Travel

Din vorba in vorba cu... Cristian Iorga: Cum sa deschizi o cafenea cu ajutorul unui business angel

09 apr 2009 1282 afişări
Din aceeaşi categorie

La 20 de ani, cand a inceput sa lucreze ca gestionar la compania de cosmetice Coty Cosmetics Romania, imediat dupa terminarea stagiului militar, gandul ca intr-o zi va avea afacerea proprie era doar visul pe care il are orice tanar.

„Ma gandeam ca o sa fac ceva, dar la cafenele in niciun caz. Am vrut sa aduc la un moment dat un brand de parfumuri, ulterior ma gandeam la o franciza pe fashion, dar nimic din toate acestea nu s-a concretizat, din fericire", este de parere Iorga, facand referire la turbulentele financiare actuale care au condus la o diminuare a consumului atat de imbracaminte, cat si de cosmetice.
Dupa patru ani la Coty Cosmetics, Cristian Iorga a plecat ca responsabil de logistica la compania competitoare - Prestige Parfum, importatorul unor branduri ca Dior, Guerlain, Burberry sau Sisley. La un an a fost promovat ca director de logistica si timp de sase ani s-a ocupat de aceasta companie.
„Intre timp mi-am terminat si studiile (Relatiile Internationale in cadrul ASE-n.red.). Am avut multe oferte sa plec la diverse multinationale, la Connex, de exemplu, dar tot timpul am spus ca vreau sa incep ceva de unul singur. Nu banii au fost motivul pentru care am renuntat la postul pe care il aveam, ci faptul ca pe unde am lucrat, am stiut sa-mi administrez oamenii. In astfel de companii intotdeauna exista cineva deasupra si de multe ori chiar oameni nepotriviti, de aceea ma gandeam tot timpul ca-mi voi face singur echipa".
Oportunitatea a venit in 2008, citind un articol despre piata cafenelelor. Stiindu-l pe Marius Ghenea de sase ani, a profitat de ocazie si si-a prezentat proiectul. „Aveam un prieten comun care incepuse un business cu Marius. El mi-a sugerat sa incerc, iar in martie, cand am avut prima discutie cu Marius, mi s-a spus ca daca vin cu o idee buna vom incepe ceva impreuna".
Au inceput cautarile, iar lista s-a extins la 12 branduri, printre care si Coffee Republic din Marea Britanie, franciza care ulterior a fost adusa la nivel local de compania Krruss Holdings, cu activitati in sectorul imobiliar si de retail. Dintre toate insa Cristian Iorga a ales Testa Rossa, brandul detinut de grupul austriac Wedl.
Anul trecut, in august, au inceput primele discutii cu austriecii, „iar ei au fost foarte incantati sa colaboreze cu noi", dupa cum spune Iorga. A urmat o vizita a reprezentantilor Testa Rossa in Romania, o analiza completa a pietei si a posibilitatilor de extindere a retelei si in final verdictul: „Batem palma!".
„Au vazut toate centrele comerciale disponibile, toate bulevardele principale si au fost de acord sa devenim parteneri. In timp ce Marius a plecat din nou la ei sa vorbeasca despre contract, au am ramas in Romania sa demarez tot ce tinea de noua firma", explica Iorga, despre crearea companiei Italian Coffee Concept, la care detine 30% din actiuni si prin intermediul careia avea sa deschida Testa Rossa.
Pe 16 septembrie a semnat contractul de master franciza pentru Romania, iar prima cafenea a fost deschisa in Liberty Center din zona Trafic Greu, cel mai nou mall lansat in Capitala, chiar daca avea dezavantajul de a nu avea un trafic constant deja creat.
„Am mizat pe faptul ca este aproape de centru si ca zona s-a dezvoltat simtitor in ultimii ani", isi motiveaza Iorga optiunea.
Cu urmatoarea locatie Italian Coffee Concept a intrat in Baneasa Shopping City din nordul Capitalei, chiar daca Testa Rossa este la origini un concept stradal. „Tinand cont ca era un brand nou pentru romani am preferat sa intram prima data in malluri pentru ca sunt cele care ofera un trafic constant. Suntem in discutii si cu Cotroceni Park si Sun Plaza, dar urmatoarea locatie vrem sa o lansam stradal", anunta directorul general al companiei. „Conceptul este mai mult decat de coffee shop, de coffee-bar.
Totul se serveste la portelan, iar asta prinde la romani, pentru ca romanii „povestesc" cafeaua. Mergi la o cafenea sa socializezi", spune Iorga, al carui buget de investitie in deschiderea unei cafenele de aproximativ 130 de metri patrati poate ajunge la 200.000-250.000 de euro.
Pana acum, foarte putine companii care detin o adevarata retea de cafenele au mizat pe locatiile stradale, majoritatea fiind unitati individuale. Nici nivelul chiriilor nu a incurajat jucatorii din domeniu sa faca un pas atat de riscant, tinand cont ca Romania nu are zone comerciale dezvolate, dar criza financiara incepe sa fie vazuta de investitori ca o oportunitate. „Deocamdata mai asteptam, pentru ca nivelul chiriilor nu a scazut foarte mult. Am vrut sa deschidem in Dorobanti, in fosta cladire Zapp, intr-un spatiu care este neinchiriat de un an si jumatate, dar nu am ajuns la un consens cu proprietarul".
Pentru provincie, Italian Coffee Concept si-a propus sa gaseasca parteneri pentru franciza Testa Rossa, iar interesatii nu au intarziat sa apara. Pana acum celor doi oameni de afaceri le-au trecut pragul investitori din Timisoara, Cluj sau Constanta, dar filtrul de selectie este drastic. Cine reuseste sa bata palma pentru cafeneaua austriaca trebuie sa stie insa ca problemele nu s-au terminat. Pentru a cumpara franciza Testa Rossa ii trebuie 18.000 de euro, la care se adauga investitia in deschiderea cafenelei.
Daca deciziile importante legate de dezvoltare le ia impreuna cu Marius Ghenea, pe care il considera „partenerul potrivit", tot ce tine de operational este problema lui Iorga. ~sta este si motivul pentru care din septembrie 2008 pana acum nu a avut nicio zi libera.
„Sunt foarte multe detalii de pus la punct. Ma gandeam la un moment dat ca nu exista un segment mai complex decat cel de cosmetice, unde ai nevoie de zeci de mii de dosare. Cand lucram in acel domeniu stateam pana la patru dimineata si semnam, semnam, semnam. Cu toate acestea, partea de alimentatie publica il intrece", este de parere Iorga.
O zi din viata omului de afaceri se traduce acum prin Testa Rossa. Nu este managerul care sa rezolve problemele companiei de la birou, ci din masina, la telefon, prin mailuri de pe laptop si la fata locului. „Imi citesc corespondenta pana in pranz, imi programez intalniri, discut cu cei de la malluri. In rest, stau in trafic", sustine Iorga. Am putea spune ca administrarea lantului de cafenele pe care doreste sa il dezvolte a devenit un hobby pentru omul de afaceri in varsta de 32 de ani, dar asta implica si pastrarea la naftalina a celorlalte „placeri" ale sale, radioul, motociclismul sau vanatoarea. In prezent vaneaza doar spatii bune pentru Testa Rossa.
Pentru Cristian Iorga planurile de viitor sunt legate tot de businessul pe care l-a inceput in urma cu jumatate de an, dar si de extinderea pe HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele).