Style

Parfumul bespoke sau despre „egoismul“ olfactiv

26 feb 2013 522 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie
Parfumul bespoke sau despre „egoismul“ olfactiv

Alături de Ferrari-ul personalizat sau de rochia "haute couture" şi costumul croit "pe măsură", parfumurile "bespoke" sunt noua "plăcere vinovată" în trend, pentru 2013.

Crearea parfumurilor personalizate la comandă privată este o nişă spre care s-au îndreptat tot mai multe nume mari din industria parfumului.

Pentru sume pornind de la câteva mii de euro, maeştrii parfumieri ai reputatelor case Guerlain, Cartier sau Hermès îşi pun nasurile în slujba clientului pentru a crea un parfum ce incapsulează eul olfactiv. Totuşi, nu este nimic nou sub soare, pentru că maeştrii parfumieri se întorc astfel spre origini, spre o dimensiune "meşteşugărească" , ca antonim al industrialului şi sinonim al artei, al meseriei pe care o practică.

Fondată în 1828 de Pierre-François-Pascal Guerlain, venerabila casă de parfumuri Guerlain, astăzi o divizie a grupului LVMH Moët Hennessy, a început prin a crea parfumuri personalizate sau "bespoke" pentru autori precum Honoré de Balzac, dar şi pentru monarhii vremii. La mai bine de două sute de ani de atunci, Guerlain a redescoperit virtuţiile aromelor personalizate, astăzi rezervate nu doar actorilor şi preşedinţilor, dar şi persoanelor pasionate de emoţii olfactive, pentru un anumit preţ. Un astfel de răsfăţ marca Guerlain poate costa şi 35.000 de euro.

Parfumierul Francis Kurkdjian, printre cele mai bine cotate "nasuri" ale momentului, este un pionier al parfumurilor bespoke. După ce a creat celebrele parfumuri Le Mal pentru Jean Paul Gaultier sau For Her pentru Narciso Rodriguez, Kurkdjian a pornit singur din 2007 cu propria casă de parfumuri şi a ajuns astăzi să creeze parfumuri personalizate pentru Richard Gere sau Elthon John.

Preţul unui parfum bespoke creat de cel mai bine cotat parfumier al momentului, laureat al premiul Coty- echivalentul Oscarului în industria parfumului, începe de la 10.000 euro şi poate ajunge şi până la 200.000 de euro.

Kurkdjian petrece de la trei până la 12 luni pentru crearea unui parfum personalizat, timp în care adulmecă până la 15 arome şi esenţe. Până a trece însă la mixul de esenţe, parfumierul se întâlneşte şi discută în repetate rânduri cu clientul pentru a-i cunoaşte cât mai bine personalitatea, pasiunile, emoţiile, altfel spus ingredientele parfumului bespoke. Până la finalizare, parfumul este supus mai multor încercări, sunt analizate schimbările prin care trece după pulverizarea pe piele, cum trăieşte şi cum se transformă aroma, pentru ca versiunea finală să fie cât mai aproape de eul clientului. Reţeta parfumului este secretă.

Mathilde Laurent, nasul casei de parfumuri Cartier, creează parfumuri bespoke al căror preţ începe de la 30.000 de euro. Procesul de creaţie este similar: până la 12 luni de aşteptare, pentru ca mai apoi parfumul să fie livrat într-o sticluţă de cristal Baccarat suflată cu aur sau într-un recipient special creat de bijutierii Cartier.

Cu două sau trei parfumuri bespoke create în fiecare an, lista de aşteptare nu este deloc scurtă, astfel că maeştrii parfumieri se pot mândri că această nişă este departe de a ajunge un business de masă şi va rămâne un răsfăţ al pasionaţilor de bijuterii olfactive.

Bucureştiul a intrat de curând în trend, astfel ca pasionaţii de arome personalizate olfactive să nu mai fie nevoiţi să călătorească la Paris şi New York pentru propriul eu olfactiv.

Casa de parfum Hip-Nose a deschis recent în capitală primul laborator de creaţie de parfumuri personalizate, inspirat din conceptul de "bespoke perfumery" lansat mai întâi în Statele Unite în magazinele Henri Bendel din New York şi Fred Segal din Los Angeles. Laboratorul din Calea Dorobanţilor nr. 157 este singurul din Europa şi foloseşte aromele exclusiviste Memoire Liquide.

În laboratorul Hip-Nose, un mixologist pregătit în Statele Unite ale Americii amestecă esenţele şi cristalizează gusturile şi personalitatea clientului astfel încât parfumul final să fie un ID-olfactiv.

Şedinţa de creaţie durează aproximativ o oră. La început, clientului îi sunt adresate întrebări despre istoricul olfactiv. Anotimpul, culoarea sau destinaţia de vacanţă preferată a clientului sunt indicii pe care mai târziu mixologistul le va folosi pentru personalizarea aromei.

După conturarea profilului olfactiv, clientul este invitat să participe la crearea parfumului-pereche, putând testa şi ghida după propriile gusturi fiecare etapă de creaţie.

Formula finală a parfumului este certificată, fiind garantată confidenţialitatea mixului. Clientul este cel care decide ce nume va purta parfumul, iar reţeta este arhivată astfel încât esenţa să poată fi reprodusă în viitor sau transmisă peste generaţii. Preţul unui parfum personalizat este cuprins între 490 şi 590 lei.