Style

Dupa Afaceri, revista de lifestyle a ZF: Sunt puţini oameni de business din România care să nu-l cunoască, după ce a surprins de-a lungul anilor cei mai buni manageri, cei mai bogaţi oameni de afaceri, cei mai admiraţi CEO. Cine este el?

11 feb 2021 415 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Se pregătea să fotografieze un CEO din real-estate despre care auzise că se enervează foarte uşor, mai ales când nu-i convine ceva. Sesiunea foto era stabilită în sala de şedinţe a companiei, dar şi în hol, pentru jumătate de oră, cu tot setul de încadrări. După ce au terminat, l-a întrebat dacă mai poate propune şi alt loc pentru fotografiat, ceva mai departe de unde se aflau atunci. CEO-ul a confirmat şi nu doar că au repetat sesiunea foto, dar au mers şi pe clădire, în parcul din faţa clădirii şi la recepţie. „Undeva în subconştientul meu, cred că încercam să-l enervez, dar a fost foarte înţelegător“, spune Mircea Dragoş, un nume pe care puţini oameni de business din România nu-l cunosc. Cine este el?

Pe cartea lui de vizită stă scris „business photographer“, adică fotograf de business. A ajuns pe acest drum după ce în copilărie şi-a descoperit înclinaţia către artă. Primul curs de fotografie l-a urmat când era în clasa a şasea, vreme de doi ani. Arta l-a pasionat dintotdeauna, aşa că în şcoala gimnazială a fost parte din orchestra şcolii şi a participat la mai multe concursuri de muzică, studiind la clape, orgă şi acordeon.

„Chiar dacă am urmat liceul în domeniul tehnic, electronică de calcul, tot cu gândul spre uman şi arte mă îndreptam. Am făcut fotografii în perioada liceului cu un aparat compact, numit şi «săpunieră», dar doar pentru mine, colegi şi prieteni. Îmi doream foarte mult să lucrez în domeniul fotografiei, motiv pentru care, la finalul liceului, după BAC, eram deja angajat într-un laborator foto Konica şi nici nu-mi luasem rezultatul la BAC. Am absolvit oricum“, îşi aminteşte Mircea Dragoş. Era anul 1996.

Din 2011, face doar fotografie corporate, prin portrete de business, evenimente corporate şi fotografie de arhitectură. Cel mai drag îi este însă să facă portrete de business, un domeniu în care şi-a propus să scrie istorie. Tocmai ca să înţeleagă mai bine segmentul şi să se perfecţioneze, a urmat şi studii de comunicare şi relaţii publice, dar şi jurnalism.

Prima şedinţă foto - sau printre primele - a fost dedicată fotografiilor de tip portret în natură, în parcul Herăstrău. Lucra în laboratorul foto din galeria comercială World Trade Center, aşa că mergea des în Herăstrău pentru a imortaliza locul. „Actorul“ acelei şedinţe foto era - şi este şi azi - jurnalist.

„Dacă vorbim şi despre portretul business, cred că primele încercări au fost făcute chiar în World Trade Center unei colege de galerie, care acum este un CEO de succes. Totul se întâmpla în vara-toamna lui ’96. Dacă stai să te gândeşti, lumea chiar e mică.“

De-a lungul anilor, Mircea Dragoş a fotografiat cei mai admiraţi CEO din România, cei mai buni manageri, cei mai bogaţi oameni de afaceri. Spune că, dacă ar fi să adune businessurile pe care le conduc oamenii pe care i-a fotografiat, ar atinge miliardul de euro. Chiar şi pe cei mai „fioroşi“ dintre ei a reuşit să-i „îmblânzească“ doar punându-le în faţă aparatul foto.

„În general, oamenii sunt foarte prietenoşi, relaxaţi şi deschişi pentru a colabora în cadrul unei sesiuni foto de tip portret de

business.“ Se întâmplă să fotografieze şi oameni care au emoţii în faţa aparatului, inclusiv manageri despre care i-ar fi fost greu să îşi imagineze că ceva îi poate intimida. Toţi oamenii au emoţii. „Însă, de cele mai multe ori, după ce le explic cum funcţionează, îi ajut să se aşeze, le arăt cum să-şi poziţioneze mâinile, le fac câteva fotogafii de test, se relaxează.“

Aşa se face că, de cele mai multe ori, fotografiile de la început sunt într-o notă serioasă, iar cele de la final sunt cu zâmbete largi. Şi chiar dacă, în multe situaţii, sesiunile foto sunt programate „pe ceas“ şi nu există mult timp la dispoziţie pentru portretul perfect, rezultatul nu lasă pe nimeni nemulţumit.

Aproximativ 90% din sesiunile foto de portret business au loc în spaţiile clienţilor, majoritatea fiind companii multinaţionale, dar şi unele locale. Restul de 10% se desfăşoară în locuri precum vile istorice sau palate, restaurante, dar şi studiouri foto. După ce primeşte solicitarea cu toate detaliile - număr de persoane, număr de

ţinute, locul în care se vor realiza fotografiile - Mircea Dragoş vede spaţiul propus şi se documentează despre istoricul persoanelor şi al companiei, o etapă pe care o consideră esenţială. Nicio şedinţă foto nu duce lipsă de momente amuzante, însă cele mai multe rămân confidenţiale.

„Port deseori discuţii despre partea «bună» a feţei şi fac recomandări să fotografiem şi cealaltă parte a feţei, mai puţin «bună». Alteori, este vorba despre cât de repede vor bărbaţii să se termine sesiunea foto. Însă cel mai mult mă amuză să văd mirarea multora când se trezesc cu mine în companie cu trei genţi mari de echipament foto, când ei vor doar «o poză».“

După 20 de ani de activitate, nu prea mai există lucruri pe care Mircea Dragoş să le considere grele atunci când vine vorba de pregătirea pentru un shooting. Dar oricând poate apărea ceva care să-l ia prin surprindere. Cel mai plăcut este însă că poate cunoaşte oameni de succes, personalităţi pe care, în alte situaţii, le-ar vedea doar la televizor, şi atunci trecute prin „filtrul“ pe care îl impune statutul fiecăreia.

„Mulţi sunt modele de succes în viaţă, în business, în sport, în medicină, dar şi alte domenii importante. Nu mai zic că poţi vizita companii de top foarte interesante, din domenii foarte diferite.“

Cel mai recent, de pildă, la momentul acordării interviului pentru După Afaceri Premium, o fotografiase pe Lucia Costea - CEO, şi Andrei Costea - managing partner al SECOM, business specializat în importul şi comercializarea suplimentelor alimentare. Pe ei i-a „surprins“ împreună cu boardul companiei în noul sediul din clădirea de birouri Equilibrium.

Cum anul 2020 a fost un an de pandemie, Mircea Dragoş a resimţit unele efecte, în sensul că au fost mai puţine solicitări de sesiuni foto comparativ cu 2019. Totuşi, cele care au venit au fost mai valoroase.

„Chiar dacă sunt companii care au renunţat la promovare în această criză pandemică, sunt şi multe care au pus accent pe promovare şi pe o prezenţă mai mare în presa de business. Pot spune că am o cifră de afaceri mai mare comparativ cu anul trecut, mai ales că am decis să nu amân investiţiile programate pentru acest an. Lucrez la fel de bine şi cu mască şi respect fără probleme normele impuse de pandemie.“

Când nu „intimidează“ oamenii de afaceri cu aparatul foto, Mircea Dragoş călătoreşte. Chiar foarte mult, împreună cu soţia lui şi fetiţa lor de cinci ani. Le place să cunoască oameni noi, locuri noi pline de tradiţie, cultură şi istorie. Pe lângă citit, spune că investiţia în călătorii este cea mai importantă pe care ar putea s-o facă.

Aşa cum îi stă bine croitorului, care rareori are suficiente haine în garderobă, Mircea Dragoş nu se dezice, aşa că, deşi are la activ fotografii ale altora cât să nu le mai poată ţine numărul, pe cele cu el le numără pe degete. Anual însă, reînnoieşte „stocul“, doar ca să-l recunoască partenerii şi clienţii.

„Şi nu pentru că sunt timid sau nu mă simt confortabil în pielea mea, chiar dimpotrivă. Dar consider că în cazul fotografiei profesionale, în special în fotografia de portret, este vorba despre ceilalţi, nu despre mine. Noi, ca fotografi, ar trebui să vorbim mai mult despre ceilalţi.“

Întocmai ca un jurnalist. În plus, Mircea Dragoş spune despre el că este şi o persoană mai discretă, iar acest lucru este căutat în mediul de business, unde totdeauna există şi se întâmplă lucruri a căror confidenţialitate este crucială.