Gadget

Televizorul nu mai înseamnă azi doar aparatul în sine, care strângea cândva familia în jurul său, ci şi ştirea live consumată pe tabletă, şi emisiunea văzută pe bucăţi pe telefon. În acest context, Vodafone când a proiectat noul său serviciu TV. Cu ce vine nou?

14 oct 2020 400 afişări de Adrian Seceleanu
Din aceeaşi categorie

Televizorul - epicentrul universului de divertisment de acasă - a suferit transformări uriaşe în ultimii ani, iar înţelesul său a depăşit de mult limitele definite de aparat în sine, care strângea cândva familia în jurul său. TV înseamnă acum şi ştirea live consumată pe tabletă, şi emisiunea văzută pe bucăţi pe telefon, serialul pus pe ecranul mare de pe net - Netflix, HBO, Amazon sau YouTube - sau recenzia care te ajută să-ţi alegi viitoarea ta maşină, evident, de pe YouTube. În această nouă lume, provocarea a devenit cum să păstrezi diversitatea de surse, libertatea de mişcare a utilizatorilor, integrându-le totuşi într-un mod coerent, care să ofere flexibilitate.

Nu am mai deschis TV-ul (aparatul sau poate mai bine zis ecranul conectat la firul tras de compania de cablu) de mai bine de un an şi jumătate (nu pun la socoteală seara declarării stării de urgenţă, pe 16 martie, dar asta, să recunoaştem, e doar o excepţie care confirmă regula), dar am consumat TV (conţinut creat de posturile TV) de pe smartphone, de pe iPad, de pe laptop, fie direct de pe site-urile staţiilor TV, fie de pe Facebook sau Instagram sau din aplicaţiile dedicate, dar şi, tot mai mult, la producţiile video realizate de ziare (le-aţi văzut pe cele ale ZF, apropo?).

Şi m-am mai uitat pe sărite, când mi-am adus aminte, câte un pic pe Netflix, HBO, chiar şi Amazon.

Un consum fragmentat din diferite surse, servit de pe diferite ecrane - nu întotdeauna de pe cele mai mari din jur, ci de pe cele aflate la îndemână, pentru că să „pui“ conţinut video de pe tabletă, telefon sau laptop pe TV poate fi uneori un chin, chiar şi pentru cineva care are o pungă plină cu adaptoare şi cabluri la îndemână.

Experienţa de mai sus, în care poate vă regăsiţi, poate nu, începe să fie una relevantă, în multele sale variante posibile (plus minus diferite platforme, aplicaţii, gadgeturi) pentru piaţa din România.

Da, realitatea este că suntem în continuare piaţa din Europa cu cel mai mare consum de conţinut TV clasic - televizorul care stă non stop „pe ştiri şi seriale“ nu e o iluzie. Dar realitatea este şi că suntem piaţa în care pentru mulţi tineri termenul TV se referă la „monitorul“ mare 4K din living unde pui conţinut de pe Netflix sau YouTube. Per ansamblu, situaţia e undeva la mijloc. Ce creşte cel mai repede dintre cele două zone?

„Consumul de conţinut video online - adică absolut tot -  de la toate aplicaţiile - a crescut cu 66% în 2019 şi cu 71% în 2020. Este o creştere exponenţială an de an. În 2020 am văzut consumul de TV linear rămânând constant sau înregistrând un mic declin, în ciuda creşterii spectaculoase a conţinu-tului on demand“, explică Mostafa El Beltagy, director comercial pe seg­metul consumer în cadrul Vodafone, unul dintre cei mai mari furnizori de comunicaţii fixe şi mobile şi servicii TV de pe piaţă, care a integrat şi compania de cablu UPC. „Apetitul pentru un tip de conţinut nu ia din cota de piaţă a celuilalt, sunt modele diferite de utilizare“, adaugă el.

Aceasta este realitatea de la care a plecat Vodafone când a proiectat noul său serviciu TV, prin care şi-a propus să aducă inovaţii care să îi ofere utilizatorului acces la toate sursele de conţinut care îl interesează într-un mod integrat, fără a-i îngrădi nici flexibilitatea de a consuma conţinut de pe diferite ecrane, atunci când îşi doreşte.

Baza noului serviciu Vodafone TV este un mediabox ce susţine rezoluţii 4K şi care integrează funcţii interactive, aplicaţii de streaming şi cablul digital. Inovaţia pe care mizează Vodafone nu se limitează la cele aproape 200 de posturi TV în format SD, HD şi 4K incluse, ci la integrarea pe care noua platformă o oferă pe mai multe paliere.

Pe de o parte, este vorba de colecţia de video la cerere cu mii de ore de conţinut, inclusiv tot portofoliul HBO GO. Pe de altă parte, este vorba de faptul că interfaţa permite acces direct la cele mai populare servicii de streaming din România, Netflix, Amazon Prime, YouTube şi YouTube Kids, Hopster.

Platforma scapă utilizatorii şi de chinul de a „muta“ conţinut de pe un ecran pe altul, pentru că platforma le permite să înceapă vizionarea pe telefonul mobil sau tabletă şi să continue pe ecranul televizorului, fără întreruperi.

Conţinutul redat pe un ecran este redat pe toate celelalte, instant. Fără cabluri şi adaptoare. Experienţa de vizionare este completată de funcţii care fac posibilă urmărirea transmisiilor posturilor TV clasice în „regim Netflix sau YouTube“, adică posibilitatea de a pune pauză emisiunii difuzate live pentru a continua vizionarea mai târziu, dar şi accesul la conţinut timp de 7 zile după difuzare.

Pentru a completa acest gen de experienţă similară marilor servicii de video la cerere şi a lua ce e mai bun din ambele lumi - online şi offline platforma permite şi căutarea de conţinut şi generarea de recomandări în funcţie de pre­ferinţe.

Ce ne mai rămâne de rezolvat este să găsim timp pentru a urmări conţinutul aflat acum la un clic distanţă.