Gastronomie

Un român a pornit o afacere cu ustensile de bucătărie pe Amazon şi apoi s-a extins pe piaţa locală. Acum are un peste 100 de articole în portofoliu şi vinde în H&M şi Mobexpert cuţite sau veselă "made in Romania"

24 nov 2021 487 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

KUTT este un brand românesc de ustensile pentru bucătărie, o afacere care a luat naştere acum cinci ani şi care iniţial s-a adresat pieţei din SUA, prin intermediul Amazon, cel mai mare retailer online din lume. Între timp, povestea a continuat să se scrie, iar businessul s-a dezvoltat şi reorientat, astfel că astăzi atenţia companiei se îndreaptă cu preponderenţă către România. KUTT are de altfel parteneriate active cu retaileri mari precum H&M România şi Mobexpert, iar de la fondare şi până astăzi produsele brandului local au ajuns în peste 100.000 de case, vânzările sărind de 2 milioane de dolari.

„Suntem o echipă de tineri români entuziaşti, motivaţi de dorinţa de a oferi oamenilor experienţe creative în bucătărie, de a construi o versiune nouă a gătitului, furnizând instrumente şi accesorii premium, la preţuri accesibile“, spune Alex Ghergan, fondatorul KUTT.

El are 31 de ani, a absolvit Facultatea de administrarea afacerilor cu predare în limba germană, din cadrul ASE Bucureşti, şi a lucrat timp de cinci ani în departamentul de project management al IBM, urmând certificarea de Project Management Professional (PMP). 

„Fiind o persoană dinamică, am hotărât să pornesc pe un drum antreprenorial mai inovativ şi, astfel, am început să urmăresc produsele şi vânzătorii de pe Amazon SUA.“

După o analiză de piaţă, atenţia sa s-a oprit asupra domeniului culinar, în mod specific asupra cuţitelor de bucătărie. De ce? Pentru că, spune el, în acel moment nu existau mulţi competitori, dar mai ales pentru că este un domeniu plin de creativitate, „care ne permite să ne dezvoltăm şi care ne provoacă mereu“.

Astfel, la sfârşitul anului 2016 a fost lansat primul produs, Hikari chef knife, care este de altfel

bestsellerul brandului KUTT până în ziua de astăzi. În decembrie 2017, produsul ajungea numărul 1 în categoria de home&kichen pe platforma Amazon SUA, poves­teşte Alex Ghergan. Rezultatele au depăşit astfel aşteptările fondatorului, care a reinvestit rapid profitul obţinut pentru a dezvolta businessul.

„În următorii ani, am creat un brand în jurul produselor din Amazon, am extins catalogul pe website-ul propriu (dezvoltat pentru SUA, România şi celelalte pieţe din Europa) şi am creat o comunitate de oameni pasionaţi de gătit.“

În cinci ani, compania a ajuns la un portofoliu de 100 de produse, grupate pe mai multe colecţii. Astfel, pe lângă colecţia iniţială de cuţite şi instrumente de ascuţit, au apărut colecţia de textile pentru bucătărie (feţe de masă, şervete, şorţuri), colecţia nuc românesc (tocătoare şi alte accesorii din lemn de nuc), colecţia fag de apuseni (linguri de lemn, umeraşe din lemn, tocătoare, platouri şi alte obiecte lucrate manual din lemn), colecţia de ceramică handmade (farfurii, căni, suport pentru ouă), colecţia de lut (vaze decorative, boluri, ghivece), cea de genţi de piele şi seturi pentru bucătărie şi o colecţie de îmbrăcăminte personalizată KUTT. Cele mai populare piese rămân în continuare cuţitele.

În acest moment, mai mult de 90% din produsele KUTT sunt fabricate în România, cele mai multe manual, în ateliere autohtone, de către artizani şi meşteri locali. „Avem un segment mic de produse importate din Vietnam, Japonia şi China. Ne dorim să producem cât mai mult în România, iar preocuparea noastră principală este să găsim o modalitate pentru a realiza cuţitele într-o fabrică locală, pentru că această categorie are încă cea mai mare cerere.“

Producţia pentru brandul KUTT este asigurată de ateliere din Transilvania, de producători şi meşteri autohtoni. Multe din articole sunt confecţionate manual, prin tehnici vechi, tradiţionale, sau mai noi. De exemplu, materialele folosite la colecţia de textile provin dintr-o ţesătorie din Târgu Mureş, iar bunurile sunt cusute în ateliere de croitorie din Bucureşti şi Hunedoara. Vazele de lut sunt făurite în judeţul Hunedoara, iar o parte în Sebeş, judeţul Alba. Obiectele de piele sunt confecţionate la Sibiu, colecţia de nuc provine din ateliere din Arad şi Timişoara, fagul vine de la Câmpeni, iar la Haţeg sunt produse mai multe tocătoare din lemn.

„De regulă, designul produselor este ales împreună cu producătorul. Pornim de la o idee pe care o avem în echipă şi apoi o discutăm cu meşterul sau producătorul implicat în proces. Ne place ca bunurile noastre să poarte amprenta celui care le-a creat. Ne plac poveştile şi oamenii, de aceea prin produsele KUTT încercăm să transmitem mai departe povestea obiectului, dar şi a omului din ale cărui mâini a ieşit.“

În medie, brandul lansează două colecţii pe an. În 2020 a fost pus pe piaţă segmentul de şorţuri, şervete pentru bucătărie şi feţe de masă, iar în acest an au apărut piesele din ceramică, lemn şi vazele.

