Gastronomie

Care sunt băuturile alcoolice care pot deveni cele mai profitabile plasamente financiare în 2016: o sticlă din cel mai vânat scotch costă şi 27.000 de dolari

18 apr 2016 2482 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Nu doar maşinile sau ceasurile vin în ediţii limitate, ci şi cele mai extravagante băuturi, iar 2016 nu se anunţă deloc „sec“, cel puţin din acest punct de vedere. Singura problemă? Producţia foartă mică. Aşa că „vânători“ de răsfăţuri gustative, pregătiţi-vă portofelele şi începeţi căutarea pentru că toţi consumatorii rafinaţi fac fix acelaşi lucru.

„Singura dezbatere din jurul unei sticle de 16 ani de A.H. Hirsch (care costă 3.000 de dolari) este dacă nu cumva acesta este cel mai bun burbon din lume sau doar unul de clasă mondială. Tăria mătăsoasă cu amprente de stejar a fost realizată în 1974 la Distileria lui Michter din Schaefferstown (cea mai veche distilerie din SUA), acolo unde se făcea whisky din 1750. Este o specie aproape pe cale de dispariţie, aşa că dacă puneţi mâna pe o sticlă, cumpăraţi-o“, recomandă jurna­liştii de la Bloomberg.

Tot pe lista comorilor lichide de vânat anul acesta se află şi un scotch Bowmore de 50 de ani, fiecare sticlă venind cu un uluitor preţ de 27.000 de dolari.

„Ultimele 200 de sticle de Bowmore de 50 de ani vor ajunge pe piaţă anul acesta. Distilat în 1961, acest scotch se maturează de mai bine de jumătate de secol pe ţărmurile din Loch Indaal (Scoţia)“, dă lămuriri Bloomberg.

Whiskyul japonez este la rândul său pe această listă de tării impresionante, aşa că un colecţionar pursânge nu va ezita să plătească 1.200 de dolari pe o sticlă de 20 de ani de Yoichi. Dar poate una dintre cele mai aşteptate apariţii ale acestui an este Yamazaki Sherry Cask 2016, cu un preţ de 300 de dolari, un whisky care va fi lansat într-o ediţie limitată de numai 5.000 de sticle. Ediţia din 2013 a devenit o senzaţie după ce a primit titlul de cel mai bun whisky din lume anul trecut. Experţi din domeniu au descris produsul japonez ca fiind „de o genialitate greu de exprimat în cuvinte.“

Acestea fiind recomandările, de unde se pot face achiziţiile?

„Asta nu este o întrebare uşoară. Cel mai bine este să cauţi în magazinele online. Chiar dacă nu găseşti în România, cu siguranţă vei găsi în cele din pieţele mature care dau şi trendurile în spirtoase (Marea Britanie, Ger­mania sau SUA)“, recomandă George Chendi, proprietarul distribuitorului de băuturi alcoolice şi non-alcoolice Alma Tim Distri­bution şi asociat al Curtea Be­rarilor, unul dintre cele mai cunoscute restaurante din centrul vechi al capitalei. Tot el este în spatele magazinului online de băuturi SmartDrinks.ro.

Modul în care se fac investiţiile în băuturile alcoolice depinde de preferinţele consumatorului.

„Sunt consumatori de cognac, consumatori de whisky, consumatori de rom sau consumatori de gin. Apoi, când este vorba de băuturi spirtoase, le cumperi ca să le consumi. Doar când vorbim de vin putem spune că investim acum în câteva cutii, pentru că în 10 ani când vinul va ajunge la maturitate, preţul se va dubla. Băuturile tari când sunt lansate sunt bune de consumat. Până atunci au stat la maturat în diverse butoaie. Când Master Distiller-ul spune că acum este cel mai bun moment de îmbuteliat, atunci se lansează băutura. Personal, sunt un mare admirator de romuri, iar astăzi mi-aş cumpăra Diplomatico Ambasador. Diplomatico este un rom din Venezuela care în 2015 a ajuns pe locul 5 în Top Trending Brands (Drinks International), o creştere fulminantă în contextul în care în urmă cu 2 ani nu apărea în Top 10.“

Dacă anul acesta pare unul foarte spectaculos în ceea ce priveşte whiskyul, anul trecut câteva lansări de vodcă au atras atenţia cunoscătorilor. 

„Pot spune că vodca Tito’s a reprezentat şi reprezintă un mare boom. A fost creată în Texas de Tito Beveridge, un geolog care făcea vodcă pentru prieteni. A câş­tigat anul trecut Super Premium Award Winning Handmade Ame­rican Product. Astăzi în America este peste tot şi în mare vogă în toate barurile, este gluten-free şi este handcrafted (realizată manual). De asemenea, în mare vogă este, după cum spuneam, Diplo­matico. Este un rom de care pur şi simplu te îndrăgosteşti. Whisky-urile japoneze au ajuns practic de negăsit, Yamazaki fiind cel mai căutat. Gin Mare (Mediterranean gin) a avut de asemenea o urcare spectaculoasă în piaţa de gin. Un packaging deosebit, cu ingrediente mediteraneene distilate (portocale, busuioc, rozmarin, măsline etc.) îl face azi cel mai versatil gin din categoria super-premium.“

Indiferent de preferinţă, colecţiile se fac în primul rând cu produse de o calitate superioară. Apoi mai contează şi anumite tendinţe.

„Ginul şi romul au cunoscut o revenire în ultima perioadă, iar vodca a scăzut per total în trenduri. Nu cred că se intră într-un con de umbră. Pieţele mature sunt cele care dau tendinţele, iar barurile sunt cele ce aduc vântul schim­bării“, mai spune George Chendi.

Cum redresarea economică generează tot mai multe motive de sărbătoare, goana după cele mai preţioase sticle deja a început, aşa că sezonul de vânătoare 2016 după trofee lichide pare mai interesant ca niciodată.