Gastronomie

Care este povestea celui mai cunoscut cafegiu din Bucureşti, Gheorghe Florescu, şi cum a rezistat businessul lui, Delicatese Florescu, de-a lungul anilor?

26 aug 2021 915 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Gheorghe Florescu era licean când a băut prima ceaşcă de cafea din viaţa lui.

Se întâmpla într-un magazin cu specific de pe Calea Victoriei din Capitală, la numerele 33-35, lângă Teatrul de Revistă Constantin Tănase, un magazin al cărui proprietar se numea Avedis Carabelaian, unul dintre cei mai mari cafegii din istoria României. Prima cafea pe care Gheorghe Florescu a pregătit-o el însuşi a fost făcută cu dedicaţie pentru mama lui, căreia, îşi aminteşte, i-a plăcut foarte mult. Nu ştia pe atunci că viaţa avea să-l pună în postura de a prepara milioane de cafele pentru fel şi fel de pasionaţi.

„Pentru mine, cafeaua perfectă este o cafea de înaltă calitate, evident Arabica, prăjită mediu şi măcinată pentru ibric, deoarece eu consider că ibricul este cea mai bună alegere. Această cafea are cel mai bun gust şi cea mai complexă savoare“, spune Gheorghe Florescu.

Printre pasionaţii licorii care ne aduce cu picioarele pe pământ, numele său este un etalon. Magazinul Delicatese Florescu, din zona Pieţei Rosetti din Bucureşti, este un adevărat reper pentru toţi cei care au râvnit măcar o dată la o cafea premium.

Businessul Delicatese Florescu a prins viaţă pe 7 iulie 2010, după aproape patru decenii de experienţă pe care Gheorghe Florescu a căpătat-o în domeniu, începând cu 1 martie 1971. Atunci a preluat magazinul de la Avedis Carabelaian, venit în România ca urmare a Marelui Genocid Armean din 1915.

„În copilăria mea, pe calea Dudeşti la numărul 91, în curtea naşului meu, îşi desfăşura activitatea un alt armean care prăjea cafea. Mirosul boabelor de cafea proaspăt prăjite mă atrăgea ca un magnet.“

Într-o zi, la prăvălia armeanului a venit vărul său Baruir Nersesian, care l-a invitat pe Gheorghe Florescu să ia câteva boabe de cafea din maşină şi, ca să nu i se pară amare la vârsta sa de opt ani, l-a sfătuit să presare şi puţin zahăr deasupra lor.

„Gustul m-a fermecat şi de-atunci am făcut o mare pasiune pentru acest adevărat elixir al naturii. Baruir Nersesian avea apoi să emigreze şi să devină unul dintre cei mai cunoscuţi cafegii armeni din New York“, povesteşte Gheorghe Florescu.

Deşi prima sa experienţă în lumea cafelei a purtat pecetea zahărului, astăzi Gheorghe Florescu îşi bea întotdeauna cafeaua fără zahăr şi fără lapte. În general, pentru consumul propriu, o prepară la ibric, dar la magazin apelează şi la espressor sau, mult mai rar, la filtru. Cum a putut magazinul Delicatese Florescu să supravieţuiască timpului, într-o piaţă în care multe cafenele nu reuşesc să reziste nici măcar doi-trei ani?

„Secretul este unul cât se poate de simplu: am reuşit să ne impunem pe piaţă ca urmare a alegerii mele de a importa şi servi doar cafea de înaltă calitate, care nu a existat niciodată în România.“

A ştiut să îi convingă pe clienţii săi să o încerce, fiind sigur că, după ce o vor gusta, se vor convinge şi singuri că merită să-şi ofere câteva clipe de răsfăţ aromat, care, în plus, îi ajută să-şi limpezească gândurile şi să se concentreze mai bine la ce au de făcut.

