Style

Secretele uneia dintre cele mai faimoase croitorii din lume: Un client ne-a rugat să-i facem două costume, unul bleumarin şi altul ecru, pentru a se asorta cu superiahturile sale

11 nov 2016 1370 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Un costum bespoke realizat pe Savile Row are acelaşi efect cu cel al unui corset de la Agent Provocateur. Obsesia pentru detalii stârneşte pasiuni şi nimeni nu cunoaşte mai bine acest secret decât ghilda croitorilor de pe celebra stradă londoneză.

Savile Row se află în cartierul londonez Mayfair şi măsoară doar 200 de metri lungime, fiind populată de câteva zeci de ateliere de croitorie. De peste 200 de ani aceşti artizani taie şi cos manual costume după chipul şi asemănarea purtătorului, ridicând meşteşugul la rang de artă.

Prinţul Charles sau Napoleon al III-lea, Winston Churchill, dar şi oameni de afaceri precum Gianni Agnelli, actori precum Paul Newman, Katharine Hepburn şi Gregory Peck, toţi au validat această ghildă. Perso­nalităţi unice, unite de aceeaşi dependenţă pentru croiul perfect.  

Cine sunt însă maeştrii de pe Savile Row şi care este reţeta costumului perfect?

După Afaceri Premium a vorbit cu directorii de creaţie a două dintre casele de croitorie de pe Savile Row şi a încercat să îi descoasă de secrete.

În episodul de astăzi este vorba despre Campbell Carey, co-head cutter & creative director al Huntsman, o croitorie fondată în 1849 şi amplasată pe strada Savile Row la numărul 11, fiind unul dintre cei mai vechi şi cunoscuţi chiriaşi ai zonei.

Compania nu mai este deţinu­tă de aceeaşi familie care a fondat-o, şi-a schimbat acţionariatul de mai multe ori pentru a ajunge astăzi în portofoliul lui Pierre Lagrange, un hedge fund manager din Belgia pasionat de modă şi mai ales de costumele bespoke.

„Lucrez pentru Huntsman de exact un an, dar dintotdeauna mi-am dorit să lucrez aici. Este perla coroanei din Savile Row“, afirmă Campbell Carey. Şi, pentru că tot a venit vorba de coroane, casa de modă a primit de-a lungul timpului de mai multe ori titlul de furnizor oficial al casei regale din Marea Britanie. Pe lista de clienţi se găsesc însă şi alte familii regale.

Fondată de Henry Huntsman în 1849, croitoria şi-a luat numele de astăzi după cel al fondatorului şi al fiilor acestuia care i s-au alăturat în business ulterior. Iniţial antreprenorii s-au specializat în realizarea de costume de călărie, pentru ca apoi să treacă şi la uniforme militare într-o perioadă marcată de multe conflicte şi războaie. La începutul anilor 1900 Savile Row a devenit o destinaţie pentru cei care doreau să îşi realizeze un costum bespoke (pe comandă), iar în 1919  Huntsman şi-a mutat la rândul său sediul aici, la numărul 11. De atunci a trecut aproape un secol, s-au încheiat două războaie mondiale şi s-au succedat mult mai mulţi şefi de stat.

„Să deţii un costum Huntsman este un lux, însă dacă întreaga garderobă poartă însemnele Hunts­man, atunci vorbim de luxul suprem. Vorbim de o eleganţă atemporală care ne-a menţinut la vârful modei masculine din toată lumea“, afirmă Campbell Carey. Pragul casei a fost trecut de unii dintre cei mai puternici, bogaţi sau cunoscuţi oameni din lume. În anii ’50 Huntsman a devenit o destinaţie pentru actorii de la Hollywood, în frunte cu Clark Gable, Paul Newman şi Gregory Peck. De pe listă nu lipsea nici Katharine Hepburn, cunoscută pentru stilul ei masculin şi pentru costumele sale cu croială perfectă. În 1966 uniformele echipei de fotbal a Angliei purtau semnătura Huntsman. Majoritatea numelor sunt însă secrete.

Casa s-a adaptat zilelor noastre şi deşi în continuare oferă servicii de croitorie bespoke, are şi colecţii ready to wear şi made to measure. Astfel arta cusutului de mână a fost păstrată şi lăsată moştenire de la un maestru la altul, însă sezon de sezon casa oferă şi colecţii „de-a gata“ pentru acei clienţi care se află într-o permanentă luptă cu timpul. Ambele servicii sunt supravegheate de Campbell Carey, un nume deja cunoscut pe Savile Row pentru precizia lui în materie de croitorie, precizie de chirurg dobândită după circa două decenii de experienţă.

„Am studiat industria textilă şi designul de modă la Scottish College of Textiles, iar apoi, imediat după absolvire, am primit un internship la Kilgour French and Stanbury, unde am şi rămas, crescând constant până când în 2007 (circa 18 ani mai târziu - n. red.) am primit poziţia de croitor-şef (head cutter)“, îşi aminteşte el. În 2015 a aplicat pentru poziţia de croitor-şef în cadrul Huntsman pentru a îmbina precizia personală cu stilul inconfundabil al casei de modă.

„Am aplicat pentru poziţia de croitor-şef, însă pe parcursul procesului de recrutare preşedintele m-a întrebat dacă nu vreau să fiu şi director de creaţie şi croitor-şef (creative director and co- head cutter). Am acceptat imediat! Ştiu însă că a fi director de creaţie pentru o casă precum Huntsman, cu peste 160 de ani de tradiţie, înseamnă că trebuie să te ghidezi după un set de reguli atunci când creezi colecţia ready to wear. Trebuie să ai în vedere moştenirea lăsată de predecesori.“

Campbell Carey, care dirijează departamentul de creaţie şi împarte poziţia de croitor-şef cu Dario Carnera, recunoaşte că a te îndepărta de tradiţie, chiar şi un pas greşit poate însemna că ai ales un drum fără întoarcere. Aşa că el afirmă că poziţia lui este mai degrabă aceea de custode al moştenirii creative a casei, mai degrabă decât aceea de director de creaţie. În cazul Savile Row moda înseamnă un set de reguli şi o disciplină aparte, înseamnă puterea de a nu te lăsa furat de tendinţele trecătoare din moda de zi cu zi, înseamnă creaţii atemporale şi relevante peste timp.

„Am aflat cine este Huntsman încă de când am înţeles ce înseamnă croitoria bespoke şi de când am aflat despre Savile Row. Astăzi, lucrând aici, nicio zi nu seamănă cu cealaltă. Placa mea de croit se află în centrul magazinului, astfel că văd totul în jur şi văd pe oricine intră sau iese pe uşă. Este un privilegiu pentru că astfel pot vedea şi asculta la prima mână impresiile asupra colecţiei noastre ready to wear.“

Campbell Carey spune că printre cele mai interesante experienţe personale se numără o zi în care a zburat în Africa de Sud pentru a se întoarce apoi la Londra pentru a lua măsurile unui client, iar ulterior să zboare la San Francisco în biroul unui alt client care avea pe masă un aparat Enigma, folosit în trecut, între 1900 şi 1950, pentru a securiza comunicaţiile militare şi diplomatice.

„Nicio zi nu seamănă cu o alta, niciun client nu seamănă cu un altul. Mă hrănesc şi mă îmbogăţesc spiritulal de la clienţii mei, vorbind despre experienţa lor, despre profesia lor, despre ce înseamnă un costum bespoke pentru fiecare.“

Campbell Carey spune că poate fi relativ uşor să croieşti un costum care să îi vină bine purtătorului, însă ce este cu adevărat dificil este să îl realizezi de aşa manieră încât să îi pună în evidenţă cele mai bune trăsături.

„Să-i impui clientului ceva standard şi caracteristic casei este unidimensional şi plictisitor.“

Meseria de director de creaţie şi croitor şef al uneia dintre cele mai cunoscute case de pe Savile Row este orice în afară de plictisitoare, atât prin prisma locurilor unde călătoreşti, a oamenilor pe care ajungi să îi cunoşti, cât şi datorită poveştilor pe care le auzi.

„La un moment dat, partenera de viaţă a unui client i-a tăiat de supărare mâneca stângă a tuturor costumelor sale bespoke şi a ataşat-o mânecii drepte“, îşi amin­teşte designerul.

Într-o lume în care clienţii sunt printre cei mai influenţi şi puternici oameni din lume, poveştile sunt multe şi colorate. Astfel, Campbell Carey îşi aminteşte de un client care l-a rugat să îi creeze două costume, unul bleumarin şi un altul ecru, ambele din ţesături de la Loro Piana. Fiecare era creat pentru a se asorta cu câte unul dintre superiahturile respectivului client. Ambele erau căptuşite cu materiale Hermes şi aveau eşarfe de mătase asortate.

„A fost un procedeu dificil, materialele au fost greu de croit, însă rezultatul a fost ceva spectaculos.“ Şi totuşi, nu aceasta a fost cea mai spectaculoasă combinaţie de materiale şi culori pe care le-a folosit designerul britanic. Un client a dorit un costum gri închis cu dungi, însă dungile erau de un roz intens şi erau de fapt numele lui ţesut în material.

