Economia verde

Pagina verde. Analiză. Cum se face şi cât costă salubrizarea în Bucureşti: cinci din cele şase sectoare ale Capitalei alocă anual peste 580 mil. lei cumulat pentru serviciile de colectare a deşeurilor

15.03.2023, 11:00 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Primăriile sectoarelor 2, 3 şi 6 precizează că aplică principiul „Plăteşti pentru cât arunci“, iar Primăria sectorului 5 spune că are în vedere aplicarea acestuia   Introducerea sistemului „Plăteşti pentru cât arunci“ (de la „pay as you throw“ – PAYT) este o soluţie discutată de mult timp şi recomandată de Comisia Europeană pentru îmbunătăţirea managementului deşeurilor Deşi au existat mai multe iniţiative legislative pe această temă în România, până în acest moment nu a fost luată o decizie unitară referitoare la implementarea acestui principiu.

Între 6 şi 11 lei se înscriu tarifele lunare pe care le plătesc locuitorii din Bucureşti pentru serviciile de salubritate, excepţie făcând cei din sectorul 1, care nu plătesc nimic. Primăria sectorului 3 alocă cel mai mare buget pentru salubritate, iar cea a sectorului 6 pe cel mai mic. Împreună, cinci din cele şase sectoare ale Capitalei alocă anual peste 580 de milioane de lei pentru serviciile de salubritate.

În condiţiile în care în alte ţări se vorbeşte şi chiar se implementează principiul „Plăteşti pentru cât arunci“, Ziarul Financiar a transmis tuturor celor şase primării de sector din Bucureşti o solicitare în care a întrebat, printre altele, ce sumă din bugetul primăriei este alocată anual serviciilor de salubritate, cât plătesc locuitorii pentru serviciile de salubritate, în ce măsură cantitatea de deşeuri generată este corelată cu taxele plătite şi ce se întâmplă mai departe cu deşeurile colectate se­lectiv. Primăriile sectoare­lor 2, 3 şi 6 precizează că deja aplică principiul amin­tit, iar Primăria sectorului 5 spune că are în vedere aplicarea acestuia. Primăria sectorului 4 este singura care nu a răspuns solicitării ZF.

În sectorul 1, pentru serviciile de salubrizare efec­tuate de Romprest Service, primăria a achitat în 2022 suma de 157 de milioane de lei. Acolo, locuitorii – fie ei persoane fizice sau asociaţii de proprietari – nu plătesc taxă pentru serviciul de salubrizare, potrivit datelor oficiale.

„Suma anuală bugetată serviciilor de salubritate se alocă în baza fundamentărilor transmise de Direcţia Generală Administraţie Publică Locală a Pri­măriei Sectorului 1, care derulează con­tractul cu privire la delegarea gestiunii prestării serviciilor de salubritate pe raza administrativă a sectorului 1. Totodată, facturile sunt transmise de operatorul de salubritate Direcţiei Generale Admi­nistraţie Publică Locală“, au spus repre­zentanţii serviciului Imagine şi Cultură din cadrul Primăriei sectorului 1.

În sectorul 2, suma direcţionată de primărie anul trecut pentru salubritate este similară - puţin peste 150 de milioane de lei, pentru 2023 fiind alocat un buget de 186 de milioane de lei.

„La nivelul sectorului 2 al municipiului Bucureşti se aplică principiul european «Plăteşti pentru cât arunci», astfel încât factura fiecărui utilizator (persoană fizică sau juridică) diferă în funcţie de comportamentul utilizatorului de generare deşeuri, evoluţia dinamică a volumului de deşeuri generate şi colectarea separată a deşeurilor (fracţia uscată). La nivelul Primăriei Sectorului 2 al Municipiului Bucureşti s-a efectuat, în scop statistic, o medie a sumelor achitate de utilizatorii organizaţi în asociaţii de proprietari, iar la nivelul anului 2022 costul mediu per persoană a fost de 11,40 lei/lună“, au transmis reprezentanţii biroului de Comunicare cu Mass Media şi Promovare a Instituţiei.

Calculul se face volumetric, pe baza unui studiu pentru determinarea densităţii, a compoziţiei şi a calculului valoric al deşeurilor menajere şi asimilate. Mai departe, în sectorul 3 salubrizarea se face „in-house“, adică printr-o entitate înfiinţată în 2018 şi aflată în subordinea primăriei. Aceeaşi entitate se ocupă şi de măturarea străzilor din sector şi de curăţarea zăpezii. Locuitorii acestui sector plătesc 5,99 lei pe lună pentru salubritate dacă sunt persoane fizice şi 114,91 lei pe lună dacă sunt agenţi economici.

