Economia verde

Analiză ZF. Pagina verde. Piste de biciclete cu o lungime de 32 de kilometri aşteaptă să fie amenajate în Bucureşti, dar fie nu au primit autorizaţiile de construire, fie au fost puse „pe hold“ din cauza vremii

09.04.2023, 10:52 Autor: Alina-Elena Vasiliu

În prezent, se află în diverse stadii de implementare trei trasee pentru biciclete: unu între bulevardul Constantin Prezan şi Piaţa Presei, unu între Piaţa Victoriei şi şoseaua Mihai Bravu şi încă unu între Bulevardul Libertăţii şi Arena Naţională.

Primăria Municipiului Bucureşti pune la bătaie un buget de aproape 35 de milioane de lei pentru a extinde reţeaua de piste de biciclete din Capitală cu 32 de kilometri. Sursa de finanţare este compusă din bugetul local şi din transferul unor bani de la bugetul de stat, printr-un proiect finanţat din Fondul de Mediu, iar de amenajarea acestor piste este responsabilă Compania Municipală SC Trustul de Clădiri Metropolitane SA, o companie controlată de municipiul Bucureşti prin Consiliul General, cu afaceri de 6,3 mi­lioane de lei în 2021.

Problema este însă că proiectele de construcţie efectivă nu au avansat, deoarece fie nu au primit încă autorizaţiile necesare, fie au fost sistate din cauza vremii, deşi iarna din Capitală a fost una blândă.

„În 2022, primăria a realizat demersuri pentru implementarea propunerilor PMUD (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă) şi extinderea actualei reţele de piste pentru biciclete. Astfel, a fost atribuit contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate «Realizare infrastructură pentru transport verde – piste pentru biciclete în Municipiul Bucureşti»“, au spus reprezentanţii Direcţiei de Presă din cadrul Primăriei Municipi­ului Bucureşti la solicitarea ZF.

Astfel, în prezent se află în diverse stadii de implementare trei trasee pentru biciclete: unu între bulevardul Constantin Prezan şi Piaţa Presei, unu între Piaţa Victoriei şi şoseaua Mihai Bravu şi încă unu între bulevardul Libertăţii şi Arena Naţională. Nu există însă un orizont de timp în care acestea ar putea fi gata, în condiţiile în care nici documentaţia nu a fost complet elaborată.

Celor trei trasee amintite li se adaugă pro­iectul de infrastructură „Penetraţie Prelun­girea Ghencea – Domneşti şi Supralărgire bulevardul Ghencea între strada Braşov şi terminal tramvai 41“, aflat în prezent în derulare, unde este prevăzută realizarea unui traseu de pistă pentru biciclete cu o lungime de 11,34 kilometri. De asemenea, mai există un proiect conţinând 42 de subproiecte care face parte din Planul Integrat de Dezvoltare Urbană şi care are la bază o strategie alter­nativă de promovare a centrului Bucureştiului prin atingerea unor repere turistice într-un circuit de 9,4 km, care poate fi parcurs în două ore pe jos sau în jumătate de oră cu bicicleta. Din cele 42 de subproiecte, au fost obţinute autorizaţii de construire pentru 36.

Primăria Municipiului Bucureşti a mai propus şi alte cinci trasee cumulând 13 kilometri de cale dublă (26 de kilometri de cale simplă), ca parte a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030.

„PMUD (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă) prevede ca domeniu de investiţii prioritar dezvoltarea reţelei velo în regiunea Bucureşti-Ilfov, precum şi măsuri pentru încurajarea utilizării bicicletei. În acest sens, PMUD propune într-o primă etapă realizarea a 12 trasee prioritare, iar într-o etapă ulterioară, dezvoltarea unei reţele extinse de piste de biciclete la nivel regional.“

Studiul de fezabilitate aflat acum în lucru va analiza opţiunile şi va defini traseele în detaliu, lungimea acestora şi poziţiile fizice, precum şi soluţii pentru conexiunile cu pistele din proximitate aflate în diverse etape de execuţie sau proiectare.

„Pot fi prevăzute inclusiv pasaje şi poduri de-a lungul pistelor, după caz, precum şi lucrări de construcţie pentru refacerea străzilor/trotuarelor în zona adiacentă în care au fost realizate pistele (refacerea carosa­bilului/ înlocuirea bordurilor).“

„Obiectivul principal constă în dezvoltarea reţelei de piste pentru biciclete la nivelul Municipiului Bucureşti, încurajarea transportului verde şi ridicarea potenţialului de utilizare a bicicletelor în mediul urban.“

Mijloc de transport alternativ, nepoluant, bicicleta este preferată de majoritatea cetăţenilor celor mai curate oraşe din lume, având avantajul suplimentar de a combate sedentarismul.†În tranziţia către metode sustenabile de transport, prima problemă o reprezintă însă infrastructura, iar aici deschiderea din partea autorităţilor joacă un rol important.

