Gastronomie

Colecţia vinurilor de colecţie: Cum a devenit vinul instrument de investiţii când barilul s-a prăbuşit iar bursele nu mai sunt la fel de atrăgătoare?

Într-o perioadă în care preţul petrolului îşi continuă declinul, bursele nu mai par nici ele la fel de atrăgătoare ca până acum şi nici măcar aurul nu mai e ce a fost, vinul devine o opţiune din ce în ce mai căutată. Nu, nu este un fenomen nou, ba din contră, connoisseurii şi pasionaţii de vinuri au în pivniţele proprii sau în unele private licori în valoare de sute de mii, şi chiar milioane de euro, provenind din Bordeaux, Champagne, Piemonte sau alte regiuni cu tradiţie.

Când vine vorba de vinuri de colecţie, lumea veche, adică Franţa şi Italia, ţine capul de afiş. Lumea nouă, cu Chile, Australia sau Africa de Sud în pole position, vine şi ea puternic din urmă. România însă, deşi face parte alături de Bulgaria sau Macedonia din lumea foarte veche a vinului, are o imagine de producător ieftin, de volum. În ultimii ani piaţa s-a dezvoltat însă, producătorii au investit şi au ridicat ştacheta. Vinul s-a „maturizat“ şi el puţin, şi atârnă mai greu în evaluările cunoscătorilor care plătesc sume cu două şi trei zerouri (deocamdată) pentru licori dumnezeieşti, realizate în ediţii limitate şi îmbrăcate într-o poveste. Sticla, eticheta, dopul şi chiar cutia de lemn în care este ţinut „prizonier“ vinul la început, sunt toate ingredientele unei poveşti care va deveni tot mai bună cu timpul.

Un exemplu în acest sens este feteasca neagră Titan din 2013, aflată în portofoliul cramei Liliac.

„Vinul Titan este produs din struguri autohtoni atent selecţionaţi, provenind de pe cele mai bune parcele ale podgoriei de la Batos. Vinul a fermentat în tancuri de inox, fiind apoi transferat în baricuri de stejar transilvănean, unde a avut loc atât fermentaţia malolactică (proces biochimic care modifică aroma şi gustul vinului - n.red.), cât şi o învechire de 14 luni“, povesteşte Victor Ciupercă, directorul general al companiei. După îmbuteliere, învechirea în sticlă a mai durat 18 luni. Ce îl face să fie deosebit, spune Victor Ciupercă, este experienţa completă, pornind de la gustul complex şi continuând cu prezentarea specială. „Emblema sticlei a fost creată manual, în piele, de un faimos legător în piele austriac, Gstet­tenhofer, din zona Waidhofen an der Ybbs.“ Pentru finalizarea emblemei, au fost necesare peste 100 de ore de lucru manual. Mai mult, logoul Titan nu este doar printat pe etichetă, este şi ars în platină direct pe sticlă. Gravura a fost realizată de Florian Güllert, un gravor din Austria, specializat în gravura armelor de vânătoare. Vinul Titan a fost produs în doar 600 de sticle, mai exact cât intră în două baricuri de stejar franţuzesc. Destinat colecţionarilor şi marilor iubitori de vin, vânzarea Titan se face în cercuri cu circuit închis, exclusiv pe bază de comandă. Pentru moment, cele mai multe sticle se păstrează în siguranţă în vinoteca cramei Liliac. „Şi având în vedere că am devoalat, acum ar trebui să dublez paza.:)“, adaugă Victor Ciupercă.

De altfel, cei mai mulţi producători locali îşi folosesc vinotecile pentru depozitare, şi nu doar pentru vinurile lor, ci şi pentru cele pe care le păstrează pentru clienţi. „Pentru reperele noastre speciale, ambalate în cutii din lemn şi destinate colecţiilor private în mod special, am amenajat condiţii speciale de păstrare. Pentru aceste colecţii speciale, ne-am asigurat că evităm orice influenţă de temperatură“, precizează Marian Ivănescu, business development manager & branding în cadrul producătorului de vin Alira. El adaugă că scoaterea acestor repere din zona specială se face numai după ce temperatura din restul zonei de depozitare este stabilă şi egală cu temperatură din zona de păstrare. Când vine vorba de cel mai scump vin al Alira, Marian Ivănescu aminteşte de Alira Grand Vin, fetească neagră 2011 Dublu Magnum (3 litri). „Vinul prezintă un echilibru între aciditate, intensitatea aromelor de fructe şi concentraţia volumelor de alcool, ceea ce oferă substratul necesar unei evoluţii de lungă durată în sticlă.“ Din gama Alira Grand Vin Dublu Magnum fac parte patru vinuri, cabernet sauvignon, merlot, fetească neagră şi cuvee, produse din recolta din 2011 în ediţie de 160 de sticle per etichetă. Astăzi mai sunt disponibile mai puţin de 100 de sticle din fiecare etichetă după ce o serie de pasionaţi înhămaţi cu răbdarea necesară pentru ca vinul să ajungă la apogeu, şi-au îmbogăţit colecţiile. „Uneori, donăm câteva sticle din această colecţie pentru licitaţiile cu scop caritabil.“ Pentru că este un vin destinat maturării îndelungate la sticlă, ambalarea a trebuit să fie pe măsură. Fiecare sticlă este ambalată individual în cutii din lemn importate din Franţa, certificate ca fiind fără bacterii. „În locul capişonului classic, dopul a fost acoperit cu ceară, pentru a reduce la maximum cantitatea oxigenului care ajunge în sticlă, permiţând astfel o evoluţie lentă ce va purta vinul spre o complexitate fantastică.“

Atenţia la detalii este specifică produselor premium, mai ales la vin, unde colecţionarii şi investitorii cumpără mai degrabă o poveste, o promisiune că un produs va deveni mai bun cu timpul. După cum spune şi proverbul „brânza, vinul şi prietenia trebuie să aibă vechime ca să fie bune“.

Despre această promisiune vorbeşte şi Mihaela Tyrel de Poix, CEO al producătorului de vinuri SERVE din zona Dealu Mare. „Considerăm că suntem prea „tineri“, la numai 22 de ani de activitate, ca să ne putem lăuda cu o adevărată colecţie de vinuri, aşa că vom mai reveni cu noutăţi peste... 25 de ani“, aşa îşi începe Mihaela Tyrel de Poix povestea despre ediţiile de colecţie ale SERVE. Ea aminteşte despre Cuvee Guy de Poix, cel mai scump vin al casei, un vin realizat 100% din struguri Fetească Neagră obtinuţi din plante altoite în pepiniera proprie şi selecţionate de enologul casei din plantaţii de Fetească Neagră cu tradiţie din Dealu Mare. Vinul astfel obţinut este învechit în butoaie de stejar realizate în fabricile Seguin Moreau. „Acest vin este însă preţios şi prin valoarea sa de simbol - este un vin-omagiu dedicat activităţii şi vieţii contelui Guy Tyrel de Poix, fondatorul SERVE. Astfel, Cuvee Guy de POIX poate fi descris prin atributele celui care l-a inspirat: carismatic, puternic, nobil şi de neuitat.“

Vinul a fost lansat în 2014 (din recolta 2011), la aniversarea a 20 de ani de activitate în România, SERVE fiind prima companie privată de vinuri din România postdecembristă, spune Mihaela Tyrel de Poix. La momentul în care a lansat primul vin capitalist al României, contele Guy de Poix avea deja exprienţă în domeniu, controlând 50 de hectare de vie în Corsica, pe domeniul Peraldi.

Tot o poveste ascunde şi Cuvee Grandiflora, cel mai scump vin al producătorului Avincis din regiunea Drăgăşani.

„Acest vin este produs de Ghislain Moritz, maestru al metodelor de vinificare din Bourgogne, un fin cunoscător al stilului oenologic din Bordeaux. Recolta obţinută în anul 2011 pe Domeniul Vila Dobruşa i-a permis să valorifice ampla sa experienţă viniviticolă în podgoria Drăgăşani prin realizarea primului nostru cupaj la Avincis, Cabernet Sauvignon - Merlot“, povesteşte Andreea Micu, cea care deţine împreună cu părinţii săi producătorul Avincis. Numele vinului este o trimitere la celebra nuvelă scrisă de Gib Mihăescu în perioada interbelică, „La Grandiflora“. Intriga plină de dramatism a acestei opere se desfăşoară în Drăgăşani, în jurul fer­mecătoarei grădini de vară cu numele Grandiflora, care a existat cu adevărat în acest oraş în perioada interbelică, povesteşte Andreea Micu. Numele reprezintă unirea a două cuvinte latine, grandis (mare) şi flor (floare) şi este totodată o specie de magnolie şi una de trandafiri.

„Noi am reînviat un pic din spiritul epocii, iar pe domeniul Vila Dobruşa parcelele de Cabernet Sauvignon şi de Merlot, de pe care au fost recoltaţi strugurii din care a fost creat acest nou vin AVINCIS, au la capetele rândurilor de vie tufe de trandafiri, inclusiv din specia Grandiflora.“ Rezultatul a fost un vin expresiv, care dezvăluie fructe negre de pădure şi cireşe, învăluite în arome de cafea prăjită, cu nuanţe de vanilie, ciocolată şi condimente.