„În ceea ce priveşte tariful pentru persoanele fizice, utilizatori casnici, pentru ca acesta să fie suportat în cuantum de 99% de la bugetul local al sectorului 3, utilizatorii casnici au obligaţia de a preda lunar către Direcţia Generală de Salubritate Sector 3 un kilogram/persoană de deşeu reciclabil precolectat separat“, au spus reprezentanţii Serviciului de Presă din cadrul primăriei.

La sectorul 5, reprezentanţii instituţiei au precizat că „sumele alocate anual serviciilor de salubrizare nu sunt prestabilite, fiind achitate în funcţie de prestaţiile efectuate şi raportate de SC Salubrizare Sector 5 SA“. Ei nu au precizat la cât s-a ridicat în 2022 acest buget.

Tariful pentru colectarea şi transportul deşeurilor reciclabile de la populaţie este de 5,87 lei de persoană, iar cel pentru colectarea şi transportul deşeurilor reziduale este de 12,67 lei de persoană.

În ceea ce priveşte sectorul 6, acolo locuitorii plătesc 11,61 lei pe lună de persoană pentru salubritate.

„Primăria sectorului 6, împreună cu operatorul de salubritate S.C. Urban S.A., a început implementarea programului «Plăteşti pentru cât arunci». Potrivit acestuia, tariful de salubrizare scade proporţional cu cantitatea de deşeuri reciclabile predată. Costul poate ajunge la zero, atunci când cantitatea de deşeuri reciclabile depăşeşte 50% din totalul deşeurilor predate operatorului“, au transmis reprezentanţii compartimentului Mass-Media şi Campanii de Comunicare din cadrul Primăriei sectorului 6.

 

„Plăteşti pentru cât arunci“ – ce înseamnă?

Introducerea sistemului „Plăteşti pentru cât arunci“ (de la „pay as you throw“ – PAYT) este o soluţie discutată de mult timp şi recomandată de Comisia Europeană pentru îmbunătăţirea managementului deşeurilor. Deşi au existat mai multe iniţiative legislative pe această temă în România, până în acest moment nu a fost luată o decizie unitară referitoare la implementarea acestui principiu. Astfel, doar unele unităţi administrativ-teritoriale au ales să-l aplice.

„Sistemul «Plăteşti pentru cât arunci» prevede introducerea unei taxe (sau tarif, în funcţie de modul de colectare) diferenţiate fiecărei persoane sau organizaţii în funcţie de cantitatea efectivă de deşeuri pe care o aruncă (şi nu un abonament fix) şi, mai ales, de cât de bine precolectează separat deşeurile proprii. Măsura poate fi implementată în diverse moduri: autorităţile fie decid să taxeze toată cantitatea de deşeuri generată de o persoană/ organizaţie (pentru a încuraja astfel prevenirea şi reducerea deşeurilor), fie aleg să taxeze doar deşeurile nereciclabile, oferind reduceri/ scutiri de taxe pentru cantităţile de deşeuri reciclabile colectate separat în vederea reciclării“, se explică pe site-ul ONG-ului de mediu Ecoteca.

 

Primăria sectorului 1:

157 mil.lei

Compania care furnizează servicii de salubritate: Romprest Service

Ce se întâmplă cu deşeurile reciclabile: sunt transportate la staţia de sortare operată de RER Ecologic Service Bucureşti REBU SA.

Primăria sectorului 2:

153 mil. lei

Compania care furnizează servicii de salubritate: Supercom

Ce se întâmplă cu deşeurile reciclabile: sunt sortate de operatorul Supercom, iar fracţiile obţinute în urma procesului de sortare sunt predate reciclatorilor autorizaţi cu care Supercom SA are contract.

Primăria sectorului 3:

164 mil. lei

Compania care furnizează servicii de salubritate: Direcţia Generală de Salubritate Sector 3, din subordinea Consiliului Local Sector 3 (instituţie publică cu personalitate juridică).

Ce se întâmplă cu deşeurile reciclabile: anul trecut, au fost supuse operaţiunii de sortare la staţia de sortare deţinută de societatea SD3 (Salubritate şi Deszăpezire S3) până în luna iunie, iar ulterior acesteia, la staţia de sortare deţinută de societatea Green PC Ambalaje.

Primăria sectorului 5:

N/A mil. lei

Compania care furnizează servicii de salubritate: Salubrizare Sector 5.

Ce se întâmplă cu deşeurile reciclabile: sunt transportate mai departe către operatorii economici Eco Sud şi 3 R Green.

Primăria sectorului 6:

103 mil. lei

Compania care furnizează servicii de salubritate: Urban SA.

Ce se întâmplă cu deşeurile reciclabile: ajung la staţia de sortare a operatorului de salubritate SC Urban SA, după care sunt trimise către operatorii economici reciclatori.

Notă: Primăria sectorului 4 nu a răspuns solicitării ZF.

Surse: primăriile


 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank