Economia verde

Gemma Webb, CEO al RetuRO: La mijlocul lunii septembrie, vom avea o echipă formată din 40 de persoane în toate departamentele esenţiale – resurse umane, IT, finanţe, legal, operaţional, logistică.

Interviu. Pagina verde. Gemma Webb, CEO al RetuRO, administratorul Sistemului Garanţie-Returnare: „Am început în decembrie 2022 să căutăm finanţare, a fost un proces care a durat şase luni, iar în final am încheiat un acord cu ING Bank pentru o finanţare de 426 mil. lei“. Ce spune Mihaela Bîtu, CEO ING

19.07.2023, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Sistemul Garanţie-Returnare din România va fi al doilea ca amploare din Europa, după cel din Germania, şi este al doilea după Islanda în care şi statul este implicat.

RetuRO, compania care va administra Sistemul Garanţie-Returnare (SGR) în România, a selectat toate cele 17 centre logistice care vor alcătui reţeaua de colectare începând cu data de 30 noiembrie 2023, când SGR va deveni funcţional pe piaţa locală. În vederea operaţionalizării acestora şi a dotării cu echipamentele necesare, RetuRO a obţinut o finanţare în valoare de 426 de milioane de lei de la ING Bank, care a devenit astfel unicul finanţator al SGR.

„Din aceste centre pe care le-am identificat deja, şase vor fi de mari dimensiuni, iar unsprezece mai mici. Am ajuns deja la acorduri cu dezvoltatorii de la care vom închiria aceste spaţii. Ambalajele colectate în magazine vor ajunge în aceste centre, unde vor fi numărate, sortate, compactate şi de unde vor pleca mai departe spre reciclare“, a spus Gemma Webb, CEO al RetuRO, într-un interviu pentru Ziarul Financiar.

Materia primă – PET, aluminiu, sticlă – va ajunge apoi la procesatori, care vor fi aleşi prin intermediul licitaţiilor, pe baza celui mai bun preţ, aceasta fiind, de altfel, una dintre sursele de finanţare ale SGR. În acest moment, pentru operaţionalizarea sistemului astfel încât să fie gata de implementare pe 30 noiembrie 2023, administratorul a contractat de la ING un pachet de finanţare care cuprinde un credit de investiţii în valoare de 343 milioane de lei (69 milioane de euro) acordat pe o perioadă de cinci ani şi un credit pentru capital de lucru de 83 milioane de lei (16,7 milioane de euro) cu o durată de doi ani.

„Acest proiect este o noutate pentru piaţa din România, iar până la momentul acordului, am avut presiunea deadline-ului, deoarece toţi paşii trebuie îndepliniţi până pe 30 noiembrie“, a spus Mihaela Bîtu, CEO al ING Bank România.

Sistemul Garanţie-Returnare din România va fi al doilea ca amploare din Europa, după cel din Germania, şi este al doilea după Islanda în care şi statul este implicat.

„Am început încă din decembrie 2022 să căutăm finanţare, am mers la toate băncile, am explicat modelul şi ce vrem să facem, iar în final am încheiat un acord cu ING Bank. A fost un proces care a durat şase luni. Finanţarea este un element-cheie în acest proiect major, care va avea un impact uriaş în schimbarea mentalităţilor şi a comportamentelor“, a mai spus Gemma Webb. Ea a fost numită în rolul de CEO şi preşedinte al directoratului RetuRO Sistem Garanţie-Returnare în luna noiembrie 2022 şi a fost primul angajat al companiei.

În cele 17 centre logistice vor lucra în total 500 de oameni, iar recrutarea deja a început, fiind aleşi managerii fiecărui centru, care, mai departe, îşi vor forma echipele de lucru. Şi board managementul companiei a fost stabilit, el fiind alcătuit din şapte persoane.

„La mijlocul lunii septembrie, vom avea o echipă formată din 40 de persoane în toate departamentele esenţiale – resurse umane, IT, finanţe, legal, operaţional, logistică. Pentru că este un proiect complet nou, oamenii vor învăţa de la zero împreună cu noi ce este de făcut.“

O provocare este şi punerea la punct a arhitecturii IT a SGR, iar în acest sens a fost lansată o licitaţie în vederea alegerii companiilor care se vor ocupa de structura software.

Până acum, 63.000 din cei 80.000 de retaileri existenţi pe piaţa locală s-au înregistrat deja în platformă, alături de 1.500 de producători.

