Style

Din vorbă în vorbă cu Sylvie Dumontier. Despre nostalgia olfactivă

14 aug 2014 767 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

Arta parfumeriei clasice trăieşte departe de lumina reflectoarelor şi de frenezia parfumurilor moderne de masă care strigă după atenţie, multe dintre acestea fiind derivate ale caselor de modă sau promovate de celebrităţi. Parfumeria clasică duce mai departe tradiţii din trecut. „Nostalgia este viitorul“, spunea maestrul francez Edmond Coudray, care a înfiinţat în 1822 casa de parfumuri care şi astăzi îi poartă numele. Cu un istoric impresionant de aproape două secole, supravieţuind celor două războaie mondiale, casa de parfumuri E.Coudray face parte din marile nume ale parfumeriei franceze alături de Guerlain, Lubin şi Houbigant. Prezentă în România, Sylvie Dumontier, director al casei de parfumuri E.Coudray, vorbeşte într-un interviu acordat DA Premium despre cum valorile clasice ale feminităţii dăinuie şi astăzi ascunse în arome elegante şi flacoane stil Art Deco ale parfumurilor E.Coudray, pe timpuri favoritele reginei Victoria a Marii Britanii.

E.Coudray se poate lăuda cu o aleasă gamă de clienţi, de la regina Victoria până la mondenii secolului XXI. Cât de mult s-au schimbat gusturile clienţilor?

După două războaie mondiale, mai multe crize economice, după emanciparea femeilor până la un nivel în care putem vorbi fără emoţii despre egalitate între sexe, modul în care oamenii se raportează la propriul corp şi la parfumuri s-a schimbat foarte mult. Până la începutul secolului trecut, cei care cumpărau parfumuri trebuia să fie bogaţi, parfumul nu era neapărat un ID olfactiv cât mai mult un accesoriu care trebuia să ascundă mirosurile corpului, drept dovadă şi faptul că parfumurile din secolele trecute erau foarte puternice. Odată cu evoluţia ştiinţei şi cu conştientizarea importanţei igienei personale, parfumul s-a schimbat dramatic şi a devenit un mijloc de punere în valoare a corpului, nu de ascundere a lui. Mai mult, privind şi mai în detaliu, parfumul a evoluat de la situaţia în care corpul nu era deloc atins de parfum, purtătoarea aromelor fiind o batistă dantelată, pentru ca mai apoi parfumul să fie pulverizat pe haine şi mai târziu pe corp. Coudray a trebuit să se adapteze la toate aceste schimbări care au avut loc în modul în care femeile se raportau la propriul corp şi la parfum şi a dus mai departe mesajul parfumeriei franceze, şi anume că parfumul este mai important decât o bijuterie pentru că parfumul va continua să dăinuie şi să îţi exprime ID-ul olfactiv şi după ce ai plecat dintr-o încăpere.

Există tendinţe în parfumeria de lux la fel ca în modă? Sunt ani în care aromele florale domină lansările de parfumuri şi ani în care aromele lemnoase sau oud-ul fac regulile?

Arta, ştiinţa şi tehnologia au evoluat atât de mult încât astăzi poţi avea orice îţi doreşti, şi nu mă refer aici doar la segmentul parfumeriei premium. Însă ceea ce contează cel mai mult astăzi este să găseşti acel ceva care îţi umple interiorul. Oamenii caută acel ceva care să îi facă să simtă că trăiesc, care să le exprime la exterior identitatea interioară. Astfel că nu cred că astăzi putem vorbi despre anumite trenduri sau curente în parfumeria de lux. Oamenii sunt în căutare de recunoaştere din partea celor din jur. Parfumeria de lux oferă exclusivitatea reprezentării olfactive, spre deosebire de parfumeria de masă. Atunci când cumperi un Chanel sau un Yves Saint Laurent eşti la fel ca mii sau chiar milioane de oameni. Cei care acced la parfumeria de lux ştiu însă că au acces la o gamă exclusivistă de produse şi sunt dispuşi să plătească mai mult pentru a fi diferiţi, pentru a-şi reprezenta personalitatea cu ceva autentic, creat pe măsura proprie şi deci disponibil într-o gamă limitată. Parfumul are în zilele noastre o notă tot mai puternică de distincţie socială.

