, operatorii care vând prin intermediul automatelor, industria HoReCa şi cei care comercializează aceste produse ca o gamă complementară - de exemplu, librării, magazine de electrocasnice şi electronice.

De notat este că distribuitorii care achiziţionează produse ambalate în ambalaje SGR de la producători cu sediul în România nu trebuie să se înregistreze în platforma SGR, această obligaţie revenind operatorului economic ce pune pe piaţa românească acel produs. În schimb, dacă operatorii economici achiziţionează produse ambalate în ambalaje SGR de la producători din alte ţări, aceştia au obligaţia legală să se înregistreze în SGR.

Comercianţii de băuturi în ambalaje primare nereutilizabile trebuie să organizeze puncte de returnare a ambalajelor şi să returneze garanţia către consumatori, după data la care sistemul va începe să funcţioneze, adică 30 noiembrie 2023.

Comercianţii trebuie să accepte toate ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achiziţionat produsul ambalat şi fără a condiţiona acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal.

Pentru acoperirea costurilor de gestionare a ambalajelor în punctele de returnare, va exista un tarif de gestionare care se va achita operatorilor punctelor de returnare pentru ambalajele preluate, de către administratorul SGR, şi care va fi stabilit de RetuRO SGR în conformitate cu prevederile unei metodologii ce va fi emise de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Începând cu data de 30 noiembrie 2023, consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele de unică folosinţă din plastic, sticlă sau metal pentru băuturi. SGR reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanţie de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.

Sistemul Garanţie-Returnare este conceput pentru a încuraja returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosinţă în vederea reciclării şi reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de economie circulară din România. Acesta este administrat de compania RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. desemnată în acest sens prin Hotărâre de Guvern.

RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. a fost creat de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu, Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Până în acest moment, zece ţări europene au SGR implementat în diferite etape în timp, cu diverse obiective. Sistemul din România va fi primul care va răspunde nevoilor actuale ale mediului de afaceri, dar şi obiectivelor de mediu care vin dinspre legislaţia europeană cu ţinte ambiţioase din 2025.

 

Câţi s-au mobilizat?

♦ Până pe 28 februarie 2023, peste 55.000 de operatori economici s-au înregistrat online pe platforma RetuRO. Dintre aceştia, 23.145 au finalizat înregistrarea conform procedurii prevăzute de lege. Toţi agenţii economici vizaţi care îşi încep activitatea după 28 februarie 2023 trebuie să se înregistreze în baza de date a SGR.

♦ În cazul comercianţilor, aceştia trebuie să înregistreze în platformă punctele de vânzare şi să înscrie datele referitoare la produsele vândute în anul 2022 şi estimarea pentru anul în curs, apoi să semneze Formularul Standard de Înregistrare, care marchează finalizarea procedurii de înregistrare.

♦ ÃŽn cazul producătorilor, după activarea contului, aceÅŸtia trebuie să înscrie numărul de unităţi de ambalaje SGR ÅŸi greutatea aferentă a ambalajelor, exprimată în kilograme, introduse pe piaÅ£a naÅ£ională în anul 2022, defalcate pe fiecare lună, categorii de produse conÅ£inute, tip de material pe subcategorii, inclusiv culoarea materialului (pentru plastic) ÅŸi dacă plasticul conÅ£ine barieră de oxigen (în principal pentru produsele alcoolice), volumul (număr de mililitri) pe unitate de ambalaj.

♦ După această etapă de înregistrare, RetuRO va începe procedura de semnare a  contractelor cu operatorii economici care s-au înregistrat în baza de date SGR.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank