Economia verde

Pagina verde. Ana Maria Răducanu, magazinul Zero Waste: „Trebuie să avem pe piaţă alternative care să ne ajute să procurăm alimentele de bază fără să generăm deşeuri“

01.11.2023, 17:00 Autori: Alina-Elena Vasiliu , Cristina Bellu

♦ De trei ani, de când există acest magazin în Capitală, Ana Maria Răducanu spune că a reuşit să oprească de la groapa de gunoi peste 250.000 de ambalaje din plastic.

În România există în prezent nouă magazine zero-waste, iar apetitul pentru businessuri similare este ridicat, existând cereri şi din alte oraşe. Din păcate însă, antreprenori care să-şi asume o asemenea afacere sunt puţini.

„Primim constant solicitări din anumite oraşe, dar nu avem capacitate să ne extindem, să găsim oameni care să facă asta. Avem exemple de oameni care au avut bani pentru a deschide un astfel de business, dar nu au avut motivaţie suficientă şi înţele­gerea a ceea ce implică un ma­gazin zero waste şi au închis. Este o muncă dificilă să faci educaţie în domeniul acesta“, a spus Ana Maria Răducanu, fondatoarea magazinului Zero Waste din Bucureşti, în cadrul video­conferinţei Economia verde „Going green: IMM-urile - în cursa către sustena­bilitate“, organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Raiffeisen Bank.

În România există aşadar foarte mult loc pentru astfel de iniţiative, această practică fiind acum abia la început.

„Noi oferim clienţilor servicii şi produse cu promisiunea că nimic din ceea ce cumpără de la noi nu va ajunge la coşul de gunoi. Produsele fie vin vrac şi clienţii le pot cumpăra în am­balaje reutili­zabile, fie vin di­rect în ambalaje reuti­lizabile, de sticlă, pe care le primim înapoi şi le trimitem mai de­parte produ­că­to­rilor cu care lucrăm, fie sunt în ambalaje com­pos­tabile pe care le colectăm şi le transformăm în compost. Implementăm metodologia zero waste pe tot lanţul de consum.“

La Magazinul Zero Waste pe care Ana Maria Răducanu îl deţine în zona Victoriei din Bucureşti, la fel ca în celelalte câteva magazine similare din ţară, principiul de cumpărare presupune că produsele se vând fără a fi nevoie de ambalaje de unică folosinţă. Cereale, leguminoase, condimente, nuci, fructe uscate, dar şi produse de îngrijire personală sau de curăţenie se pot achiziţiona astfel fie vrac, fie în ambalaje compostabile, fie în ambalaje în sistem circular, care sunt aduse la magazin şi trimise mai departe producătorului pentru a fi refolosite. Astfel, nu este generat deloc gunoi, un model complet diferit de cel din supermarketuri şi hipermarketuri.

„De exemplu, o firmă românească de detergenţi de lângă Bucureşti ne livrează produse de curăţenie şi de îngrijire corporală în ambalaje reutilizabile. Astfel, căutăm să punem în practică principiul de a găsi furnizori locali, ecologici, care pot să ofere un circuit de distribuţie circular.“

De trei ani, de când există acest magazin în Capitală, Ana Maria Răducanu spune că a reuşit să oprească de la groapa de gunoi peste 250.000 de ambalaje din plastic.

„Prin alegeri mici pe care le facem constant putem să salvăm multe. Trebuie să avem pe piaţă alternative care să ne ajute să procurăm alimentele de bază într-un sistem care nu generează plastic şi care poate să nu genereze deşeuri.“

Alegerile de consum şi de stil de viaţă care pot să reducă din impactul pe care omenirea îl are în acest moment pot asigura următorii 20-30 de ani într-un climat care deja s-a degradat foarte mult, crede fondatoarea Magazinului Zero Waste.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank