Style

Casa franţuzească Parfums de Marly aduce în zilele noastre spiritul petrecerilor fastuoase găzduite cândva de castelul Marly din Franţa. Cine stă în spatele aromelor regale?

30 mai 2018 597 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

A fost odată ca niciodată un castel numit Marly, cunoscut în istorie drept „curtea parfumată“, un domeniu în care până şi fântânile purtau amprenta parfumurilor, graţie pasiunii nesfârşite a regelui Ludovic al XV-lea al Franţei, denumit „Cel mult iubit“. Domnia sa ca rege al Franţei şi al regiunii Navarra s-a derulat în secolul al XVIII-lea, însă astăzi, trei secole mai târziu, ceva din obsesia lui diafană se mai simte încă în aer.

 

În fiecare zi, regele Ludovic al XV-lea cerea ca în camera lui să fie difuzat un parfum diferit. Nevoiţi să-i facă pe plac, cei care lucrau pentru rege au creat, în perioada domniei lui - din 1715 până în 1774 - unele dintre cele mai bune esenţe ale tuturor timpurilor, după cum spun criticii din domeniu, sub bagheta parfumierului Jean-Louis Fargeon, angajat al curţii regale.

Castelul Marly, distrus în timpul Revoluţiei Franceze din 1789, era practic un loc de refugiu pentru rege, când voia să „scape“ de la curtea Versailles. Astăzi, Marly este o suburbie a capitalei Paris, dar păstrează încă aerul unui oraş mic, cochet şi cu valenţe regale.

Casa Parfums de Marly, fondată în 2009 de parfumierul Julien Sprecher, aduce în lumea contemporană spiritul petrecerilor fastuoase găzduite de Château de Marly şi înnobilate obligatoriu de aromele ameţitoare, spre încântarea membrilor curţii regale şi a invitaţilor cu sânge albastru.

„Aveam în minte să creez propriul brand de parfumuri de multă vreme. Am hotărât să fac acest pas cu adevărat în 2007, iar casa Parfums de Marly a fost lansată doi ani mai târziu, în 2009, odată cu prima sa colecţie, numită Classic Collection. Numele este un tribut adus castelului Marly, construit de Ludovic a XV-lea“, povesteşte Julien Sprecher.

În familia lui Sprecher, născut în Saint-Germain-en-Laye, în Franţa, pasiunea pentru vaporii de parfum s-a moştenit. A venit de la tatăl său. Aşa se face că, de la o vârstă fragedă, după cum spune el, Julien Sprecher şi-a dezvoltat cultura olfactivă lucrând în compania de distribuţie a parfumurilor deţinută de tatăl lui, care era reprezentant în Orientul Mijlociu al celebrei case Guerlain, una dintre cele mai vechi case de parfumuri şi cosmetice din întreaga lume.

Julien Sprecher a urmat cursuri în domeniul parfumeriei şi al cosmeticelor, iar apoi, ca un pas firesc, a decis să se alăture businessului familiei şi să se concentreze pe această industrie. În 2009, şi-a luat în propriile mâini destinul şi a luat decizia de a recrea splendoarea secolului al XVIII-lea. În mici flacoane parfumate.

„Sunt un om plin de pasiune, aşa că mi s-a părut normal să creez un brand în jurul pasiunilor mele pentru cele trei lumi diferite: echitaţie, arta parfumeriei şi secolul al XVIII-lea. Trei elemente cu un fir comun: excelenţa franţuzească. Parfums de Marly s-a născut din această poveste a pasiunii şi a estetismului (concepţie care constă în preţuirea frumosului, caracterizată prin cultivarea rafinamentului şi a exclusivismului - n. red.).“

Pasiunea pentru cai o cultivase şi regele Ludovic al XV-lea, care, pentru a ajunge să aibă cai cu cele mai preţioase calităţi, alegea să încrucişeze diferite rase, astfel încât noile generaţii moşteneau ce era mai bun de la fiecare. Regele Tunisiei i-a oferit la un moment dat opt cai arabi Bey de Tunis. Pe câţiva dintre ei i-a încrucişat cu o rasă europeană, iar în 1743, în memoria străbunicului său, regele a cerut ca acei cai rezultaţi din acest proces să fie sursa de inspiraţie pentru două sculpturi în grădina castelului din Marly. Opera de artă, cunoscută ca „The Marly Horses“, a fost adusă în 1974 pe celebrul bulevard parizian Champs Elysées, unde poate fi admirată şi astăzi.

„Logo-ul casei este inspirat de caii de la Marly, acel domeniu numit «curtea parfumată», pentru că au fost găsite parfumuri chiar şi în fântânile castelului“, explică Julien Sprecher.

Regele Ludovic al XV-lea era pasionat în special de mirosul florilor de portocal, unul din cele ascunse în fântâni, de altfel. Această esenţă a devenit şi unul dintre cele mai folosite ingrediente brute în parfumurile casei Marly. Din colecţiile parfumeriei fac parte şi esenţele concepute pentru a fi folosite în locuinţă. Pentru acestea, Julien Sprecher spune că foloseşte ingrediente care creează o atmosferă primitoare şi elegantă, fără a face deloc rabat de la calitate, care este aceeaşi fie că e vorba despre un parfum pentru apartament, fie că e vorba de o apă de parfum.

„Am lansat în urmă cu patru ani o gamă de lumânări parfumate rafinate, un amestec delicat de lux şi eleganţă, prezentat într-o sticlă neagră, lucioasă, decorată cu aur preţios. Cel mai popular parfum al nostru pentru locuinţă este Rose Imperial, o aromă caldă şi liniştitoare, menită să creeze o atmosferă liniştită, ce completează starea de bine şi de armonie.“

 

Julien Sprecher: „Sunt un om plin de pasiune, aşa că mi s-a părut normal să creez un brand în jurul pasiunilor mele pentru cele trei lumi diferite: echitaţie, arta parfumeriei şi secolul al XVIII-lea. Trei elemente cu un fir comun: excelenţa franţuzească. Parfums de Marly s-a născut din această poveste a pasiunii şi a estetismului (concepţie care constă în preţuirea frumosului, caracterizată prin cultivarea rafinamentului şi a exclusivismului - n. red.).“

 

Julien Sprecher: „Sunt un om plin de pasiune, aşa că mi s-a părut normal să creez un brand în jurul pasiunilor mele pentru cele trei lumi diferite: echitaţie, arta parfumeriei şi secolul al XVIII-lea. Trei elemente cu un fir comun: excelenţa franţuzească. Parfums de Marly s-a născut din această poveste a pasiunii şi a estetismului (concepţie care constă în preţuirea frumosului, caracterizată prin cultivarea rafinamentului şi a exclusivismului - n. red.).“


Parfums de Marly are în total până acum 23 de parfumuri, dintre care o parte se adresează femeilor, iar o altă parte bărbaţilor. Mai exact, 15 masculine sau unisex şi restul feminine. Cea mai recentă lansare, din 2017, este parfumul Delina, o aromă fructată şi florală, pe care Julien Sprecher o cataloghează ca pe un succes uriaş peste tot în lume, însă mai ales în Europa şi Statele Unite ale Americii. Prin Delina, parfumeria a cucerit un nou target, femeile tinere şi atente la tendinţe.

Dintre toate creaţiile de până acum - fiecare regală în felul ei - Athalia este parfumul cel mai apropiat de spiritul maiestuos, fiind o esenţă feminină, tinerească, angelică, echilibrată perfect între delicateţe - prin notele de mosc şi floare de portocal, şi rafinamentul captivant, dat de iris şi de ambră.

„De asemenea, în colecţia Arabian Breed, concepută ca un omagiu pentru eleganţa şi splendoarea cailor, Nisean este un oud frumos şi plin de mister, cu o textură foarte evidentă, prin notele maiestuoase de patchouli, înnobilat de notele de tămâie, având astfel efectul unui nectar sacru, care încălzeşte atât inima, cât şi trupul“, descrie Julien Sprecher.

Parfums de Marly vrea să reproducă splendoarea unei epoci de aur în parfumerie. O epocă în care marketingul nu exista - sau poate nu la dimensiunea de astăzi, şi nici globalizarea nu se strecurase în munca parfumierilor lumii. O adevărată muncă de autor, neconstrânsă de nimic şi de nimeni, care nu se abate de la niciun principiu, în favoarea nimănui.

„Regal nu înseamnă demodat sau vechi. Colecţiile noastre regale sunt parfumuri semnătură, care vin cu o promisiune fermă, prin formule dense, simple, accesibile şi percutante.“

Esenţele inspirate din Marly sunt menite să sensibilizeze inimile pasionaţilor de lux şi tot ce cuprinde acesta, dar şi pe cele mai puţin exersate în această direcţie, mai exact pe cele ale iubitorilor de arome plăcute şi de ingrediente naturale nobile.

Care este însă cel mai frumos parfum din lume?

„Cu siguranţă, următoarea creaţie Parfums de Marly“, conchide Julien Sprecher.

Pentru că povestea casei pare să fie una fără sfârşit, la fel ca şi cele din castelele în care până şi fântânile emană parfumuri ispititoare.