Style

Arta de a reinventa un costum stă în detalii

12 nov 2014 270 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

În moda masculină a reinventa costumul este la fel de dificil ca a reinventa roata, astfel, lupta dintre casele de modă se dă la nivel de detalii, fie că este vorba de material, croi sau, de ce nu, accesorii, cum sunt nasturii sau batista. Sezon de sezon designerii se lasă inspiraţi de un miros, de o amintire sau de un loc pentru a transpune apoi în ima­gini o colecţie. De ce s-au lăsat inspirate în cea mai nouă colecţie minţile creative ale casei de modă Canali? Cum reuşesc să se diferenţieze şi cât de importantă este inovaţia în industria modei masculine ne-au răspuns reprezentanţii casei de modă care are în spate o istorie de opt decenii.

„Inovaţia nu este doar un factor important, ci unul esenţial pentru a putea rezista în industria modei şi în cea a luxului, iar motivul este unul foarte simplu - clientul este mereu în schimbare“, spun reprezentanţii familiei Canali, ajunşi deja la cea de-a treia generaţie la conducerea businessului creat în 1934 de Giacomo Canali şi de Giovanni Canali. Spre deosebire de multe alte case de modă care fie s-au listat la bursă, fie au fost cumpărate de grupuri cu renume şi cu forţă financiară pe măsură, Canali a rămas un business de familie.

În urmă cu opt decenii, doi fraţi italieni au decis să îşi deschidă un atelier de producţie în zona nordică a regiunii Brianza - în apropiere de Milano - o zonă cunoscută pentru industria textilă şi pentru retailul de modă deoarece aici se punea un accent deosebit pe lucrurile realizate artizanal.

Încă de la primii paşi în business Giacomo Canali şi Giovanni Canali au realizat costume elegante şi haine pentru bărbaţi construite artizanal în stil clasic. Diferenţa a fost făcută de faptul că au folosit materiale noi şi tehnici de producţie diferite care au atras atenţia. Businessul Canali a fost fondat într-o perioadă propice pentru moda masculină, când costumul de business începea să se creioneze şi când începea să se pună accent pe designul modern şi simplu, cu tăieturi curate şi clare.

„Ca în orice altă industrie, evoluţia modei masculine este dată de trendurile din fiecare sezon. Se ţine cont astfel de forme, tivuri, culori şi multe alte detalii, însă, în esenţă, garderoba unui gentleman rămâne aceeaşi fie că vorbim de 1950 sau de 2050.“

Reprezentanţii casei Canali se feresc să facă previziuni despre ce se va întâmpla în modă peste câteva zeci de ani, însă anii ’50 au fost o perioadă de glorie a modei italiene, când prezentările de pe catwalk se succedau rapid, iar colecţiile încercau să cucerească întreaga lume după ce deja „îi aveau la picioare“ pe italieni.

În acea perioadă a doua generaţie a familei Canali preluase conducerea companiei şi reuşise ca punând accentul pe design şi detalii să trimită brandul peste graniţă. În anii ’80 deja jumătate din pro­ducţie era destinată exportului. Astăzi, casa de modă a ajuns la afaceri de peste 190 mil. euro, din care peste 75% vin din export. Mai mult, micuţul atelier de creaţie deschis iniţial a devenit neîncă­pător pentru comenzile care au început să curgă, astfel că astăzi producţia se realizează în şapte centre din Cizmă unde sunt realizate atât hainele, cât şi accesoriile casei. Zilnic, din foarfecele şi din maşinile de cusut ale celor 1.700 de angajaţi ies 1.400 de costume şi 1.600 de perechi de pantaloni. De aici ele sunt distribuite în peste 200 de buticuri monobrand şi alte 1.000 de magazine multibrand din 100 de ţări de la nivel mondial. Pe piaţa din România brandul a intrat în 2002, adus de familia Şeitan care îl deţine şi astăzi. Iniţial hainele şi accesoriile erau vândute într-un magazin multibrand - Distinto - unde mai erau prezente şi alte branduri din Cizmă, cum este Cor­neliani. Cinci ani mai târziu magazinul a fost transformat în monobrandul Canali de pe Calea Do­robanţilor.

Dacă iniţial casa a mizat pe lucrările realizate manual, în 1970 Canali a fost prima casă de modă italiană pentru bărbaţi care a utilizat maşinile automate pentru croit. „Inovaţia înseamnă să oferi ceva nou şi deosebit, care va schimba gradual şi subtil întreaga industrie, fără a-i modifica însă structura de bază. Inovaţia este atât cauza schimbării permanente a lumii, cât şi elementul care te ajută să ţii pasul cu aceste ­schim­bări“, spun reprezentanţii celei de-a treia generaţii a familiei Canali, care au preluat conducerea casei de modă în urmă cu circa un an. Într-o lume în continuă schimbare în era vitezei, casele de modă nu trebuie doar să se adapteze în permanenţă noilor gusturi, ci uneori trebuie să fie chiar cu un pas înainte şi să creeze trenduri.

Pentru cea mai nouă colecţie a casei, minţile creative şi-au găsit inspiraţie într-o călătorie de la est la vest. Cele două lumi sunt legate de apă şi în pofida diferenţelor culturale se influenţează reciproc în domenii precum arhitectură, artă sau comerţ.

Astfel, colecţia de toamnă-iarnă 2014 are la bază un design lejer, materiale sofisticate şi nuanţe de albastru, gri şi negru, de cele mai multe ori combinate între ele fie pe un material cadrilat sau pe unul în dungi. Culorile amintesc de Veneţia în permanenţă luminată şi de reflexiile soarelui pe apa din canalele pe care se plimbă veseli gondolierii, au spus reprezentanţii casei la prezentarea colecţiei. Pulo­verele au gulere de tip şal, iar jachetele sunt construite pentru a avea volum, acesta fiind însă contrabalansat de o structură lejeră la umeri şi de o talie evidenţiată. În ceea ce priveşte costumele, jachetele sunt mai cambrate, iar pantalonii ţigaretă sunt asortaţi cu ghete până la gleznă cu vârf ascuţit. Lookul este completat de eşarfe şi alte accesorii purtate ca bijuterii.

„În permanenţă trebuie să ţinem pasul cu nevoile şi aşteptările clienţilor noştri care sunt în continuă schimbare. Totuşi, trebuie să rămânem fideli şi tradiţiei casei, astfel că suntem nevoiţi să găsim un punct de echilibru între cele două, iar acest lucru este cel mai dificil.“

Pe lista de clienţi ai Canali se află actori, antreprenori, executivi şi politicieni, printre aceştia din urmă numărându-se şi Barack Obama, care a fost văzut purtând jachete şi costume ale brandului încă în perioada când era senator.  Brandul s-a remarcat de-a lungul timpului datorită croielilor clasice şi eleganţei atemporale. „Canali caută în permanenţă să inoveze atât în ceea ce priveşte materialele, cât şi designul. Lucrăm în contact direct cu fabricile de ţesături pentru a crea materiale exclusive pentru colecţiile noastre, materiale care sunt mai lejere, mai uşoare şi mai fine.“ În ceea ce priveşte designul, casa încearcă să vină mereu cu ceva nou, fără a se îndepărta însă de la croielile clasice şi atemporale care au consacrat-o. Cea mai recentă mutare a brandului italian a fost numirea designerului Andrea Pompilio în poziţia de consultant creativ, el debutând în această vară cu o colecţie capsulă. Stilul rafinat dar totodată relaxat, atenţia la detaliile artizanale şi viziunea sa în ceea ce priveşte croitoria masculină au fost elementele care l-au recomandat pe designer. Înainte, el şi-a lansat propriul brand şi a colaborat şi cu alte branduri inter­na­ţionale precum Alessandro Dell’Ac­qua, Prada, Calvin Klein, Yves Saint Laurent sau Bally.

La început, cei doi fondatori ai casei Canali au pariat pe costumele realizate artizanal. Ulterior, sub acest brand au fost create mai multe linii de îmbrăcăminte, dar şi de accesorii, încălţăminte, bijuterii şi parfumerie, acestea din urmă realizate sub licenţă. Casa a rămas însă fidelă începuturilor, iar costumul rămâne elementul central la Canali. Mai mult, brandul oferă şi produse made to measure, care dau posibilitatea clientului să îşi customizeze costumul în cele mai mici detalii, pornind de la ţesătură şi culoare şi mergând până la detalii precum nasturi, catarama curelei sau buzunarele suplimentare. Mai mult, numele clientului apare brodat pe etichetă. Croitorii casei sunt cei care iau măsurile clien­ţilor, oferă consiliere vestimentară şi personalizează produsul final după cerinţele purtătorului.