Style

Cum a schimbat pandemia ritualul îngrijirii bărbaţilor: Ce tip de barbă şi ce model de tunsoare se potrivesc cu masca de protecţie? „Dacă ne uităm la obiceiurile de îngrijire ale domnilor, preferinţele lor s-au adaptat la noile rutine din această perioadă"

21 iul 2020 955 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Cele două luni sau chiar mai bine de izolare la domiciliu i-au pus pe domni în faţa unei decizii cel puţin dificile: să se lase pe mâna sorţii (de fapt a partenerei de viaţă de cele mai multe ori) şi să îmblânzească acea „coamă“ care creştea văzând cu ochii sau să întindă la maxim coarda răbdării până când saloanele se vor deschide? Răspunsurile la această problemă au fost împărţite şi de fapt doar unii dintre reprezentanţii sexului puternic au aşteptat până pe 15 mai, când ceasul a bătut miezul nopţii şi unele saloane s-au deschis. Alţii au ales cealaltă formă de curaj, pe care apoi poate au considerat-o nesăbuinţă. Problema nu a fost însă doar atât de „simplă“, pentru că dacă mai adaugi în ecuaţie şi barba, mustaţa sau favoriţii (de ce nu?), atunci soluţia a fost cu atât mai greu de stabilit între atâtea necunoscute. Ce a fost a fost, întrebarea este: ce va urma?

Am discutat cu specialiştii din industrie despre rutina înfrumuseţării la bărbaţi, iar partenerul nostru în această incursiune a fost Procter&Gamble, grup ce are în portofoliu branduri cunoscute la nivel mondial precum Gillette şi Head&Shoulders.

Centers for Disease Control and Prevention, institutul de sănătate publică din SUA, a lansat un ghid pentru cei care poartă barbă şi mustaţă. Graficul ilustrează 32 de stiluri în care bărbaţii îşi „poartă“ părul facial şi totodată este prezentată compatibilitatea acestora cu măştile de protecţie. Această informare, ajunsă în prim-plan în februarie, chiar înainte ca pandemia să lovească în plin continentul american şi Europa, a lansat o serie de dezbateri pornind de la temerea că institutul le cere domnilor să se radă, scrie revista New Yorker.

De fapt, nu era deloc aşa şi ghidul face parte dintr-o campanie mai veche, ce datează din 2017, dintr-un moment în care ideea de pandemie aparţinea mai degrabă filmelor SF. Campania era menită iniţial să ajungă la cei care purtau chiar şi pe atunci mască de protecţie la muncă sau pe stradă pentru a se proteja de poluare.

Totuşi, discuţiile iscate au arătat, încă o dată dacă mai era nevoie, cât de important este pentru bărbaţii de pretutindeni părul facial şi cel de pe cap (atunci când au noroc să îl mai aibă).

„Dacă ne uităm la obiceiurile de îngrijire ale bărbaţilor, preferinţele lor s-au adaptat la noile rutine din această perioadă. Con­sumatorii au căutat să diversifice modalităţile prin care pot avea grijă de ei şi a apărut o nevoie mai mare de ritualuri şi produse care pot oferi un sentiment de „îngrijire de sine“, într-un mod cât mai simplu şi rapid. Astfel se explică de ce #selfcare a ajuns rapid un subiect trending în conversaţiile din social media şi se menţine în top“, spune Denisa Ghiţă, shave care brand manager South East Europe în cadrul Procter &Gamble, citând un studiu realizat de L.E.K. Consulting pe piaţa din SUA.

Ea adaugă că în ultima perioadă bărbaţii au început să formeze obiceiuri noi, o „rutină de distanţare socială“ care a însemnat, printre altele, prioritizarea nevoilor de bază prin comportamente de cumpărare raţionale. Apare şi tendinţa de a compensa efectele distanţării sociale prin mai multă grijă pentru starea de bine sau wellness, rol pe care produsele de înfrumuseţare şi îngrijire personală îl îndeplinesc foarte bine.  

„Comportamentul bărbaţilor în ceea ce priveşte ritualul de îngrijire a părului şi a bărbii este unul de fidelitate mare. Sunt consumatori stabili, frecventează cu regularitate acelaşi frizer, de cele mai multe ori ani la rând“, spune Ruxandra Gabudean, general manager al direcţiei de produse profesionale din cadrul L’Oreal România. Grupul are în portofoliu, printre altele, brandul de produse profesionale Redken, care are şi soluţii pentru domni.

„În primele săptămâni după închiderea saloanelor, bărbaţii au dat dovadă de multă răbdare, au stat în expectativă. Apoi, majoritatea a căutat soluţii creative. Au apelat fie la prieteni, fie la partenere pentru a-i tunde.“ În ceea ce priveşte bărba însă, cei care o poartă au noţiuni de îngrijire a acesteia, adaugă Ruxandra. Astfel, ei folosesc uleiuri sau pomezi pentru întreţinerea ei sau au găsit soluţii.   

„Fără a face un clasament, am observat că în această perioadă cele mai căutate produse profesionale pentru bărbaţi au fost uleiul pentru bărbă, pomada, şamponul şi chiar maşinile de tuns.“

Reprezentanţii The Barber - Frizerie Autentică nu anticipează o schimbare radicală a trendurilor în ceea ce priveşte tipurile de tunsori şi tipurile de stilizare, chiar şi după această perioadă. În schimb este probabil ca un număr semnificativ de bărbaţi să renunţe la bărbă, purtarea măştii fiind destul de incomodă mai ales atunci când ai o bărba destul de mare, explică ei.

„Cele mai populare trenduri pentru 2020 sunt: versiunile noi ale unor frizuri vechi, clasice, stiluri ce presupun un păr dezordonat şi texturat, linii creative ale părului de la ceafă şi tunsorile de tip French Crop.“

De asemenea, vor rămâne în trend şi tunsorile ceva mai clasice, tunsori ce s-au purtat şi în anii interior precum skinfade, quaff, pompadour.

„În ceea ce priveşte bărba nu putem spune că a existat un trend, forma bărbii depinzând foarte mult de fizionomia şi plantaţia fiecărui bărbat în parte. Cu toate acestea, este posibil ca în anul 2020 foarte mulţi bărbaţi să poarte bărbi ceva mai mici de tip stubble, din motive ce ţin nu atât de trend, cât de igiena şi siguranţă“, spun oficialii The Barber. Conceputul frizeriei The Barber a luat naştere în anul 2014, fiind o dorinţă a fondatorilor de a readuce la viaţă frizeriile de altădată, însă cu un aer modern. Astăzi reţeaua numără trei unităţi în Bucureşti. Compania are de asemenea un magazin online unde vinde produse de înfrumuseţare pentru bărbaţi.

„În magazinul online am observat o creştere semnificativă a vânzărilor de produse de igienă precum şampoane de păr, săpunuri, produse de îngrijire a părului sau a bărbii. La polul opus, remarcăm o diminuare semnificativă a produselor de styling.“

Lucian Miess, proprietarul reţelei de saloane GETT’S, unul dintre cei mai extinşi jucători din piaţa de profil, care oferă atât servicii pentru bărbaţi, cât şi pentru femei, spune că motivaţia clienţilor companiei când vine vorba de înfrumuseţare are cinci componente în mod normal.

Pe de-o parte e vorba de necesitate, apoi de viaţa socială a oamenilor (ieşiri la restaurante, în club sau la evenimente), de cea culturală (spectacole), dar şi de vacanţe.

Fie că e vorba de concedii scurte sau lungi, cei care urmează să plece în vacanţă au nevoie în prealabil de o pregătire a tenului, a părului, scalpului şi unghiilor în lupta cu elemente precum soare, vânt, apă, sare sau nisip.