„A fost singura dată când am avut emoţii să tai materialul pe lung. Orice greşeală putea fi foarte costisitoare.“

De altfel, casa Huntsman este cunoscută pentru că echipa de croitorie şi cusătorie poate îndeplini aproape orice dorinţă a clientului, fie că este vorba de sistemul de închidere, de materialul folosit sau de tipul de costum dorit şi de destinaţia acestuia. Totuşi, majoritatea clienţilor optează pentru costume sau jachete sport în stilul clasic care a consacrat deja casa, un hibrid între jacheta de călărie şi costumul de ceremonie, cu mici accente militare. Rezultatul este o haină cambrată, elegantă, cu umerii bine definiţi, care pune în valoare silueta purtătorului, spun reprezentanţii casei. Ah, şi era să uit, sistemul de închidere este într-un singur nasture.

Fiecare costum bespoke necesită peste 60 de ore de lucru şi peste 35 de măsurători şi configurări de materiale şi combinaţii de texturi. Totul se întâmplă in-house, unde o echipă de peste 30 de croitori şi cusători cu experienţă se ocupă de fiecare piesă în parte, de la început la sfârşit. Pentru a duce mai departe tradiţia casei, în permanenţă se pregătesc ucenici, de multe ori a doua sau a treia generaţie de croitori ai Huntsman.

„Materialele pe care casa Huntsman le foloseşte şi mai ales curajoasele texturi de tweed sunt la fel de importante ca măiestria artizanilor care le transformă în costume, jachete sau în altceva. Sunt uşor de recunoscut, iar purtătorii sunt ca parte a unui club exclusivist în contextul în care echipa Huntsman se implică şi în procesul de producţie al materialelor care sunt realizate în serie limitată.“

Când vine vorba de colecţia ready to wear, Campbell Carey spune că este ca o extensie a costumelor bespoke, ce cuprinde şi câteva piese clasice cum este cazul jachetelor într-un singur rând de nasturi, din flanel, realizate atât în tonuri de albastru închis şi gri închis, dar şi bleumarin cu temă nautică.

Piesele gri din flanel au fost create pentru a sărbători cea de-a 60-a aniversare a filmului „The Man in the Grey Flannel Suit“, care l-a avut ca protagonist pe Gregory Peck, unul dintre clienţii fideli ai casei. De altfel, şi costumul pe care el l-a purtat în acest film purta semnătura Huntsman.

Ca elemente de „culoare“ ale colecţiei, designerul a creat cardigane din caşmir şi jachete sport din tweed, pe care le-a accesorizat cu buzunare pătrate din materiale complementare, care îmbină bumbacul simplu alb cu imprimeurile cu maimuţe, pentru a celebra faptul că anul 2016 este anul maimuţei în horoscopul chinezesc. Pentru prima dată, casa a ales să includă în colecţia sa şi eşarfe din caşmir, în tonuri cuminţi de bluemarin, verde-oliv, gri şi argintiu.

Când vine vorba de costumul ideal însă, reţeta este diferită pentru fiecare. Pentru Cambell Carey costumul ideal este la un singur rând de nasturi, cu sistem de închidere într-un singur nasture, cu buzunare înclinate şi realizat dintr-un material care nu se şifonează, dar care se simte bine pe piele. „Călătoresc atât de mult, încât garderoba mea trebuie să fie atât despre estetică, dar şi despre funcţionalitate.“

Următoarea achiziţie pe lista sa este o pereche de pantofi din piele de porc de la Gaziano and Girling, pantofi bespoke. Ah, şi un cadru de bicicletă din fibră de carbon de la Sarto, pentru că atunci când nu creează sau croieşte, de­signerul britanic iubeşte să meargă pe bicicletă, în special în zone muntoase, şi să schieze.

Totuşi, munca îi ocupă în continuare mult timp, mai ales că Huntsman are clienţi din toată lumea, cei mai mulţi din SUA. De aceea în 2016 casa a deschis la New York o croitorie micuţă pe 57th Street, aproape de Carnegie Hall. „Suntem prima casă de pe Savile Row care am făcut o astfel de mutare.“ Compania are de asemenea o caravană care călătoreşte prin şapte oraşe din Asia în decurs de mai puţin de o lună, pentru a deservi comenzile clienţilor de acolo. Acum vine rândul Europei Continentale şi al Orientului Mijlociu să îşi primească propria caravană. Pentru că uneori, în cazuri cu totul şi cu totul speciale, muntele vine la Campbell Carey, co-head cutter & creative director al Huntsman. „Materialele pe care casa Huntsman le foloseşte şi mai ales curajoasele texturi de tweed sunt la fel de  importante ca măiestria artizanilor care le transformă în costume, jachete sau în altceva.“