„În 2009, când am creat serviciul de bike-sharing IíVelo by Green Revolution am fost pionieri, dar nevoia de a reduce emisiile de CO2 şi creşterea nivelului de înţelegere al bucureştenilor au transformat IíVelo în cel mai accesat sistem de mobilitate alternativă“, spunea recent Raluca Fiser, preşedinta Asociaţiei Green Revolution.

 

Masterplan pentru piste de biciclete

Primăria Municipiului Bucureşti a atribuit firmei F.I.P. Consulting un contract de 530.000 de lei pentru realizarea unui masterplan pentru piste de biciclete la nivelul Bucureştiului, prin care să fie identificate şi prioritizate trasee optime, amenajări complementare şi profiluri-tip pentru pistele de biciclete. Compania are la dispoziţie un an pentru a realiza masterplanul, care ar urma să faciliteze obţinerea de finanţare europeană pentru acestea.

F.I.P. Consulting, cu afaceri de 4,8 milioane de lei, este controlată în proporţie de 90% de Radu Victor Andronic, avându-le ca asociate pe Elena Mirabela Andronic (5%) şi Alina-Florentina Lica (5%), potrivit Termene.ro. Pe site-ul de prezentare al companiei se precizează că are în portofoliu proiecte a căror finanţare s-a ridicat la peste 590 de milioane de euro.

„Este vorba despre un document coordonator prin care vor fi identificate şi prioritizate trasee pentru realizarea unei reţele extinse de piste pentru biciclete, atât pe străzile principale, cât şi pe cele secundare, amenajări complementare şi inclusiv standarde de proiectare“, spun reprezentanţii PMB.

Ei mai adaugă şi că, astfel, se urmăreşte asigurarea legăturii între zonele rezidenţiale şi zonele principale de interes (locuri de muncă, de educaţie, comerciale, instituţii), precum şi cu localităţile din jurul Capitalei, cu platformele industriale limitrofe, cu zonele de interes turistic, de agrement şi recreere.

„În prima etapă, derulată pe o perioadă de patru luni, prestatorul va analiza principalii generatori de trafic/ zone de interes şi destinaţii de agrement la nivelul Capitalei, va identifica nevoile utilizatorilor de biciclete actuali şi potenţiali şi va analiza situaţia infrastructurii existente. În etapa a doua, el va analiza, identifica şi prioritiza noi trasee, pentru o reţea extinsă de piste de biciclete noi în funcţie de dezvoltarea unor zone.“

 

Pistele de biciclete în curs de amenajare în Bucureşti şi stadiul în care se află

Traseul 1: tronsonul 2 (3,3 km). Bd. Constantin Prezan – Şos. Kiseleff – Piaţa Presei Libere: se află în execuţie, însă lucrările au fost sistate temporar din cauza condiţiilor meteo (răspunsul PMB datează de la sfârşitul lunii februarie – n. red.), urmând a se relua când vremea o va permite. Pe şos. Kiseleff a fost frezat stratul de asfalt de pe trotuar, s-au demontat bordurile vechi şi au fost înlocuite cu borduri noi din granit, apoi a fost turnat stratul de asfalt de uzură pe o lungime de 600 de metri, pe partea dreaptă, pe sensul de la Arcul de Triumf către Piaţa Presei Libere.

Valoare: 3,9 mil. lei fără TVA.

Termen de execuţie: două luni de la data emiterii ordinului de începere.

Traseul 2 (17,2 km). Piaţa Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – şos. Ştefan cel Mare – şos. Mihai Bravu: lucrările vor putea începe după obţinerea autorizaţiilor de construire pentru fiecare tronson în parte.

Valoare: 17,7 mil. lei fără TVA.

Termen de execuţie: şase luni de la data emiterii ordinului de începere, condiţionat de obţinerea autorizaţiei de construire (nu s-a emis ordinul de începere).

Traseul 4 (11,6 km). Bd. Libertăţii – Piaţa Constituţiei – bd. Unirii – bd. Decebal – bd. Basarabia – Arena Naţională: lucrările vor putea   începe după obţinerea autorizaţiilor de construire pentru fiecare tronson în parte.

Valoare: 12,8 mil. lei fără TVA.

Termen de execuţie: şase luni de la data emiterii ordinului de începere, condiţionat de obţinerea autorizaţiei de construire (nu s-a emis ordinul de începere).

Sursa: Primăria Municipiului Bucureşti, la solicitarea ZF


 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank