Gastronomie

Bachus în lumina reflectoarelor

31 mar 2013 506 afişări de Ioana David
Din aceeaşi categorie

Ce au în comun proprietarii brandurilor fashion de lux, actorii cu nominalizări la Oscar şi oamenii simpli ce lucrează podgoriile din Bordeaux? In vino veritas…

Casa Chanel a rămas una dintre puţinele companii din industria luxului din Franţa aflată încă în mâini private. Mai exact în mâinile fraţilor Alain şi Gerard Wertheimer, alături de Charles Heilbronn. Din aceeaşi categorie mai face parte şi LVMH - Louis Vuitton Moet Hennessy, deţinută de Bernard Arnault, cel mai bogat european, declarat persoana anului din industria de fashion în 2011.

Pe lângă pasiunea pentru modă şi lux, cei de mai sus mai au în comun o altă „plăcere vinovată“ - cea pentru vinuri bune, şi deţin proprietăţi în zone celebre din Franţa, spre exemplu Bordeaux sau Champagne.

Sunt deja 19 ani de când fraţii Wertheimer au pus piciorul în Bordeaux, unde au cumpărat proprietatea ce produce acum vinurile Rauzan-Segla. Câţiva ani mai târziu după prima achiziţie, proprietarii celebrei case de modă îşi aduceau în portofoliu şi Chateau Canon, considerată tot o „stea“ ce era pe cale să apună şi pe care doreau să o aducă la gloria de odinioară.

„Nu ne gândim la câştiguri atunci când facem o investiţie. Nu cumpărăm pentru a vinde. Cumpărăm pentru a face un lucru mai bun“, spunea Alain Wertheimer într-unul dintre puţinele interviuri pe care le-a acordat.

Cele două proprietăţi au avut nevoie de lucrări masive de reabilitare până să ajungă la prestigiul de care se bucură astăzi şi să producă  printre cele mai bine vândute vi­nuri din lume. Pentru a readuce gustul vinului cândva produs aici a fost nevoie de cunoştinţele lui John Kolasa, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria mondială a vinului, iar pentru a reabilita castelul, de flerul arhitectului Peter Marino, care a proiectat reşedinţa privată lui Armani şi unele dintre cele mai importante ma­gazine Louis Vuitton din lume.

În 2011, la 350 de ani distanţă de momentul în care a fost fondat de comerciantul Pierre de Rauzan, Castelul Rauzan-Segla, situat în inima apelaţiunii Margaux, l-a adus pe celebrul designer Karl Lagerfeld pentru a realiza şi o etichetă nouă, ieşită din tipare. Eticheta a fost gândită pentru recolta anului 2009, acelaşi an şi sezon în care Karl Lagerfeld ieşea pe podium cu o colecţie avangardistă de ţinute ce ducea cu gândul la un viitor tehnologizat. Toate acestea au venit însă şi cu preţuri pe măsură, ceea ce explică de ce vinurile Casei Chanel ajung în cele mai exclusiviste colecţii.

Povestea casei de modă Chanel continuă şi la Chateau Canon, situat pe platoul calcaros din Saint-Emilion, un terroir execepţional, o combinaţie subtilă între lut şi calcar - me­diul ideal pentru cultivarea viţei-de-vie şi obţinerea vinu­rilor fine. Proprietarii cultivă aici soiuri specifice Bordeaux-ului, respectiv Merlot (70%) şi Cabernet Franc (30%).

„Producem un vin care are nevoie de răbdare“ aşa îşi ca­racterizează Chateau Canon recolta, referindu-se la faptul că vinul are o capacitate extraordinară de a îmbătrâni şi că are nevoie de câţiva ani pentru a-şi arăta calităţile nobile.

Dacă fraţii Wertheimer s-au îndrăgostit de Bordeaux, Bernard Arnault a găsit în regiunea Champagne un loc mai bun pentru afaceri, acolo unde se produce Dom Perignon. Celebra şampanie, parte din portofoliul Moët & Chandon, coproprietar al companiei din industria luxului LVMH, se obţine din recolta unui singur an considerat excepţional, spre deosebire de majoritatea şampaniilor care apar anual pe piaţă. Din 1842, Casa, care deţine una dintre cele mai prestigioase colecţii din lume, a lansat numai 69 de şampanii (vintage Champagnes) pentru vânzare. În timp ce proprietarii Rauzan-Segla l-au adus pe Lagerfeld pentru a marca a 350-a aniversare a proprietăţii, Moët&Chandon  l-a numit pe campionul de tenis Roger Federer drept brand ambasador. Acesta a fost momentul în care cunoscutul producător de şampanii a celebrat aproape 270 de ani de la momentul în care Jean-Rémy Moët a pus bazele casei, cu scopul de arăta întregii lumi „magia şampaniei“.

Proprietarii celebrelor case de modă nu sunt însă singurii care au dezvoltat investiţii în industria vinului. Mai multe nume sonore, printre care Richard Gere, Drew Barrymore, Angelina Jolie şi Brad Pitt sau Gerard Depardieu,  au decis să-şi lege numele de licoarea bahică. Anul trecut, Richard Gere a debutat cu propriul său vin din regiunea Toscana, la numai o lună după ce colega sa de breaslă Drew Barrymore a anunţat lansarea primului său vin, un pinot grigio (sau pinot gris), din Italia.

Însă, trendul a culminat anul acesta cu licitaţia pentru vânzarea a 6.000 de sticle de Miraval Rose, vinul cuplului hollywoodian Angelina Jolie şi Brad Pitt. Cei doi au cumpărat în 2008 o proprietate din Franţa cu 40 milioane de euro, iar în martie anul acesta au organizat prima licitaţie. Vinul Miraval Cotes de Provence a rezultat în urma unui parteneriat cu familia Perrin, cu tradiţie în domeniu, şi după numai cinci ore s-au vândut toate sticlele iar comenzile pentru acest an au fost închise.

Marc Perrin, membru al familiei partenere cuplului, a spus că aceştia s-au implicat în procesul de producţie şi au dorit să facă mai mult decât să-şi pună numele pe etichetă. „Cei doi caută excelenţă“, a spus Perrin, care a adăugat că în viitor proprietatea va lua în calcul posibilitatea de a produce atât vin alb, cât şi vin roşu. Chiar dinaintea parteneriatului cu Angelia Jolie şi Brad Pitt, Chateau Miraval a produs şi ale vinuri ce au legătură cu lumea artelor, spre exemplul rose-ul Pink Floyd.  În industria cinematografică, gustul pentru vinuri a fost deschis de către regizorul Ford Coppola, care a cumpărat prima podgorie în 1975. A fost nevoie însă de mai mulţi ani până ce vinurile sale să fie lansate pe piaţă, iar anul acesta să ajungă în România (prin intermediul Lerida). În 1996, actorul lansează colecţia Diamond Francis Ford Coppola cu vinuri din podgoria Californiei (mai exact, din douăsprezece soiuri de struguri şi două cupaje distincte), despre care spune că sunt „mândria companiei“. Vinul emblemă al acestei colecţii este Claret (termen inventat iniţial de britanici pentru a descrie vinurile de Bordeaux - Cabernet Sauvignon  - sau cele realizate printr-o metodă similară). Mai departe, Coppola a adus pe piaţă vinul spumos Sofia Blanc de Blancs, născut pentru a celebra iubirea pentru pentru fiica sa. Vinul este un amestec de Pinot Blanc, Riesling şi Muscat şi are un parfum puternic de citrice. 

În 2010, pasiunea pentru gastronomie şi vinuri l-a determinat pe Francis Ford Coppola să deschidă o vinărie în inima Californiei, în Alexander Valley. Ca sursă de inspiraţie i-au servit Grădinile Tivoli din Copenhaga, însă regizorul s-a gândit să creeze mai mult decât un parc pentru copii şi părinţi şi a ajuns să facă un resort numai bun pentru o vacanţă, mai ales pentru cei pasionaţi de vinuri.

În 2001, la Bordeaux, Bernard Magrez, un om de afaceri din regiunea Bordeaux-ului, era în căutarea unui proprietar pentru Papa Clement, primul său vin obţinut din struguri decojiţi în totalitate manual. Căutările lui s-au oprit după ce l-a cunoscut pe Gerard Depardieu, un entuziast în ceea ce priveşte industria vinului ce venea deja cu  experienţă de la proprietatea sa din Anjou. Aşa s-a născut, la finalul aceluiaşi an, compania La Cle du Terroir, deţinută de cei doi. Într-un interval de 11 ani au ajuns să deţină şapte podgorii împreună, atât în Bordeaux, cât şi în străinătate. Actorul francez mai deţine Château la Tour Carnet, Haut-Medoc Grand Cru Classe, dar a ajuns şi în Spania (unde produce Sine Nomine şi Spiritus Sancti) şi a trecut şi oceanul în Argentina (Mi Diferencia).

„Îmi place vinul pentru că îmi plac oamenii ce găsesc plăcere într-un pahar, vinul este o formă de exprimare“, spune Depardieu. El spune că pasiunea pentru industria

vinului se trage din copilărie, iar licorile sale se obţin doar  prin metode tradiţionale. „Este un privilegiu să ajungi să cunoşti un terroir şi oamenii care îl lucrează“, spune actorul francez. Actorul  e atent la fiecare etapă din procesul de producţie a vinului, se implică în recoltă şi ştie când trebuie culeşi strugurii doar după gust.

„Mă bucur că pot să lucrez cu Bernard. Împărtăşim acelaşi entuziasm şi când ne spunem punctele de vedere ne comportăm ca doi prieteni sau ca doi fraţi. Nu suntem întotdeauna de acord, dar în general sfârşim prin a ajunge la

unele puncte comune. Aşa cum se întâmplă în cazul producătorilor de vin. Un producător este o persoană care nu vorbeşte mult, ascultă şi înţelege încet-încet părerea celuilalt“, spune Depardieu.

Anul acesta au ajuns şi în România vinurile lui Depardieu şi sunt vândute de compania Le Manoir prin intermediul magazinelor Comtesse du Barry.