Style

Când moda întâlneşte caloriile: Ce legătură au găsit cele mai mari case de modă între siluetele silfide şi mâncare? Galerie Foto

15 sep 2016 2114 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

La prima vedere, relaţia dintre modă şi mâncare nu ar trebui să existe. Siluetele silfide nu merg mână în mână cu mâncarea, sau cel puţin aşa spun regulile nescrise ale modei. Şi totuşi, când una dintre cele mai mari case de modă îşi creează o linie de dulciuri, iar o alta îşi construieşte campania de promovare în jurul mâncării, lucrurile par a lua o altă turnură.

Italienii de la Dolce & Gabbana şi-au construit campania de vară din acest an în jurul valorilor tradiţionale ale Cizmei, iar mâncarea nu putea să lipsească din peisaj. Casa de modă a explorat relaţia dintre mâncare, modă şi design de-a lungul timpului, găsindu-i mereu noi valenţe.

„Plasată într-un sat din Italia, într-un loc unde trecutul şi prezentul se întâlnesc, campania de vară spune o poveste simplă: standuri de fructe, chioşcuri tradiţionale, spaghetti, cafea, familie, soare, vară. Pe scurt, Italia. Inspiraţia pentru show-ul de modă şi pentru campania de promovare a fost viaţa de zi cu zi din Italia, autentică aşa cum este ea, construită în jurul mâncării, al istoriei şi al dragostei“, spun designerii casei de modă atunci când îşi prezintă campania.

Domenico Dolce şi Stefano Gabbana nu se află la prima in­cursiune în lumea delicateselor italiene, care dau un farmec aparte ţării „bătute“ de puternicul soare mediteranean. Cei doi designeri şi-au construit ultimele colecţii în jurul tradiţiei italiene, iar mâncarea nu putea lipsi din peisaj, astfel că lămâile pârguite, vinetele de grădină, roşiile zemoase, ceapa şi nu în ultimul rând ardeii de un roşu sângeriu împodopesc rochiile de podium ale casei şi te duc cu gândul la un festin culinar. Cei doi designeri italieni au încununat relaţia lor cu zona culinară în momentul în care şi-au pus amprenta asupra designului barului şi bistro-u­lui Martini din Milano, flancat de unul dintre cele mai importante magazine ale casei de modă. Un mix de două tării.

Care a fost însă momentul când moda şi mâncarea au ajuns să aibă o relaţie stabilă? Când Lady Gaga a apărut pe coperta Vogue într-un costum de baie realizat din carne proaspătă? Când Moschino a dedicat o întreagă colecţie fenomenului McDonald’s, cu genţi sub formă de Happy Meal şi huse de telefon sub formă de cartofi prăjiţi sau atunci când Chanel a transformat podiumul într-un raion de supermarket?

Când impunătorul The Grand Palais din Paris a devenit un imens supermarket pentru lansarea colecţiei Chanel toamnă-iarnă 2014, iar modelele au simulat o sesiune de cumpărături, plimbându-se cu un coş în mână, printre raioanele de produse, niciodată mâncarea nu a părut mai la modă.

Totuşi, mâncarea nu este folosită de casele de modă doar ca inspiraţie, ci şi ca un business adiacent, complementar, sau ca un hobby de timp liber. Bomboane de ciocolată fină, cu un mare A imprimat pe centru îşi aşteaptă cuminţi cumpărătorii pe 5th Avenue din New York, în magazinul casei de modă Armani. Alte câteva magazine ale brandului, din diverse colţuri ale lumii, vând delicatese precum ciocolată, jeleuri sau ceaiuri sub brandul Armani Dolci.

Achiziţia unei rochii de cocktail sau a unei genţi în ediţie limitată poate fi încununată cu o pralină de ciocolată neagră. Două plăceri vinovate într-un singur loc, pe principiul „ai mâncat prea multă ciocolată sau ai prea multe genţi, nu a spus niciodată nimeni.“

Şi cum mâncarea a devenit o modă, grupul japonez de modă Uniqlo a încheiat o nouă colaborare cu un chef, de această dată cu americanul Thomas McNaughton, căruia i-a dedicat pe site-ul propriu o secţiune, cu numele „Life Tools“. Ja­ponezii nu se află la prima colaborare de această natură. Bucătarul pre­găteşte pe site-ul brandului de modă, pas cu pas, reţete rapide, care ajung adevărate opere de artă în farfurie. Şi, totuşi, care este legătura dintre cele două?

Chef-ii poartă, de fiecare dată o ţinută Uniqlo asortată cu mâncarea pe care o pregătesc.

Legăturile dintre cele două lumi nu sunt însă doar unilaterale, drumul are două sensuri, ba chiar pare să se extindă la două benzi pe sens odată cu  dezvoltarea relaţi­ilor dintre modă şi mâncare. Lanţul de patiserii Ladurée, cunoscut pentru feluritele macarons care au făcut înconjurul lumii, şi-a asociat numele cu cel al unora dintre cele mai cunoscute case de modă din lume care i-au creionat ambalajele dulciurilor. Pe principiul „cine nu a judecat măcar o dată o carte după copertă?“ Cu­tiile Ladurée au devenit astfel loc de joacă şi creaţie pentru nume mari precum Alber Elbaz (Lanvin) sau pentru Christian Louboutin (artizanul pantofului perfect). Acesta din urmă şi-a asociat numele şi imaginea şi cu cea a producătorului de şampanie Piper-Heid­sieck fondată acum mai bine de două secole în regiunea Cham­pagne din Franţa. Împreună cele două case au creat un pachet cadou ce cuprindea o sticlă de şampanie şi un stiletto cu toc de cristal, semnat de Lou­boutin. Acesta din urmă urma a fi folosit pe post de pahar, urmând tradiţia din baletul rus unde după fiecare spectacol poantele primei balerine se umpleau cu şampanie şi se ridicau în onoarea admiratorilor acesteia. Ritualul a fost împrumutat apoi şi în cabaretele din Paris care au dus decadenţa la un alt nivel.

Totuşi, când vine vorba de mâncare şi modă este întotdeauna loc pentru mai mult.