Vinul este pentru mulţi un obiect de cult şi o experienţă culturală, la fel ca arta. De aceeaşi părere este şi Gabriel Roceanu, general manager al Cramei Oprişor.

El vorbeşte despre Cutia PALEOLOGU, ce cuprinde vinul Dublu Magnum 3 litri, un vin ambalat în cutie de lemn individuală şi înseriată manual.

„Este cel mai complex concept artistic lansat până acum pe piaţa vinului şi cel mai bahic demers din lumea artelor - aşa ar putea fi rezumată lansarea Cutiei Paleologu. Arta este vin, iar vinul este artă“, adaugă el. Au fost produse 3.862 de sticle Dublu Magnum 3 litri, vinul fiind realizat din recolta anului 2008 şi îmbuteliat la finalul anului 2009. „Vinul se prezintă cu un atac năucitor, care debutează cu senzaţiile tari dobândite din Ca­bernet Sau­vignon şi Dorn­felder. Apoi, Fe­teasca Neagră şi Shirazul intervin destul de repede, pentru a vindeca şocul iniţial şi pentru a corecta manifestările abuzive ale celor doi «grei».“ După câteva înghiţituri (este imposibil să apreciezi întregul dintr-o singură încercare), menite să modifice probabil palierele liminale ale percepţiei, vinul se redefineşte, se recompune, fragmentele se ordonează coerent, ca piesele unui puzzle, adaugă managerul.

Vinul este până la urmă fix ca un puzzle pentru că fiecare consumator trebuie să îi studieze culoarea şi claritatea, trebuie să îl respire, iar apoi să îl deguste, pentru ca în final să se contureze o imagine clară şi de ansamblu. Vinul Lacerta Cuvee IX 1,5L Magnum 2011 „Gran Reserva“ te întâmpină cu o culoare roşie intensă, pentru ca apoi să te învăluie cu aroma de fructe de pădure roşii şi negre, vişine, coacăze şi zmeură. Maturarea la baric timp de un an adaugă nuanţe de vanilie, cafea, ciocolată şi condimente. „Este un cupaj din Cabernet Sau­vignon, Merlot, Fe­tească Neagră şi Shiraz realizat în 2011, un an extrem de bun în special pentru Cabernet Sauvignon şi Merlot. Am produs 300 de sticle şi mai avem spre vânzare doar 80“, povesteşte Walter Friedl, managing partner al producătorului Lacerta.

Nu toate sticlele de vin produse sunt date spre vânzare, unii producători aleg să păstreze o parte in-house pentru a le vinde ulterior la licitaţie la un preţ mult mai mare. Acesta este cazul M1.Crama Atelier - Muscat Ottonel Noble Late Harvest de la Murfatlar. „Este un vin care se poate învechi fără probleme foarte mulţi ani. La vinurile vechi, timpul este cel care adaugă voaloare deosebită, cel mai vechi vin de la noi din vinotecă fiind din 1958. Aces­tea din urmă se vând doar pentru comenzi speciale“, spune Laura Muşat, PR manager în cadrul Murfatlar.

Dintre realizările recente, ea amin­teşte M1.Crama Ate­lier - Muscat Ottonel Noble Late Harvest (din recolta 2011 şi 2012), un vin cu un proces de fabricaţie deosebit deocarece culesul are loc foarte târziu, câteodată după îngheţ. Astfel, cantităţile obţinute sunt extrem de limitate, iar stoarcerea ulterioară a strugurilor se face manual.

Vinurile speciale „sunt realizate doar în anii favorabili din struguri de excepţie“, astfel că numărul de sticle îmbuteliate fluctuează an după an, explică Răzvan Jurca, brand manager al Cramelor Recaş. El aminteşte două vinuri, Cuvee Uberland (roşu) cu o istorie de peste un deceniu şi Solo Quinta (alb). „Acesta din urmă este primul vin românesc care a obţinut acum cinci ani la Paris marele premiu în cadrul celei de-a 12-a ediţii a competiţiei Vinalies Internationales cu rezultatul anului de recoltă 2010.“ Răzvan Jurca adaugă că Solo Quinta este un cinq cepages românesc alb care are în componenţă patru soiuri albe şi un soi roşu, vinificat în alb, care se schimbă în fiecare an de recoltă.

Deşi se află abia la început de drum, vinurile româneşti de colecţie îşi fac încet, încet loc în portofoliile cunoscătorilor şi se pregătesc pentru îmbătrânire, astfel încât peste alte câteva zeci de ani să participe la licitaţii internaţionale. 

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.