Style

Ce au în comun şampania Dom Pérignon, vinurile Château Margaux şi parfumurile Liquides Imaginaires? Răspunsul stă într-un singur nume

18 apr 2018 794 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie
Un pocnet scurt, un sfârâit subtil, o spumă parcă infinită care se revarsă peste gâtul subţire ale sticlei, milioane de bule care se grăbesc spre lumină de parcă asta au aşteptat dintotdeauna. Aşa se desfăşoară, pe scurt, experienţa savurării unei şampanii delicate, care pune în mişcare toate simţurile simultan. Senzaţia nu e străină de cea pe care o dau parfumurile lui Philippe di Méo, fondatorul casei Liquides Imaginaires, care, înainte de a se dedica parfumeriei, a căzut pradă unei alte pasiuni îmbătătoare – crearea băuturilor alcoolice.

 

„Tot ceea ce ţine de simţuri mă pasionează“. Aşa îşi defineşte Philippe di Méo crezul creaţiei. De aceea el consideră că parfumeria şi gastronomia se îmbină armonios, mai ales că amândouă l-au cucerit iremediabil. Înghite în sec ori de câte ori aduce vorba despre băuturile la perfecţiunea cărora a contribuit. Şampania Dom Pérignon (brand din portofoliul Moët & Chandon) şi vinurile Château Margaux (din zona franceză Bordeaux) sunt două dintre numele cu care s-a asociat de-a lungul acelei perioade. Ambele sunt branduri care au scris şi continuă să scrie istorie, fiind fiecare etalon în domeniul său.

Mai târziu, el şi-a deschis propriul restaurant în Paris, cu specific italienesc, la fel ca originile sale.

L-a numit R’aliment, a cărui pronunţie seamănă cu „ralliement“, cuvânt care sugerează ideea de reuniune, de adunare la un loc a mai multor oameni. Ceea ce a şi vrut să facă prin acest restaurant. În 2005, a pus punct şi acestui business şi s-a îndreptat către parfumerie, un domeniu cu propriile sale arome, care de care mai fascinante.

„Am învăţat că oamenii merg la restaurant pentru a trăi o experienţă - gustativă, şi sper că la fel se întâmplă şi cu parfumurile, doar că experienţa este olfactivă“, spune Philippe di Méo.

În 2011, a făcut primii paşi în lumea parfumeriei, cu o expoziţie la Paris Design Week, având deja creionat numele actualei case pe care o conduce – Liquides Ima­ginaires. Expoziţia a fost repetată la Tokio şi la Hong Kong şi încet-încet, italianul Philippe di Méo şi-a făcut intrarea în scenă.

Acelaşi nume – Liquides Imaginaires – stă astăzi pe sticlele de parfum, literele Q şi M creând un simbol devenit logo-ul casei. „Am ales acest nume pentru că voiam să sugereze ideea părăsirii lumii materiale pentru o lume imaterială, imaginară. Se spune adesea despre parfumerie că înseamnă evadare şi asta este ceea ce am vrut să exprim“, explică Philippe di Méo.

Pentru Liquides Imaginaires lucrează cinci parfumieri ai producătorului elveţian de cosmetice Givaudan. Ei sunt cei care „inventează“ pe baza poveştilor create de Philippe di Méo, iar misiunea este cu atât mai dificilă cu cât trebuie să transpună în sticluţe imaginaţia infinită a fondatorului.

„Uneori, vin şi eu cu propriile sugestii de ingrediente, deşi nu sunt parfumier la bază.“

Responsabilitatea lui sunt însă poveştile din spatele parfumurilor.

„Peştera întâlnirilor“ este numele uneia dintre micile compoziţii fictive în care îşi au rădăcinile esenţele din sticluţe. O peşteră devenită loc secret de întâlnire pentru cei care nu-şi mai pot stăpâni ardoarea dorului. Parfumul pe care îl însoţeşte povestea este un accept pentru libertatea de a iubi, o cale înmiresmată pe care o traversează oamenii, pentru a cunoaşte fericirea.

Aşa arată, pe scurt, una dintre concepţiile olfactive ale lui Philippe di Méo. Una din numeroasele poveşti de acest tip.

Mai mult de jumătate din parfumurile casei Liquides Imaginaires sunt inspirate din amintirile lui Philippe di Méo, care vede în parfumuri un ocean de nostalgie. Şi nu doar amintirile frumoase se strecoară în sticluţe.

„În 2010, apartamentul meu din Paris a luat foc. Am pierdut atunci tot, toată munca mea de până la acel moment. Dar mi-am spus că voi crea un parfum care să mă ajute să trec peste acel eveniment nefericit. Aşa am conceput Fortis, o esenţă care exprimă reîncarnarea, renaşterea din cenuşă, exact ca o pasăre Phoenix.“

Parfumurile lui Philippe di Méo trebuie să evadeze din realitate, la fel ca purtătorii lor, şi abia atunci consideră fondatorul casei Liquides Imaginaires că o creaţie i-a reuşit.

În februarie, Philippe di Méo spunea că lucrează la un al treilea parfum din cea de-a cincea serie pe care o concepuse.

De altfel, toate creaţiile sale sunt organizate în trilogii, în care două parfumuri reprezintă extremele, iar unul joacă rolul de arbitru. Astfel, se obţine echilibrul perfect.

„Poate că în viitor voi schimba acest model, dar voi continua să mă inspir din propriile experienţe, cele în care sunt eu cu mine însumi. Cred că este un mod foarte intim şi personal de a-ţi găsi inspiraţia“, spune Philippe di Méo. Casa are două trilogii complete în portofoliu până acum, adică şase parfumuri volatile, menite să asigure legătura dintre lumea materială şi cea imaginară. Les Eaux-delà – care cuprinde Sancti, Fortis şi Tumultu – vine cu o forţă emoţională şi sacră, însoţită de proprietăţi ezoterice şi erotice.

Cea de-a doua trilogie, Les Eaux Sanguines, din care fac parte Dom Rosa, Bloody Wood şi Bello Rabello, este mai profund inspirată din lumea vinurilor, lucru care se vede şi în culoarea roşiatică a sticluţelor.

În România, parfumurile Liquides Imaginaires se găsesc în buticurile parfumeriei de nişă Beautik Haute Parfumerie.

„Aceste lichide curg prin venele unor personaje imaginare, întruchipări ale unor eroi moderni.“

Şi pentru că sunt inspirate din amintiri, parfumurile Liquides Imaginaires sunt asemenea unui puzzle, în care piesele – aromele – trebuie puse cap la cap pentru a reconstitui experienţe reale, pentru a interpreta visuri, gânduri, confesiuni şi trăiri.

În februarie, Philippe di Méo a venit la Bucureşti pentru a lansa Fleuve Tendre, o compoziţie construită pe note de piper negru, cardamom, coriandru, chimen, şofran, trandafir, muşcată, petalia, tonka, vetiver, patchouli, tămâie. Nasul din spatele acestui parfum este Sonia Constant, care a semnat, de-a lungul timpului, parfumuri ale casei Guerlain – L’Abeille sau ale Burberry – Sport for Men.

Fleuve Tendre este începutul unei alte trilogii care ar putea continua într-un mod la fel de misterios ca şi celelalte două. Pentru că povestea merge mereu mai departe.