Cum relaţionează clienţii cu parfumurile E.Coudray, având în vedere că multe dintre acestea au la bază formulele şi reţetele vechi?

Persoanele care poartă parfumurile noastre au tendinţa de a face o legătură puternică cu parfumurile. De cele mai multe ori, când sunt întrebaţi ce parfumuri poartă, aceştia spun că poartă fie „Ambre et Vanille“ fie „Jacinthe et Rose“, şi nu spun simplu că poartă E.Coudray. Este important pentru că ei nu se identifică cu brandul, ci şi-au găsit în parfum o reprezentare a eului olfactiv. Iar acesta este şi unul dintre secretele longevităţii noastre, având în vedere că unul dintre cele mai vechi parfumuri ale noastre este „Ambre et Vanille“ lansat în 1935 care şi astăzi este extrem de actual şi se numără printre cele mai bine vândute parfumuri ale noastre.

E.Coudray este una dintre cele mai longevive case de parfumuri. Cum a supravieţuit asaltului comercialului în parfumerie?

Secretul din spatele longevităţii E. Coudray sunt femeile, atât ca sursă de inspiraţie, cât mai ales ca persoane din spatele creaţiilor. După aproape două sute de ani de activitate, parfumeria Coudray nu şi-a închis niciodată porţile, ci a continuat să existe şi să reinterpreteze în creaţii personalitatea olfactivă a femeilor. Fie că vorbim despre nebunii ani ’20 din secolul al XIX, fie că vorbim de anii 2000 în care feminitatea are noi forme de exprimare.

La început, în secoulul al XIX-lea, când a fost înfiinţată casa de parfumuri, fără doar şi poate Edmond Coudray a fost cel care a condus afacerile. În 1908, Coudray a predat compania ginerelui său care a murit în cel de-al doilea război mondial. Însă începând din 1950, Coudray a fost condusă de femei. Acum compania este deţinută de un bărbat, însă femeile sunt cele care decid. Edmond Coudray spunea că fiecare femeie are o frumuseţe specifică ce poate fi exprimată prin parfum, şi acest mesaj a stat în spatele fiecărei creaţii de la înfiinţare până în prezent. Parfumul nu este altceva decât un ID olfactiv care pune în valoare personalitatea celei care îl poartă. În anii 1800, Coudray a scris o carte intitulată „L’Art d’etre belle“, arta de a fi frumoasă, pe care o port cu mine. Deşi azi are mai mult valoare istorică, având în vedere că sfaturile pe care Couray le dădea atunci femeilor nu mai sunt utile acum, această carte este încă o dovadă a faptului că de la început am avut femeia în centrul atenţiei.

„Ambre et Vanille“ este cel mai longeviv parfum din actuala gamă, fiind creat în 1935. În 2014, E.Coudray continuă să inoveze. Care este povestea din spatele noului parfum Iris Rose, adus recent în România, în parfumeriile Beautik?

Noul parfum Iris Rose este un parfum floral pudrat, care combină aromele a două din cele mai elegante şi clasice flori, şi anume trandafirul şi irisul. Femeia delicată şi senzuală ar fi reprezentarea parfumului. Iris Rose se deschide cu acorduri de frunze de violete, trandafir bulgăresc şi iris. Tranda­firul, floarea de heliotrop şi untul iris sunt în centrul compoziţiei, îmblânzite cu note de bază lemnoase uşoare, mosc şi vanilie. Flaconul este rafinat, inspirat de stilul Art Deco şi decorat cu arabescuri florale, păstrând astfel formele delicate care întruchipează budoarul şic feminin.