„Al cincilea motiv pentru care oamenii merg la salon este pentru că acesta le este modul de viaţă. Vorbim de o mentalitate de tipul «pentru ce muncesc? Măcar să mă răsfăţ şi eu putin». Viaţa socială, cea culturală şi vacanţele au dispărut în prezent. Deci, vedem acum la redeschiderea activităţii o cerere mare pe fondul necesităţii, dar care odată rezolvată, nu va mai susţinută de alte componente.“ Este discutabil ce se va întampla cu aspectul legat modul de viaţă, având în vedere ca este o perioadă de criză. Acesteia i se adaugă temerea de contagiune, spune antreprenorul.

Acestea sunt considerente generale, valabile atât pentru doamne, cât şi pentru domni. Referitor la obiceiurile bărbaţilor, ei îşi doresc o întoarcere la viaţa pe care o aveau anterior stării de urgenţă, pe toate planurile, inclusiv de imagine, susţine Lucian Miess.

„Bărbile nu au ieşit din trend, au rămas constante. Nu simţim însă o creştere a interesului pentru părul lung în cazul bărbaţilor. Există cazuri, dar sunt mai degrabă izolate, nu le putem încadra la trenduri.“

Marea majoritate a domnilor nu doresc să se îndrepte către părul lung, ba din contra aleg părul cât mai scurt sau măcar mai scurt că înainte. Refuzul spălatului este din ce în ce mai rar, iar acest lucru confirmă că bărbaţii nevoie de acel timp de relaxare. Mai mult, au mai multă răbdare pentru masajul capilar, îşi doresc mai mult tonic şi mai multă prospeţime, spune Lucian Miess.

Aceste schimbări vin după două luni de izolare la domiciliu, perioadă în care saloanele şi barber shop-urile au fost închise. Ruxandra Gabudean de la L’Oreal adaugă că în perioada stării de urgenţă o parte dintre jucători s-au adaptat şi specialiştii au oferit consultanţă online pe partea de tunsoare sau au recomandat masini de tuns pentru a facilita păstrarea unui aspect îngrijit.

„Pentru a-i ajuta pe bărbaţi să fie creativi, experţii Gillette au postat săptămânal pe canalele de social media globale ale brandului trucuri de bărbierit şi sfaturi pentru a-i ajuta pe domni să îşi menţină look-ul sau chiar să experimenteze stiluri noi cu încredere“, spune Denisa Ghiţă, de la Procter &Gamble, grup ce deţine în portofoliu brandul Gillette.

Poate cel mai important efect al acestei perioade îl reprezintă avantajul imens de care se bucură brandurile care au înţeles să construiască în timp încrederea consumatorilor în misiunea şi produsele lor, adaugă ea, dând exemplul Gillette.

„Gillette este lider de piaţă pe categoria de produse de îngrijire personală pentru bărbaţi şi ne-am petrecut ultimii treizeci de ani, din cei 119 ani de istorie a brandului, aducând la lumină tot ce e perfect bărbătesc. Generaţii întregi de bărbaţi au crescut cu Gillette.“

În perioada în care saloanele şi barber shop-urile au fost închise, ponderea produselor de îngrijire personală în coşul de cumpărături a crescut, spune Denisa Ghiţă, citând datele companiei de cercetare de piaţă Nielsen.

Nevoia de a creşte frecvenţa momentelor de wellness în rutina zilnică a însemnat, printre altele, că produsele de îngrijire ca after-shave-urile nu au dispărut din coşurile utilizatorilor fideli, ba chiar a existat tendinţa de a experimenta cu produse şi ritualuri noi. Igiena personală a fost şi va rămâne o prioritate.

„Pe perioada stării de urgenţă am ales să reducem complet interacţiunea cu clienţii. Deplasările la domiciliu au fost şi sunt excluse deoarece trebuie păstrată distanţarea socială şi normele de igienă. Cât despre şedinţele de consiliere online, indiferent cât de bun ar fi tutorialul sau consilierea oferită clientului, acestuia îi va fi aproape imposibil să îşi poată realiza de unul singur o tunsoare decentă“, cred specialiştii The Barber.