„Pentru 2022 ne dorim să extindem gama de cuţite şi segmentul de mobilier outdoor. În această direcţie, colaborăm cu designeri şi ingineri. Lucrăm să dezvoltăm un proiect pe platforma Kickstarter.“

Deşi pandemia a afectat multe domenii, pentru KUTT acest eveniment mondial a fost ca un boost de energie, mai ales că în ultimii doi ani lumea a stat mai mult ca oricând acasă şi s-a apucat să gătească. „Brandul KUTT a devenit mult mai vizibil în perioada pandemiei, ca urmare a acţiunilor noastre din social media şi online, dar şi ca urmare a faptului că a avut loc o creştere a consumului de divertisment şi interacţiune digitală.“ Perioada dificilă de restricţii şi distanţare fizică a apropiat mai mult brandul de comunitatea din online.

„Noi am interacţionat activ cu audienţa noastră, am implicat colaboratori ai brandului şi am reuşit să încheiem şi parteneriate noi. A fost o perioadă bună, comunitatea din jurul brandului a crescut, iar vânzările online au urmat un trend ascendent.“

În momentul de faţă, 80% din vânzările online provin din magazinul propriu, dar KUTT are colaborări şi cu marile platforme virtuale din România, precum eMAG, Vivre, Favi şi Biano. „Recent, am intrat cu colecţiile de produse româneşti în reţeaua de magazine Mobexpert. Ne dorim să ajungem fizic în cât mai multe case şi să fim cât mai aproape de clienţii noştri, dar şi de cei care nu ne-au descoperit încă.“

În accepţiunea lui Alex Ghergan, şi online-ul şi offline-ul au segmentul lor de consumatori, drept urmare sunt la fel de importante.

De doi ani KUTT activează şi pe piaţa locală, atât în mediul virtual, cât şi în magazine fizice.

„Ne concentrăm atenţia pe piaţa din România, unde avem deja o experienţă de doi ani în online şi, mai nou, prezenţă fizică în magazine offline de profil. Suntem într-un proces continuu de diversificare a ofertei şi urmărim încheierea de parteneriate noi cu producători români în vederea lansării de noi articole made in Romania.“

Uitându-se în urmă, antreprenorul spune că startul bun al businessului - pe platforma Amazon - l-a ajutat să menţină mindsetul corect şi să persevereze.

„Am prins încredere în forţele noastre şi am considerat că e un bun prilej să lansăm propriul magazin online.“ La început şi acesta a fost gândit pentru piaţa din SUA, unde KUTT şi-a continuat activitatea. Dar mai târziu, el a fost adaptat pentru consumatorii din România.

„Existenţa website-ului propriu ne-a creat premisele formării unei comunităţi puternice în jurul brandului. Cele mai provocatoare momente au fost cele legate de managementul operaţional al parteneriatelor de migrare spre magazinele fizice.“

Dar mereu cele mai grele momente sunt şi cele mai frumoase. Venind dintr-o zonă a vânzărilor online, e emoţionant să vezi toate produsele brandului într-un magazin fizic, spune el.

„Tot mai mulţi află despre noi. Oamenii au început să aprecieze tot mai mult ceea ce putem să facem cu mâinile şi cu minţile noastre, iar asta e un lucru extraordinar.“ Acesta este şi motivul pentru care atenţia sa se îndreaptă acum către România.

„Vrem să ne implicăm în comunităţile noastre, să aducem valoare şi să transformăm locul în care trăim într-unul mai bun. Împreună reuşim şi acasă!“

În acest sens, echipa KUTT a organizat o serie de evenimente în parteneriat cu Pensiunea Retezat, pe care o are în portofoliu.

„De curând, am găzduit prima întâlnire What if things go well (w.i.t.g.w).“ E vorba o comunitate care se adresează celor cu suflete creative, oamenilor care pot împărtăşi idei şi pot face conexiuni în spaţii fizice şi digitale.

„Prin proiectul w.i.t.g.w., găzduim adunări sociale în medii naturale frumoase, în jurul meselor care spun povestea locului şi facilităm conexiuni între oameni şi idei. Întotdeauna mâncarea bună aduce oamenii împreună.“ Pro­dusele KUTT nu lipsesc de pe aceste mese.

Pentru că vrea să împărtă­şească şi cu alţi tineri din experienţa celor cinci ani de KUTT, e în lucru acum un curs de antreprenoriat pentru români. „Încercăm să învăţăm oamenii să îşi deschidă propriile magazine online în România şi să le transforme în afaceri profitabile.“ Visul său este să contribuie la educaţia noii ge­ne­raţii de antreprenori, să le faciliteze accesul la cunoştinţe practice, resurse şi colaborare. Alex Gher­gan recunoaşte totodată că are planuri mari şi cât se poate de diverse pentru KUTT.

„Pe lângă toate aceste preocupări diverse, nu uităm de KUTT, primul nostru proiect de suflet.“ Atenţia se îndreaptă în continuare către extinderea cotei de piaţă, lansarea de colecţii noi şi realizarea de acţiuni pentru comunitatea din jurul brandului.

„Produsele KUTT spun o poveste, vorbesc despre cel care le primeşte, dar şi despre cel care le dăruieşte, de aceea sunt foarte cumpărate mai ales pentru a fi oferite în dar.“ Iar cum acum se apropie sărbătorile de iarnă, ideile de cadouri sunt mereu bine-venite.