Gastronomie

Care sunt planurile #Localnicii, comunitatea de peste 100 de antreprenori care schimbă oraşele în bine: Producător local nu înseamnă doar tradiţii îmbătrânite. A cumpăra zacuscă poate fi la fel de «fashion» ca achiziţia celor mai cool pantofi

29 sep 2021 363 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Creată într-unul dintre cele mai provocatoare momente pentru industria ospitalităţii, comunitatea #Localnicii a reuşit să strângă de la finalul anului trecut şi până acum mai bine de 100 de antreprenori, toţi reprezentanţi ai unei generaţii care prin creativitate şi grijă a reuşit să schimbe în bine viaţa multor oraşe. Iar planurile sunt de a creşte această iniţativă în contextul în care tradiţionalul nu trebuie să te ducă neapărat cu gândul în trecut, ci la ce este mai bun de acum încolo.

„Localnicii înseamnă o comunitate de antreprenori locali din domeniul ospitalităţii, furnizori de ingrediente şi oameni din industrii creative, care au convingerea că împreună suntem mai puternici şi, cărămidă cu cărămidă, putem să construim un oraş mai frumos“, spun reprezentanţii iniţiativei.

Campania #Localnicii a fost lansată anul trecut în decembrie, după un an mai greu ca oricare altul pentru industria ospitalităţii. În spatele proiectului se află  Kané Group şi cofondatorul său, antreprenorul Răzvan Crişan, îm­preună cu partenerii CEC Bank şi Mastercard. Din cadrul Kané Group fac parte proiectele Kané - New Romanian Cuisine, Mamizza - NeoNeapolitan Pizza, Mercato Kultur - Outdoor Food & Drinks Market, Cafeneaua M60 şi Hej Bjorn Coffee & Gastrobar.

La momentul lansării, iniţiativa a presupus transformarea unui restaurant de fine dining, Kané-New Romanian Cuisine, într-o plat­formă gândită să aducă împreună mici antreprenori din noua generaţie şi să încurajeze comunitatea să achiziţioneze produse locale de la afacerile de lângă noi. „Ideea campaniei a venit din discuţii cu mulţi antreprenori de lângă noi - alături de care am identificat nevoia de mai mult «împreună» în mediul de business local - şi din convingerea că vom trece mai uşor de perioada aceasta dacă ne adunăm energiile şi resursele“, spun reprezentanţii Kané Group. Pas cu pas, campania a luat amploare şi a evoluat într-un proiect de sine stătător pentru care fondatorii au planuri de extindere.

„Campania a fost gândită ca o mişcare pe termen lung de susţinere a noii generaţii de antreprenori care a revitalizat şi valorificat viaţa în marile oraşe din România.“

Obiectivul principal este identificarea produselor locale create de antreprenori apăruţi în ultimii ani, produse care au la bază ingrediente de foarte bună calitate, bunuri bine gândite şi din punctul de vedere al identităţii de brand şi packaging, dar şi cu o filozofie sănătoasă şi sustenabilă de business în spate.

Astfel, proiectul a abordat patru căi de acţiune, misiunea fiind de a încuraja consumul de produse artizanale realizate local, dar şi de a-i cunoaşte pe oamenii din spatele noilor branduri. Pe site-ul localnicii.ro sunt disponibile poveştile antreprenorilor locali mici şi medii din zona ospitalităţii, ingredientelor locale şi designului.

Conţinutul platformei este îmbogăţit prin intermediul serialului #Localnicii, în care antreprenorii din această nouă generaţie îşi spun, în cadrul unor interviuri, poveştile de business.

„Acesta a debutat în decembrie 2020 cu Laurenţiu Bănescu, creatorul berii Zăganu, şi a continuat cu 11 episoade ce au adus în lumina reflectoarelor, pe platforma localnicii.ro, o parte dintre cei mai talentaţi antreprenori locali printre care Laura Hâncu (design), John Mota (design), Alexandra Blaş (Pickles - gastronomie), George Pop (partener Liberté), Alexandru Manda (cofondator atelierul de dulceaţă Naramza).“ Cele 12 episoade din primul sezon sunt disponibile pe canalul de youtube start-up.ro şi pe localnicii.ro.

Dincolo de promovarea membrilor săi, proiectul Localnicii are şi o parte de business. Astfel, probabil cel mai important palier este Cutia cu Localnici - o campanie adresată companiilor şi persoanelor fizice pentru susţinerea acestor afaceri locale. Începând cu decembrie 2020, Cutia cu Localnici a adus împreună, până acum, peste 70 de antreprenori locali pentru care a generat vânzări de peste 35.000 de produse.

Partea de livrări a fost şi ea inclusă în proiect, fiind o iniţiativă a Kané-New Romanian Cuisine, cu meniuri de Paşte, Crăciun şi delivery. Mâncarea a fost creată ca un comfort food de calitate, pe bază de ingrediente de la furnizori locali şi vin de la mici crame autohtone.

„În condiţii de activitate intermitentă, ne-am dorit să continuăm să facem ce ştim noi mai bine, să gătim şi să transformăm ingrediente locale în ceva cu adevărat gustos.“

Încă de la prima ediţie a Cutiei cu Localnici şi odată cu lansarea primului episod din serialul #Localnicii, apetitul pentru produsele româneşti a fost semnificativ.

„Dat fiind contextul, ne şi aşteptam la acest lucru. Într-un moment atât de dificil pentru noi toţi, cum a fost 2020, fiecare dintre noi a început să se uite în jur şi să caute moduri de a susţine afacerile locale.“

Aşadar, în momentul în care a fost lansată Cutia cu Localnici ca alternativă locală de cadou de sărbători, acest interes s-a şi concretizat într-un număr impresionant de exemplare vândute, ceea ce a însemnat o adevărată gură de aer pentru antreprenorii ale căror produse au fost alese pentru această ediţie.

Proiectul, prin toate platformele sale, scoate în evidenţă o generaţie de antreprenori cu totul aparte, care prin creativitate, atenţia la detalii sau abordarea sustenabilă a afacerii a găsit la capătul celălalt o bază de clienţi căreia îi lipsea exact o astfel de abordare.

„În 2020, într-o perioadă incertă pentru afacerile mici şi medii, a devenit tot mai clară nevoia de susţinere pe termen lung a noii generaţii de antreprenori. Avem în jurul nostru o mulţime de creatori de ingrediente, restaurante şi cafenele, creativi ce au pus bazele unor micro-branduri senzaţionale în ultimii ani şi care, de fapt, dacă ne referim de exemplu la marile oraşe, au făcut viaţa locuitorilor una cu adevărat plăcută.“

Interesant este că succesul multor membri ai comunităţii #Localnicii s-a bazat pe revenirea şi revizitarea unor tradiţii culinare sau artistice. Prin ingeniozitatea abordării, aceste tradiţii au ieşit de sub aspectul muzeal, transfomându-se în cele mai hip experienţe urbane.

„Prin #Localnicii ne dorim să îi facem cunoscuţi pe aceşti antreprenori viitorilor lor fani, vrem să generăm idei noi de colaborare şi vânzări, ţintim să schimbăm percepţia că «producător local» înseamnă doar tradiţii îmbătrânite, când de fapt este o generaţie de tineri puşi pe treabă. Ne dorim să facem din a cumpăra zacuscă un gest la fel de «fashion» precum achiziţionarea celor mai cool pantofi.“

Din decembrie 2020 şi până acum, campania Localnicii a adus împreună circa 100 de antreprenori. Cei mai mulţi dintre ei şi-au regăsit produsele în Cutia cu Localnici, iar alţii au fost invitaţi în serialul cu acelaşi nume şi au avut şansa sa povestească mai multe despre viziunea şi planurile lor de viitor.