Singurele recomandări pe care ei le-au făcut în această perioadă au fost în materie de produse de îngrijire sau aparatură de tuns.

„Astfel, anticipăm un volum destul de mare de programări pentru serviciile de îngrijire în primele săptămâni după ridicarea restricţiilor impuse de autorităţi. Pe termen lung însă, ne aşteptăm ca o parte dintre clienţi să vină ceva mai rar la salon, şi nu doar din cauza pandemiei, cât şi din cauza crizei economice.“

În perioada stării de urgenţă, deşi au existat cereri, saloanele Gett’s au fost şi ele închise. „Am acţionat responsabil şi am rugat şi angajaţii să se izoleze şi să fie astfel parte din soluţie, nu parte din problemă.“

Totuşi, specialiştii reţelei au oferit sfaturi, tutoriale, produse folosite frecvent, chiar culori şi oxidant pentru ca oamenii să-şi poată rezolva acasă din problemele stringente. „Am folosit atât stocul propriu din saloane, cât şi site-ul nostru partener.“

Puşi în faţa situaţiei de a nu putea merge la frizerie, bărbaţii au găsit metode de a rezolva aceaste probleme, spune Lucian Miess. Astfel că trei din cinci bărbaţi

chestionaţi de saloanele Gett’s au apelat la soţie/prietenă sau la cineva din familie pentru a se tunde. Unu din cinci domni şi-a achiziţionat o maşină de tuns şi după ce au urmărit unu-două tutoriale pe YouTube, s-a tuns singur cu numărul 0 sau 1, uniform, să nu poată greşi. „Iar unu din cinci bărbaţi nu s-a tuns deloc şi a aşteptat să se deschidă frizeriile. Aceştia nu au pus atât de mult accent pe look ca înainte, ţinând cont că viaţă socială a fost inexistentă. Acelaşi lucru e valabil şi pentru bărbă.“

E drept că au existat şi extreme în această perioadă, cum ar fi bărbaţii care şi-au scurtat aproape de zero părul, spune Ruxandra Gabudean. Însă, în general, în aceste două luni domnii au găsit soluţii pentru a îşi menţine un aspect cât mai asemănător cu cel de dinainte.

„Nu estimăm că cele două luni vor lansă o modă a părului lung la bărbaţi.“

Ba mai mult, spune Lucian Miess, după deschiderea saloanelor, bărbaţii s-au grăbit cu programări ca să revină la look-ul de dinainte. „Este, mai curând, vorba despre un look total: tunsori elaborate, barbă, tatuaje şi un stil edgy, cool, masculin“, conchide Ruxandra.

În concluzie, nu s-au schimbat prea multe. Toate-s vechi şi nouă toate!

 

Gillette Fusion ProGlide Styler taie uniform, bărbiereşte cu precizie şi realizează contururi clare şi definite.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gamele Head&Shoulders Men Ultra, cu formula Derma Pure, redau părului prospeţimea, lăsându-l uşor de descurcat şi cu până la 100% fără mătreaţă!* Datorită formulei cu ingrediente de ultraperformanţă, şampoanele Head&Shoulders pentru bărbaţi oferă o protecţie imbatabilă şi îngrijire care răspunde diferitelor nevoi ale părului.

Adrian Perjovschi, ambasador Head & Shoulders: „În perioada aceasta, am fost nevoiţi să apelăm la cineva apropiat pentru o tunsoare simplă sau să învăţăm dintr-un tutorial cum să ne descurcăm singuri. Astfel, frizurile s-au simplificat foarte mult. Dacă înainte optam pentru frizuri cât mai cool, acum look-ul este cât mai simplu, cât mai uşor de realizat şi de întreţinut. Tunsorile foarte scurte au devenit populare, însă chiar şi în cazul acestora, să nu uităm să avem o rutină de spălare adecvată, cu produse dedicate nevoilor bărbaţilor. Eu recomand clienţilor produsele Head & Shoulders, printre care şi cele din gama Men Ultra.“