„Nu am avut o sursă de inspiraţie anume, pentru că România este diferită de orice altă ţară în ceea ce priveşte acest proiect. Vrem ca România să devină mai departe un model pentru alte ţări“, a mai spus Gemma Webb.

RetuRO Sistem Garanţie-Returnare va implementa astfel cel mai important proiect de economie circulară la nivel naţional, cu scopul atingerii ţintelor de colectare şi reciclare pe care România şi le-a asumat în faţa Uniunii Europene.

„Acesta nu este singurul proiect verde pe care îl finanţăm. Doar anul acesta, până la final, vom ajunge la un nivel de 150-200 de milioane de euro finanţare pentru proiecte de economie verde, excluzând banii pentru RetuRO. Aceasta este însă cea mai mare finanţare verde pe care am acordat-o până acum“, a mai spus Mihaela Bîtu, adăugând că, dacă în viitor va mai fi nevoie de noi bani pentru dezvoltarea SGR în România, banca ia în calcul acordarea de noi credite.

Ea a mai adăugat că, în calitate de finanţator, ING Bank primeşte frecvent solicitări de susţinere a proiectelor de economie verde din diferite arii, mai ales după ce anul trecut preţurile la energie au explodat, iar atenţia către sustenabilitate şi eficientizarea costurilor a crescut.

În procesul de obţinere a acestui împrumut verde, consilierul juridic al RetuRO Sistem de Garanţie Returnare a fost Bondoc şi Asociaţii, firma de avocatură selectată şi pentru a oferi asistenţă juridică Returo SGR S.A. în implementarea sistemului în România.

SGR presupune că, începând cu data de 30 noiembrie 2023, consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele de unică folosinţă din plastic, sticlă sau metal pentru băuturi. Cumpărătorii vor plăti o garanţie de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.

Obligaţia are în vedere producătorii şi importatorii de băuturi, dar şi companiile care comercializează băuturi către consumatorii finali, inclusiv magazinele online, operatorii care vând prin intermediul automatelor, industria HoReCa şi cei care comercializează aceste produse ca o gamă complementară - de exemplu, librării, magazine de electrocasnice şi electronice.

Pentru magazinele foarte mici, cel mai simplu mod de colectare presupune amplasarea în zona caselor de marcat a unui sac unde vor fi adunate ambalajele. Când sacul se umple, va fi legat cu sigilii speciale care vor fi furnizate de RetuRO. Şi sacii sunt unii speciali, rezistenţi. Va exista o platformă online unde se va încărca seria sigiliului, iar acolo RetuRO va face contorizarea sacilor şi va crea infrastructura logistică de preluare a ambalajelor de la comercianţi.

Sacii cu recipiente vor fi preluaţi şi vor ajunge la centrele de numărare. Ulterior, baloţii vor fi trimişi către centrele de reciclare. Licitaţiile pentru materiale vor fi deschise, aşa că ambalajele pot ajunge şi la companii din străinătate, nu doar în România.

Sistemul Garanţie-Returnare este conceput pentru a încuraja returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosinţă în vederea reciclării şi reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de economie circulară din România. Acesta este administrat de compania RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. desemnată în acest sens prin Hotărâre de Guvern.

RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. a fost creată de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu, Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Până în acest moment, zece ţări europene au SGR implementat în diferite etape în timp, cu diverse obiective. Sistemul din România va fi primul care va răspunde nevoilor actuale ale mediului de afaceri, dar şi obiectivelor de mediu care vin dinspre legislaţia europeană cu ţinte ambiţioase din 2025.

 

Lista centrelor care vor fi puse în funcţiune etapizat din octombrie 2023 până la jumătatea anului 2024

Centre mari: Bucureşti, Timişoara, Târgu-Mureş, Bacău, Craiova, Ploieşti.

Centre mici: Oradea, Cluj-Napoca, Constanţa, Piteşti, Suceava, Deva, Baia Mare, Galaţi, Miercurea Ciuc, Braşov, Călăraşi.

Sursa: RetuRO

 

Mihaela Bîtu, CEO la ING Bank România: Acest proiect este o noutate pentru piaţa din România, iar până la momentul acordului am avut presiunea deadline-ului, deoarece toţi paşii trebuie îndepliniţi până pe 30 noiembrie.


 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank