Style

Cum au ajuns un inginer şi un avocat să fabrice, într-un atelier din Sibiu, curele premium personalizabile din abanos, nuc american sau chakte kok

Andrei Cristea este inginer şi locuieşte în Sibiu. Tudor Ciambur este avocat specializat în drept imobiliar, asociat la o casă de avocatură din Bucureşti, unde este stabilit. Sunt prieteni de peste 15 ani, foşti colegi de liceu şi actuali asociaţi în Belt Concept, un brand de curele modelate într-un atelier din Sibiu.

„În viziunea noastră, curelele nu sunt doar obiecte indispensabile în viaţa de zi cu zi, ci accesorii vestimentare menite să ne îmbogăţească ţinuta şi să reflecte un stil personal. Povestea noastră a început cu obiectivul de a crea o curea unică, potrivită tendinţelor actuale din modă“, spune Tudor Ciambur.

Deşi pe toate platformele online de promovare denumirea este Belt Concept, brandul propriu-zis este simplu, Belt. Nu la fel de simplă este ideea care stă la baza procesului de fabricaţie. Curelele concepute de cei doi antreprenori nu au sistemul clasic de prindere, cu catarame cu ac, ci unul pe bază de lemn.

După mai multe luni de cercetări, căutări de materiale, furnizori, schiţe, teste şi vizite în mai multe fabrici din România, ei au găsit formula perfectă pentru curelele pe care le produc în Sibiu. Elementele detaşabile şi inter-schimbabile, ornamentele din lemn şi modelele personalizate sunt „ingredientele“ principale.

„Curelele şi cataramele sunt detaşabile şi interschimbabile, astfel încât clientul îşi poate configura propriul model, după bunul său plac. Elementele pot fi achiziţionate separat, astfel că, de exemplu, se poate opta pentru două curele şi patru catarame, caz în care vor fi disponibile opt combinaţii, mai exact opt curele.“

Sunt şapte esenţe de lemn din care clientul poate alege, pentru a fi incluse pe catarame: carpen, abanos, fag, zebrano, nuc american şi chakte kok, acesta din urmă fiind un lemn exotic de culoare roşie, numit şi read heart sau manglitto, întâlnit cu precădere în pădurile din peninsula Yucatan din Mexic ori din Panama. Cataramele se pot personaliza prin gravarea unor texte, a unor simboluri sau imagini. Modele noi de curele sunt în plan pentru 2021.

„Ne-am propus două obiective majore: crearea unor modele noi, din piele naturală, şi deschiderea unui magazin fizic, probabil în ultimul trimestru al anului. Suntem în discuţii cu diverşi furnizori, procesatori şi producători de curele din piele. Fiind un material organic, pretenţios, va trebui să ajustăm şi sistemul de prindere, care, în prezent, este bazat pe forţa de frecare.“

Există deja câteva variante pe care le studiază şi le testeză cei doi antreprenori, pentru a identifica un mecanism de prindere optim, dar cu păstrarea designului actual al cataramelor.

Până la deschiderea magazinului fizic, Belt este prezent în mediul online, dar şi în câteva librării ale reţelelor Cărtureşti şi Diverta. Pentru a ajunge unde sunt acum, Andrei Cristea şi Tudor Ciambur au alocat 8.000 de euro din fonduri proprii, într-o primă fază, la momentul lansării afacerii, în 2018, pentru ca ulterior să mai investească 42.000 de euro printr-o finanţare StartUp Nation. Alte 16.000 de euro s-au mai adăugat în ultimii doi ani pentru dezvoltare.

