Style

Despre tradiţii şi bijuterii olfactive

27 mar 2014 289 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

Într-un interviu acordat DA Premium, Sergio Momo, fondatorul şi directorul de creaţie al casei de parfumuri Xerjoff, vorbeşte despre reîntoarcerea la vremurile când parfumul era o operă de artă incapsulată într-o fermecătoară sticlă din cristale Baccarat, dar şi despre parfumuri realizate în  „layering“, un mod inedit de a experimenta cu aromele.

 

„Luxul înseamnă respectul pentru tradiţie, artă şi meşteşug“, spune Sergio Momo. Ingredientele rare precum untul de iris, sticlele sculptate manual în cuarţ sau sticlă de Murano, cu incrustaţii de aur şi mici diamante, respectul pentru vechea tradiţie italiană a parfumeriei, dar şi pentru inovaţie se regăsesc toate în parfumurile casei Xerjoff.

DA Premium: Sticlele parfumurilor Xerjoff, în special cele din colecţia 17/17, sunt impresionante. Folosiţi sticlă de Murano, cuarţ, incrustaţii de aur, deşi tot mai puţini parfumieri pun accent pe sticla în care e vândut parfumul. De ce Xerjoff a ales materialele preţioase pentru flacoanele parfumurilor?

Sergio Momo: Din două motive. În primul rând pentru că venim din industria de design, înainte de a crea şi vinde parfumuri, ne-am ocupat de design, iar obiectele din materiale preţioase sunt foarte importante pentru noi. Al doilea motiv este faptul că sursa noastră de inspiraţie este parfumeria tradiţională italiană, cea de dinaintea apariţiei brandurilor internaţionale. În trecut, parfumurile erau prezentate asemeni unei opere de artă, şi aici mă refer la parfumurile prezentate în impresionantele cristale Baccarat sau în frumoasele creaţii ale lui Lalique. Astfel s-a ajuns ca o operă de artă, cristalele Baccarat, să conserve o altă operă de artă, parfumul. Odată cu parfumeria modernă s-a pierdut din abordarea artistică, parfumul a devenit un produs de masă, distribuit în volume mari, designul sticlelor de parfum a devenit mai puţin sofisticat, a pierdut din nota artistică, din motive legate de costuri şi accesibilitate.

DA Premium: Preţioase nu sunt doar materialele folosite în sticle, ci şi ingredientele folosite pentru parfumurile Xerjoff. Vă situaţi în topul celor mai scumpe parfumerii. Care este cel mai scump parfum pe care l-aţi creat?

Sergio Momo: În parfumerie, raritatea este ceea ce face ca un ingredient să fie scump, mai ales atunci când avem de-a face cu natura şi cu caracterul limitat al anumitor resurse. De exemplu, esenţa de iris este scumpă din cauza procesului lung de obţinere: rădăcinile de iris trebuie curăţate manual, sunt puse la uscat timp de un an, iar apoi se obţine untul de iris care este folosit în parfumerie. Însă tot mai mulţi proprietari de terenuri din Italia preferă să cultive viţă-de-vie pentru că este mai profitabilă decât irisul. Astfel esenţa de iris a ajuns să fie tot mai puţin disponibilă pentru industria parfumeriei. La fel şi moscul, iniţial un ingredient de origine animală, este astăzi produs chimic pentru că din raţiuni etice nu mai este permisă folosirea ingredientele de origine animală. Printre cele mai scumpe parfumuri sunt cele din colecţia 17/17, ca de exemplu Irisss, Damarose, Elle, Homme, pe care le vindem în sticle de Murano sau cuarţ. Însă vârful gamei sunt parfumurile personalizate. Cel mai scump parfum pe care l-am făcut vreodată a fost un parfum personalizat, creat special pentru un client privat şi care a costat 100.000 de lire sterline.

 

DA Premium: Cum definiţi luxul?

Sergio Momo: Pentru mine luxul înseamnă măiestrie, este arta meşteşugului pe care o găseşti tot mai puţin în vremurile de azi dominate de tehnologie. Luxul nu înseamnă doar aur sau alte metale preţioase, luxul este un lucru făcut de mână în acord cu tradiţia, din ingrediente de calitate, care impresionează şi prin faptul că rezultatul final este obţinut în urma a săptămâni sau chiar luni de lucru manual.

 

DA Premium: Care sunt sursele de inspiraţie pentru parfumurile casei Xerjoff?

Sergio Momo: Mă inspiră spaţiile deschise, dunele de nisip, vântul care străbate suprafeţe mari şi poartă cu el un amestec de arome şi locuri. De asemenea, mă inspiră oamenii. De exemplu pentru colecţia Amber&Musk am avut ca sursă de inspiraţie amestecul de oameni şi personalităţi. Colecţia are la bază conceptul de layering, acela de a construi un parfum nou prin suprapunerea a două parfumuri. Prin combinarea în diferite concentraţii, cele două parfumuri oferă iubitorilor de arome posibilitatea de a-şi crea propria amprentă olfactivă. Dacă de exemplu colecţia Casamorati este mai tradiţională şi mai uşor de înţeles, layering-ul se adresează unor persoane nonconformiste, dispuse să experimenteze. Clienţii care cumpără de la parfumeriile de nişă sunt foarte atenţi la ceea ce poartă, îşi cunosc bine dorinţele: unii sunt tradiţionalişti, în timp ce alţii se plictisesc repede şi caută mereu să se reinventeze. Celor cărora le place să se joace şi să se reinventeze prin parfum noi le dăm ustensilele necesare.

Citiţi mai multe despre stilul aristocrat, în ediţia de aprilie a DA Premium, ce va aparea pe piata vineri, 28 martie, împreună cu Ziarul Financiar.