Dar Delicatese Florescu nu este numai despre cafea, deşi aceasta este linia principală de business. Pe rafturile magazinului stau bunătăţi de peste tot din lume - ceaiuri şi dulciuri din Elveţia, Franţa, Germania, Spania, Grecia, Austria, Ungaria ori Polonia, miere din Grecia şi România, dulceaţă cu şi fără zahăr, ciocolată belgiană artizanală creată special pentru magazinul de la Piaţa Rosetti, brandy armenesc Ararat care are între 3 şi 20 de ani vechime, premiat cu peste 50 de medalii internaţionale, vinuri locale şi străine, ţuică şi rachiu din România. Gama este completată şi de alte produse premium, chiar şi nonalimentare - ibrice de cupru create de căldărari pricepuţi, noutăţi literare, CD-uri muzicale, ceşti personalizate şi căni cu design retro.

Gheorghe Florescu spune despre el că, atunci când nu prepară cafea, este un mare iubitor de lectură, savurând în special cărţile de istorie, o altă mare pasiune a lui. Cea mai mare parte a vieţii sale însă a fost şi este dedicată tehnicilor de preparare a cafelei. Şi nu e simplu deloc.

„Întotdeauna ai emoţii atunci când vrei să îi convingi şi pe alţii de un adevăr de care tu eşti foarte convins. Am avut emoţii atunci când am prăjit cafele rare pentru persoane importante, care trebuia să fie mulţumite ca eu să pot avea linişte şi să pot dormi bine noaptea; atunci când am oferit cafea de calitate, greu de procurat, unor persoane de înalt calibru intelectual precum academicianul Alexandru Rosetti, medicilor, profesorilor care făceau eforturi să îşi facă treaba profesionist în ciuda presiunilor ideologice, marilor actori a căror prezenţă îmi însenina viaţa.“

Nu de puţine ori, a avut emoţii atunci când pregătea dimineaţa cafea pentru soţia lui, pentru că ei îi ieşea de fiecare dată o licoare nemaipomenită, iar el nu voia să fie mai prejos. Crezul lui Gheorghe Florescu e că cea mai bună alegere este, indiferent de situaţie, cafeaua artizanală. Şi simte că a avut şi el o contribuţie la trendul care a dus cafeaua şi cafenelele pe noi culmi în România.

„Îmi face mare plăcere când mă gândesc că, şi datorită exemplului meu, care m-am aventurat alături de familia mea în acest domeniu aproape ignorat după 1989, mulţi tineri au îndrăznit să îşi împlinească la rândul lor visul de a învăţa să-şi prăjească personal cafeaua şi de a-şi deschide o cafenea.“

Din păcate, dat fiind faptul că aceste cafenele trebuie să fie rentabile financiar, ele nu vor putea supravieţui doar din prepararea de cafele scumpe, crede antreprenorul, şi sunt nevoite să se oprească la un nivel mediu de calitate. Iar pandemia nu le-a fost deloc de ajutor, multe dintre localuri fiind forţate să închidă pentru mult timp sau chiar pentru totdeauna.

„Din motive financiare, mulţi patroni de cafenele sunt practic obligaţi să comercializeze anumite branduri de cafea care le aduc la pachet şi aparatura necesară preparării acestei băuturi. Deci este vorba despre o cafea industrială, de la care nu poţi avea mari pretenţii.“

În acest moment, mai ales după atâtea luni de pandemie, Gheorghe Florescu nu întrevede deloc roz viitorul pieţei locale a cafenelelor. Dar, mai spune el, în perioada următoare cei care vor dori să bea cafea în altă parte decât acasă vor fi probabil şi mai îngăduitori decât de obicei cu ce găsesc în ceaşcă, bucuroşi de revederea cu prietenii.

În ceea ce priveşte viitorul Delicatese Florescu, proprietarul magazinului nu vrea decât să continue la fel ca până acum. În prezent, Gheorghe Florescu lucrează la un brand de cafea în memoria soţiei sale, pe care a pierdut-o în urmă cu trei ani, după 54 de ani petrecuţi împreună.

„Pentru că ea era foarte norocoasă şi pentru că aşa doresc copiii noştri, brandul se va numi «Lucky mami»“, dezvăluie Gheorghe Florescu.