Style

Cel mai influent parfumier al acestui secol, Roja Dove, vorbeşte despre procesul creativ din spatele esenţelor pe care le semnează: „Să faci un parfum e ca şi cum ai scrie o carte“

26 oct 2017 696 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

„Să faci un parfum e ca şi cum ai scrie o carte“, îmi spune Roja Dove, în timp ce-şi priveşte cu emoţie câteva din exemplarele unora dintre colecţiile pe care le-a semnat. La fel cum o carte se aşterne pe hârtie după luni sau ani întregi de muncă creativă, la fel şi parfumurile au nevoie de ani pentru a se plămădi în culcuşul perfecţiunii. Nu e loc de grabă sau de aproximări atunci când scopul este să creezi o esenţă care să pună egal între mireasma pe care o emană şi purtătorul ei.

 

Dove. În limba engleză, înseamnă porumbel. În limbajul parfumeriei, Dove este invariabil asociat cu unul dintre exponenţii profesiei, Roja Dove, britanicul despre care s-a spus că este cel mai influent parfumier al acestui secol, mulţi „novici“ inspirându-se din felul său de a crea. La fel ca el însuşi, parfumurile sale au personalitate. De fapt, mai multe personalităţi, toate puternice, toate controversate, menite să-ţi dea lumea peste cap după ce interacţionezi cu ele.

„Mă inspiră oamenii, dar la fel de bine uneori mă poate inspira un singur cuvânt. Scandal, de exemplu. Presupune o mulţime de relaţii şi de controverse. Parfumul trebuie să transmită un mesaj“, spune Roja Dove.

Drept urmare, a creat un parfum care poartă exact acest nume - Scandal, cu o rezonanţă la fel de mare ca încărcătura emoţională pe care creatorul a pus-o în fiecare picătură de parfum. Creaţiile sale miros „scump“, după cum îi place lui Roja Dove să spună. Şi nu despre preţ e neapărat vorba, ci despre starea pe care o dau purtătorului, acea impresie că poate dărâma munţii pentru că are un atu care îi dă încredere în sine.

„Parfumurile pe care eu le creez sunt foarte diferite, iar oricine va veni la mine va găsi un produs potrivit lui. Fac parfumuri care miros sexy, şi aici nu e nimic vulgar. Când pui un parfum pe piele, acesta trebuie să te facă să te simţi sexy. Şi deşi facem o distincţie clară între parfumurile feminine şi cele masculine, avem şi câteva parfumuri care pot fi purtate atât de femei, cât şi de bărbaţi“, povesteşte Roja Dove.

Din toate creaţiile sale, una s-a distins în mod special, după cum era, de altfel, inevitabil. Parfumul lui Roja Dove însuşi a atras cele mai multe nasuri - mai mult sau mai puţin specializate în domeniu - şi nu a scăpat până când nu a fost înscris în lanţul comercial, chiar şi în ediţie limitată.

Până acum trei ani, nimeni altcineva nu purta acelaşi parfum ca Roja Dove, o combinaţie fer­mecătoare de trandafir şi iasomie din regiunea franceză Grasse, lemn de santal, cedru, vetiver, patchouli, benzoin şi alte ingrediente. Toţi cei care îl cunoşteau pe autor însă nu-l cruţau de două întrebări devenite ulterior stereotipe despre parfumul său: Cât costă şi de unde şi-l pot cumpăra?

„Le spuneam că e al meu şi că nu vreau să-l vând, eram ca un copil mic care nu voia să renunţe la jucăria lui. Până la urmă am cedat.“

Aşa se face că acum, în fiecare an pe 25 septembrie, de ziua sa de naştere, Roja Dove lansează pe piaţă 50 de sticluţe care conţin parfumul conceput special pentru el; 25 dintre acestea se vând doar în Marea Britanie, la un preţ de 2.500 de lire pentru 100 de mililitri de parfum, iar restul ajung în toată lumea.

Tot o ediţie limitată a creat şi pentru parfumeria de nişă din România Madison absolute beauty, ale cărei baze au fost puse de românca Madeleine Florescu. Pentru cea de-a zecea aniversare a buticului Madison, cadoul lui Roja Dove a fost o colecţie de cincizeci de sticle de parfum, jumătate pentru femei şi jumătate pentru bărbaţi, fiind, de altfel, singura ediţie în număr restrâns pe care a conceput-o pentru un butic de parfumuri.

„Am mai creat parfumuri special pentru buticuri din Anglia sau din New York, dar acelea sunt ediţii permanente, aşa că aceasta este o premieră. În seara aniversării a zece ani, Madison a organizat o petrecere în cadrul căreia a vândut deja două parfumuri - unu către un client din Germania şi unu către un cumpărător din Australia“, spune Roja Dove, vizibil mândru că a reuşit să atragă interesul australian pentru parfumurile sale create pentru un butic din România.

Două lucruri au ghidat crearea parfumurilor pentru Madison - percepţia sa asupra României în general şi imaginea pe care şi-a format-o despre locuitorii ei, în cele două vizite pe care le-a făcut aici până când a realizat parfumurile. A văzut în România o combinaţie a tradiţiei cu modernitatea, iar în oameni - în special la femei - un amestec de eleganţă şi putere.

Cele două esenţe ce poartă numele Roja Dove Madison încearcă să surprindă exact aceste ipostaze, de aceea parfumul în variantă feminină conţine citrice, trandafir, violete, dar şi note verzi de coacăze negre, care estompează ideea de parfum dulce. Versiunea masculină este foarte proaspătă la început, urmând ca ulterior să scoată la iveală note mai calde, precum cele de cardamom. Totul trebuie să aibă o logică în ceea ce creează Roja Dove.

„Am conceput cândva o colecţie care se numeşte Profumi d’Amore. Aş fi putut să-i spun Parfums d’Amour, dar mereu

m-am gândit că francezii se pricep să vorbească despre iubire, însă italienii o simt, pentru că ei sunt foarte pasionali.“

Din colecţie, fac parte trei parfumuri - Amore mio, Ti amo şi Un amore eterno, asociate fiecare câte unui stadiu din ciclul iubirii, în viziunea lui Roja Dove. Pe ambalajul acestei trilogii, cele trei denumiri sunt aşezate într-un cerc, pentru a ilustra continuitatea sentimentelor de-a lungul unei poveşti amoroase, iar pe cutie tronează un citat din scri-itorul italian Giacomo Casanova: Be the flame, not the moth! (Fii flacăra care arde, nu molia care ia foc! - trad.) „Idei de genul acesta îmi trec mie prin minte“, spune Roja Dove, surprins parcă el însuşi de căile complexe pe care vine inspiraţia.

Când nu creează pentru publicul larg, parfumierul britanic lucrează la comandă, fiindu-i necesare între şase luni şi doi ani pentru a putea spune că a finalizat un parfum „croit“ pe măsura purtătorului. Nu întreabă niciodată o persoană ce anume îi place, pentru că este de părere că ar fi subiectivă şi ar denatura procesul creării unui parfum care să-i vină mănuşă. Ţine în schimb cont de caracterul persoanei pentru care creează şi de stările pe care i le dau acesteia diferite arome care îi sunt oferite spre delectare.

Pentru că totul are logică în ceea ce creează Roja Dove.