„Cifra de afaceri în 2020 a fost de aproximativ 34.000 de euro, cu doi angajaţi, operatori în atelierul din Sibiu. Rezultatele nu sunt ideale, însă a fost un an dificil, marcat de izbucnirea pandemiei, care, din nefericire, ne-a prins într-un moment de plină expansiune, fiind nevoiţi să anulăm toate proiectele şi planurile noastre pentru 2020.“

Cele două târguri de modă şi design la care se înscriseseră cu Belt nu au mai avut loc, iar reţelele de librării s-au închis pentru o perioadă. Totuşi, cei doi antreprenori au mers mai departe cu investiţiile, deschizând un magazin online nou, prin care au extins aria de livrare la nivel internaţional. În plus, au refăcut stocurile de materie primă, au investit în publicitatea online şi au cumpărat utilaje suplimentare pentru îmbună­tăţirea procesului de finisare a cataramelor.

„Dacă cureaua propriu-zisă, din material textil, prezintă aceleaşi specificaţii indiferent de culoarea aleasă, cataramele prezintă particularităţi, împărţindu-se în două categorii: simple - din aluminiu anodizat şi cu ornament din lemn.“

O curea cu cataramă simplă costă 130 de lei, iar una cu ornament din lemn ajunge la 170 de lei. Cine sunt purtătorii? Datele statistice arată că cei mai mulţi clienţi ai Belt Concept sunt tineri cu vârste cuprinse între 23 şi 38 de ani. Deşi cureaua este un accesoriu unisex, cei doi fondatori spun că piesele lor se pretează mai degrabă bărbaţilor, având în vedere designul cataramelor şi ornamentele din lemn.

„Cu toate acestea, am constatat că 60% din vânzări sunt către publicul feminin, curelele fiind achiziţionate cu titlu de cadouri personalizate pentru bărbaţi. Oferim posibilitatea personali­zării cataramelor prin gravarea oricărui text, simbol sau imagine pe spatele sau pe faţa cataramei, astfel încât produsul nostru reprezintă cadoul perfect pentru o zi de naştere, aniversare, cadou de Crăciun, de Paşte sau alte ocazii.“

Până acum, Andrei Cristea şi Tudor Ciambur au personalizat curele chiar şi cu mesaje de dragoste, citate sau replici celebre din filme. Procesul de producţie este complex şi implică mai multe etape şi procese tehnice, în special în fabricarea cataramelor.

„Aşadar, cataramele sunt confecţionate dintr-un aluminiu uşor şi durabil, fiind debitate cu laser în prima fază, apoi supuse unor procese de finisare a muchiilor, sablare a întregii suprafeţe şi, în final, unui proces de anodizare, pentru obţinerea culorilor.“

Prin anodizare - un proces bazat pe curent electric se obţine un strat subţire de oxid de aluminiu, complet integrat pe suprafaţa exterioară a profilurilor cataramelor, oferindu-le culoare, durabilitate, rezistenţă la coroziune şi un aspect mat. Ornamentele din lemn sunt debitate, finisate, lăcuite, apoi integrate în catarame.

Sistemul de prindere a curelelor are la bază un blocaj dintr-un material de plastic dur, creat prin injecţie, care însă nu este vizibil la purtare, fiind ascuns în spatele cataramei. Procesul constă în topirea materialului plastic şi injecţia acestuia pe una dintre laturile curelei.

„Toate aceste procese tehnice presupun o muncă îndelungată şi resurse umane calificate. În general, ne organizăm producţia în serii mici, a câte 50 sau 100 de bucăţi pentru fiecare culoare sau ornament din lemn. Mereu avem în stoc un necesar pentru aproximativ 3.000 de curele“, explică Tudor Ciambur.

Antreprenorii care au Belt Concept spun că au văzut interes tot mai mare spre produse individualizate, în serii limitate. În paralel, au remarcat că sunt tot mai căutate produsele din materiale organice, precum lemnul, pielea, hârtia şi pluta.

„Nu în ultimul rând, dacă până acum câţiva ani produsele din străinătate beneficiau de o cerere considerabilă şi de apreciere, în ultima perioadă balanţa s-a echilibrat, produsele autohtone găsindu-şi locul în piaţă. Credem că cererea pentru produse româneşti este în creştere şi parcursul ascendent se va menţine, câtă vreme producătorii se axează pe materiale premium şi produse unicat“, este de părere Tudor Ciambur.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.