Style

Predicţiile unuia dintre cei mai mari parfumieri în viaţă: "Vor fi mai multe produse scumpe, nu neapărat şi de o calitate mai bună. Mă aştept la un declin al brandurilor mainstream"

20 oct 2015 1038 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

Francezul Bertrand Duchaufour este unul dintre cei mai mari parfumieri în viaţă, cu o versatilitate şi originalitate care îl fac creatorul preferat al brandurilor de nişă. Modernist şi inovator, Bertrand îşi merită pe deplin titlu de rockstar al parfumeriei. Într-un interviu acordat în exclusivitate După Afaceri Premium, Bertrand vorbeşte despre noua sa colaborare cu The Different Company şi despre cum „semnătura“ sa a devenit un cult, poate mai valoros decât cel al casei pentru care creează.

L'Artisan Parfumeur, Penhaligon's, Amouage, Comme des Garçons, Givenchy, Christian Dior sunt doar câteva case de parfumuri pentru care Bertrand Duchaufour a creat de-a lungul timpului. Semnătura sa olfactivă a ieşit din laboratorul de creaţie şi, deşi angajată în proiecte diferite pentru clienţi diferiţi, a reuşit să îşi păstreze nealterată individualitatea. Descrisă pe scurt, individualitatea olfactivă a lui Bertrand ar consta în modalitatea modernă de redare a frumuseţii clasice. Iar cea mai recentă creaţie - I miss Violet -  pentru casa franceză „The Different Company“ este o dovadă a acestui lucru. Parfumul este disponibil în România în parfumeriile Elysée.

„Am intrat în contact cu cei de la The Different Company graţie unei rude, Emilie Coppermann, ea însăşi parfumier, care m-a pus în legătură cu directorul executiv al TDC - Luc Gabriel. Povestea din spatele parfumului I miss Violet este un omagiu adus florii şi impune în acelaşi timp conceptul de piele vegetală“, spune Bertrand, adăugând că va avea cu siguranţă un nou proiect pentru Collection Excessive.

Trei ani de muncă are în spate parfumul „I miss Violet“. Bertrand a înlăturat pas cu pas toate faţetele retro ale violetei, asemeni unui sculptor, aducând la suprafaţă acorduri vibrante, inovatoare.

„I miss Violet“ este o creaţie multifaţetată, ce foloseşte nu mai puţin de 46 de ingrediente, cu note ce exprimă feminitatea fragilă şi rafinată, însă impunătoare graţie notelor de iris, mosc şi ingredientului carnal - ambră gri. Este asemenea unui triptic olfactiv de iris, violete şi piele, din cadrul mai amplei „Collection Excessive“. O mostră de „haute parfumerie contemporaine“.

Ce este însă parfumul pentru creatorul care a semnat bijuterii olfactive asemeni lui Jubilation XXV de la Amouage? Creaţia este disponibilă în România în parfumeriile Elysée.

„Parfumul este o prezenţă care te precede şi care rămâne şi după ce pleci. Este eul olfactiv care continuă să existe şi fără tine. Parfumul este o piesă de artă, o alchimie dintre creaţie şi propria piele al cărei rezultat este absolut unic.“

Asemeni unui pictor, Bertrand ştie că unul dintre neajunsurile frumuseţii clasice este, pur şi simplu, că o ştim prea bine. Ochiul poate trece peste o pictură realizată de Caravaggio şi să nu o vadă cu adevărat, găsind imaginea prea familiară. Este mult mai uşor să atragi prin noutate, însă aceasta „arde“ prea rapid. Adevărata măiestrie stă în combinarea celor două. Dacă un artist poate crea o frumuseţe nouă cu o formă clasică, atunci este minunat, deoarece creaţia sa îşi trage seva din două surse: din fiorul antrenant al noutăţii şi din puterea viscerală a vechiului.

„Inovaţia este extrem de importantă, în special pentru parfumierii caselor de nişă. Este singura modalitate prin care devii credibil într-un context dominat de marele val al parfumeriei mainstream. Este singura soluţie de a te face remarcat.“

Din zecile de creaţii, „Nuit de Tuberose“ de la L’Artisan Parfu­meur a fost cea mai dificilă compoziţie „de pus în scenă“, mărturiseşte Bertrand.

„Pentru că tuberoza este dificilă şi magică în acelaşi timp.“

Plină de graţie şi feminină, tuberoza i-a inspirat pe mulţi parfumieri - Robert Piguet cu al său Fracas, Frangipani de la Ormonde Jayne, Songes de la Annick Goutal. Însă tuberoza lui Bertrand nu are nimic în comun cu restul parfumurilor. Graţie construcţiei multifa­ţetate, tuberoza à la Duchaufour devine condimentată prin notele de piper, dar proaspătă prin combinaţia cu ylang-ylang, puternică prin acordurile de mosc şi pudrată prin asociaţia dintre răşini şi lemnuri preţioase. „Nuit de Tuberose“ confirmă încă o dată cât de versatilă este semnătura Duchaufour.

Arta şi călătoriile sunt sursele de inspiraţie pentru Bertrand. Madagascar, exotica insulă din partea de est a Africii, a fost destinaţia care a avut cel mai mare impact asupra sa. Vanilia, ghimbirul albastru, ylang-ylang-ul sunt doar câteva dintre ingredientele pe care parfumierul le „culege“ din insula africană.

„Deşi este una dintre cele mai sărace ţări din lume, Madagascar mă impresionează prin diversitatea vegetală.“

Deşi nu deţine un glob de cristal prin care să prezică viitorul parfumeriei şi nici nu se aventurează să spună care vor fi tendinţele peste cinci ani, parfumierul are mai bine de 20 de ani de experienţă care îl ajută să prezică încotro se în­dreaptă lumea parfumurilor.

Este interesant cum se vede viitorul prin ochelarii lui Bertrand:

„Va creşte numărul caselor de nişă. Vor fi mai multe produse scumpe, nu neapărat şi de o calitate mai bună. Mă aştept la un declin al brandurilor mainstream şi la un interes tot mai precis din partea consumatorilor. Dar şi la o confuzie a cunoştinţelor pentru că acest interes va rămâne superficial.“