Style

Cum ajungi croitor pe Savile Row, strada londoneză cu cele mai exclusiviste ateliere din lume: Acum stau la aceeaşi masă cu regi sau sultani. Mă întreb cum am ajuns în compania acestor oameni

12 dec 2016 1465 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Savile Row este pentru connaisseuri cel mai important brand de modă masculină din lume. Cu o istorie de 170 de ani, micuţa stradă londoneză a adunat în acelaşi perimetru câteva zeci de croitori, unele „dinastii“ fiind prezente acolo aproape de la început. Altele însă şi-au făcut loc cu propriul lor brand în elita croitoriei masculine în mai puţin de un deceniu. Un exemplu în acest sens este Ray Stowers, care a lansat în 2007 împreună cu fiul său casa care le poartă numele.

Croitoria Stowers, amplasată pe Savile Row la numărul 13, este printre cele mai noi nume de pe străduţa de doar câteva sute de metri lungime. Totuşi, experienţa fondatorului său vine să compenseze tinereţea businessului.

„M-am născut şi am crescut în Essex, într-o familie numeroasă de clasă mijlocie. Am început să fiu interesat de croitoria clasică când aveam în jur de 14 ani şi am devenit membru al cultului Mod, ceea ce presupunea că trebuia să port costume şi blazere“, îşi aminteşte Ray Stowers. Subcultura Mod a luat naştere în Marea Britanie a anilor ’50-’60. La finalul anilor ’50 un grup de tineri londonezi pasionaţi de modă au fost denumiţi modernişti pentru că ascultau jazz modern. Totuşi, numele făcea referire la mai multe elemente care îi defineau pe membri, de la modă la muzică şi la motocicletele sau scuterele pe care aceştia le foloseau, de regulă Vespa sau Lambretta.

„Când eram la şcoală materiile mele preferate erau desenul şi matematica, iar cele două se îmbinau perfect cu pasiunea mea pentru haine. Aveam 16 ani când am decis să nu îmi mai continui studiile şi să mă angajez ca ucenic într-o croitorie clasică, ce realiza costume la comandă.“ În primii ani el a lucrat pentru o mică firmă din oraşul său natal, pentru ca apoi să se mute la Londra şi ulterior pe Savile Row.

„Avantajul meu acum este că deja am acumulat mulţi ani de experienţă şi multe cunoştinţe tocmai pentru că m-am apucat să lucrez de tânăr.“ Spune despre sine că nu se consideră a fi designer, ci un croitor de costume pe comandă, care realizează de mână fiecare piesă astfel încât la final să fie fix aşa cum şi-a dorit-o clientul.

„Designerii şi brandurile de lux sunt un alt business. Designerii creează hainele care apoi sunt produse în serie în fabricile din diferite ţări pentru a fi apoi vândute în toate colţurile lumii. Ce facem noi însă este adevăratul lux, un produs unic, realizat manual.“ Preţul unui costum bespoke merge spre 5.000 de lire, potrivit informaţiilor disponibile.

Potrivit lui Ray Stowers, în lumea croitoriei bespoke, Savile Row este epitoma luxului. De aceea, şi visul lui a fost să lucreze pentru o companie de pe această stradă, o companie cu sute de ani de istorie, care a îmbrăcat regi, şefi de stat, actori şi cei mai puternici oameni de afaceri din lume. De altfel, maestrul croitor a lucrat timp de 25 de ani pentru celebra ca­să Gieves and Hawkes, amplasată pe Savile Row la numărul 1. Ray Stowers a condus departamentul de croitorie la comandă (bespoke) al casei. Apoi, în 2007 el a pornit la drum cu propriul să business. „Majoritatea companiilor de pe Savile Row îşi creionează un stil al casei şi conturează o siluetă de la care nu prea se abat. Filosofia mea este aceea că fiecare client este un individ diferit şi este esenţial ca eu să înţeleg exact ce îşi doreşte pentru a-i construi hainele în consecinţă.“ Nu oferă detalii despre clienţii pe care îi îmbracă, spune doar că sunt din toate colţurile lumii, de aceea ce poate părea la modă pentru un european este posibil să nu se potrivească gusturilor unui american sau ale unui client din Orientul Mijlociu.

„Noi realizăm haine atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi. Amprenta mea personală asupra creaţiilor este aceea că indiferent că este vorba de o cons­trucţie complicată sau una simplă, ea trebuie să fie exact ce şi-a dorit clientul. Mai degrabă decât să ne punem noi amprenta asupra produselor pe care le creăm, îi lăsăm pe clienţi să o facă.“

Când vine vorba de o zi normală la birou, Ray Stowers spune că o poate descrie într-un singur cuvânt. „Haos!“ Este foarte dificil să planifice ceva pentru că un simplu telefon sau o simplă comandă poate schimba totul. El spune că încearcă să lucreze doar cu programări, pentru a păstra un dram de ordine în calendar, însă nu mereu se în­tâmplă aşa. Zilele lui se desfă­şoară între întâlniri cu clienţii şi şedinţe cu croitorii şi cusătorii cu care pune la punct detaliile organizatorice ale jobului. O dată sau de două ori pe lună călătoreşte pentru a face vizite unor clienţi.

„Datorită jobului meu mă găsesc adesea la aceeaşi masă cu regi sau sultani, în palate rupte parcă din poveşti, înconjurat de opere de artă culese din toată lumea, discutând subiecte normale precum maşini sau fotbal. Să îţi construieşti relaţii şi să ajungi pe lista invitaţilor la nunţile din familie sau la petrecerile de pe iachturile personale, toate sunt lucruri care se întâmplă. Şi în final mă întreb cum am ajuns eu în compania acestor oameni“, recunoaşte el răzând.

Aceiaşi clienţi însă sunt cei care vin la el cerând adevărate opere de artă şi în materie de croitorie. Ray Stowers dă exemplul unor uniforme folosite de regi pentru ceremonia de încoronare, dar şi pe cel al unor costume purtate la nunţile starurilor din lumea modei, a fotbalului sau a businessului.

„De-a lungul anilor a trebuit să croim multe piese dificile, neobişnuite şi totodată interesante. Îmi amintesc acum de o jachetă albastru strălucitor, realizată dintr-un material cu paiete, cu căptuşeală de mătase şi ornată cu o instalaţie cu beculeţe intermitente pe baterii. A fost realizată pentru a fi purtată de un client la petrecerea de Crăciun.“ În cariera sa Ray Stowers a folosit multe materiale speciale la cererea clienţilor, printre acestea numărându-se chiar piele de crocodil. Nimic nu e prea mult sau prea complicat.

În timp ce alte case de pe Savile Row şi-au dezvoltat şi linii ready-to-wear, Stower produce în continuare totul la comandă, pariind pe artizanat şi pe puterea lucrului manual.

„Pentru mine Savile Row este adevăratul lux, de aceea îmi place să cred că piesele şi serviciile pe care noi le oferim aici sunt la un alt nivel. Noi realizăm designul, croim şi coasem, pentru ca apoi să îl sfătuim pe client cum şi ce să poarte.“ Mai mult, maestrul călătoreşte în orice colţ al globului pentru a se întâlni cu clientul, pentru a-i lua măsurile, ca în final să îi înmâneze costumul cerut.

Ray Stowers afirmă că el însuşi nu are un stil bine definit. Nici nu îşi cumpără prea des haine, ci mai degrabă preferă să aibă grijă de ceea ce deja are în dressing. Ultima dată şi-a făcut pe comandă un blazer dintr-o ţesătură lejeră, o piesă versatilă, perfectă pentru a fi purtată în timpul vizitelor la client. „Pot să-l port şi la jeans, dar şi la o cămaşă şi cravată.“

Cel mai des poartă costume şi piese ieşite din standarde, îi plac materialele cu imprimeuri deosebite, dar care sunt totodată uşor de purtat, şi este mereu atent la detalii. „Îmi place ca ceea ce port să reflecte filosofia mea de business. Totuşi, îmi plac şi ţinutele casual şi în timpul liber port şi pantaloni scurţi.“ Este pasionat de fotbal (fiind fan al echipei londoneze Chelsea) şi în timpul liber, când are timp, merge la pescuit, aşa că are ocazia să poarte ţinute mai lejere. Îi place să şi călătorească, mai ales că a traversat lumea în lung şi în lat pentru a-i vizita pe clienţii săi din SUA, Orientul Îndepărtat, Rusia sau Orientul Mijlociu. Cu ocazia fiecărei astfel de călătorii îşi alocă şi ceva timp pentru a vizita anumite obiective turistice sau anumite locuri cu o istorie aparte.

Weekendul şi-l dedică familiei şi în special copiilor cu care merge la muzee sau împreună cu care vizitează diferite locuri din oraş sau din afara lui. „Suntem norocoşi că Anglia şi Londra au o istorie şi o cultură atât de bogate.“

Totuşi, îşi rezervă timp să meargă şi la meciurile echipei sale preferate, Chelsea, ba mai mult, îşi aranjează orarul de călătorii şi de muncă astfel încât să nu interfereze cu acestea.