„Primul Localnic poate fi considerat Laurenţiu Bănescu, creatorul berii Zăganu, cu care am şi început serialul #Localnicii în decembrie 2020.“

Comunitatea se compune acum din antreprenori din ospitalitate (Pickles, Le Bab, Kané-New Romanian Cuisine), design (Laura Hâncu, Mota), vinuri (Domeniul Bogdan, Carastelec, Casa de vinuri Ştefăneşti - Podgoria Marcea), brânzeturi (Timian, Torockoi, Manufactura de Brânză), produse din cămară (Chef Sosin, Pofta Focului, Naramza) şi mulţi alţii.

„Ne dorim în comunitate branduri inovatoare, create de curând, care reuşesc să aducă tradiţionalul în timpuri moderne, să schimbe percepţia publicului asupra unor domenii şi/sau produse considerate, poate, tradiţionaliste, să creeze concepte şi produse inedite.“

Dar dincolo de orice efort de promovare, testul real este cel al pieţei.

„Căutăm în mod constant noi produse de la afaceri locale pe care le aducem împreună în noi variante ale Cutiei cu Localnici de care ne dorim să se bucure cât mai mulţi susţinători ai mediului de afaceri local.“ Astfel, Cutia cu Localnici a ajuns deja la cea de-a şaptea ediţie, iar în acest moment este disponibilă sub forma unui coş de picnic pe altmarkt.ro, o selecţie de bunătăţi create de antreprenori locali, perfectă de savurat alături de cei dragi la un picnic în parc sau la iarbă verde.

„În acelaşi timp, din convingerea că vom trece mai uşor de perioada aceasta dacă ne adunăm energiile, împreună cu partenerii acestui proiect, CEC Bank şi Mastercard, am creat o serie de beneficii menite să dea o mână de ajutor oricărui antreprenor la început de drum sau în plină dezvoltare, disponibile în produsul bancar Localnicii croit pe nevoile actuale ale start-up-urilor.“

Produsul financiar Start-up LOCALNICII vine cu comision lunar de administrare zero în primul an de la deschiderea pachetului şi oferă servicii şi avantaje precum: cont curent şi cont de card în lei, cont de salarii, cont de economii, card de debit Mastercard Business, internet şi mobile banking şi serviciul de acceptare a plăţilor cu cardul SmartPhone POS, care se activează la cerere şi este gratuit în primul an.

În plus, în primul an nu se percep comisioane pentru încasări şi pentru plăţile în lei prin internet banking şi mobile banking şi clienţii beneficiază de 0,1% pe an dobândă la vedere pentru toate disponibilităţile din contul curent în lei, precum şi de acces la soluţiile Mastercard.

„CEC Bank este aproape de afacerile locale şi ne dorim să susţinem şi să încurajăm aceşti antreprenori în drumul lor, poate anevoios, de creştere de la zero a unei afaceri“, a spus Bogdan Neacşu, preşedinte - director general al CEC Bank.

Mai departe, planurile sunt ambiţioase, la fel ca tânăra comunitate. Pe termen scurt, sunt planificate noi filmări pentru serialul Localnicii cu încă două sezoane a câte 12 episoade.

„Filmările pentru sezonul 2 sunt deja în derulare, cu invitaţi persoane publice/influente pe care le invităm să ne povestească despre afacerea locală preferată, cu care au şi o relaţie mai personală, şi în acest fel să generăm şi mai mult interes pentru produsele şi antreprenorii locali.“

În sezonul 3, la finalul anului, serialul #Localnicii va aduce în lumina reflectoarelor antreprenori locali din ţară.

În ceea ce priveşte Cutia cu Localnici, până la finalul anului fondatorii spun că vor lansa încă două ediţii, de casă nouă şi de sărbători, prin intermediul cărora îşi doresc să genereze vânzări de peste 20.000 de produse. Mai departe, la final de an ar trebui ca toţi antreprenorii de pe localnicii.ro să fie vizibili pe o hartă a afacerilor locale cu acces direct către platformele lor de vânzare.

„Pe termen lung, ne dorim să creştem comunitatea Localnicii astfel încât să devină acel loc unde găseşti antreprenori cu viziuni similare, oportunităţi de colaborare şi dezvoltare şi, mai ales, noi moduri de promovare şi generare de vânzări“, mai spun suporterii #Localnicii.