Auto

Un altfel de drum

15 iul 2014 310 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Cine spune că un automobil de cursă lungă trebuie să fie neapărat unul mare? Sau diesel? În primul rând trebuie să aibă stil şi personalitate completate de un design unic şi care să ofere un confort înalt.

Această definiţie a automobilului „de drum lung“  nu s-a schimbat prea mult în ultimul secol de automobilism, însă conceptul său da. Spre exemplu, în urmă cu 20 de ani limuzina de lux era probabil cel mai dorit şi admirat automobil. În urmă cu 10-15 ani s-a născut şi a luat formă segmentul SUV-urilor premium şi de lux, de la generaţia de la acea vreme a Range Rover la Mercedes-Benz ML, BMW X5 şi desigur, Audi Q7. Dar evoluţia continuă. Un SUV pentru a fi hi-tech, performant şi confortabil nu trebuie neapărat să aibă şi dimensiuni de pachebot. Aşa au luat formă SUV-urile compacte şi cele de clasă mică, pornind de la cele precum Audi Q5 şi terminând cu Nissan Juke sau Renault Captur.

Evoluţia acestei idei de automobil continuă să evolueze, iar SUV-ul compact nu mai este doar o idee europeană, ci una globală, unde SUV-ul poate însemna atât inovaţie şi con­fort, cât şi sportivitatea la cel mai înalt nivel, unde desigur, Porsche Cayenne a demonstrat cel mai bine acest lucru.

Nici Lexus nu a ignorat tendinţa şi a prezentat în acest an noul NX, „fratele mai mic“ al celebrului RX. Cea de-a doua premieră a niponilor este şi faptul că NX este primul Lexus cu motor pe benzină, supraalimentat cu o turbină.

Lansarea sa vine la un an după ce în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din 2013  a fost prezentat conceptul LF-NX.

Astfel că, anul acest, în cadrul Salonului de la Beijing a  avut loc premiera mondială a versiunii de serie a acestuia , care a păstrat imaginea dinamică a conceptului, însă a fost mai temperată în ceea ce priveşte agresivitatea liniilor.

La fel ca şi în cazul lui RX şi al noului IS lansat anul trecut, avem de-a face cu o grilă impozantă a radiatorului, de mari dimensiuni, în timp ce farurile înguste sunt completate de o „linie“ sub acestea. În spate este copiată ideea de blocuri optice în formă de „L“, în timp ce aripile laterale de mari dimensiuni contribuie la ideea de sportivitate. Spre deosebire de modelele germane ce vin cu un design conservator, noul NX se plasează în nişa „fashion“ a segmentului, desigur alături  de Range Rover Evoque.

Din punctul de vedere al dimensiunilor, cu o lungime de 4,63 metri, lăţime de 1,84 metri şi înălţime de 1,64,   NX se menţine în parametri similari cu BMW X3 şi Audi Q5.

La interior Lexus NX mizează, aşa cum o face şi la exterior, pe designul futurist, hi-tech, preluat de la limuzina de clasă medie IS. Habitaclul este dominat de sistemul HMI (Human Machine Interface), care beneficiază de un display de mari dimensiuni, iar sistemul este controlat printr-un pad special, nu printr-o „rotiţă“ cum este cazul la BMW, Audi sau Mercedes-Benz.

Printre sistemele hi-tech disponibile la bord se vor regăsi cel care menţine automobilul pe banda de rulare, sistem de monitorizare a unghiului mort şi sistem tempomat adaptiv, ce păstrează distanţa faţă de automobilul din faţă şi cum era de aşteptat, head-up display pentru afişarea informaţiilor importante direct pe parbriz.

La capitolul motorizări, japonezii oferă trei alternative celor ce doresc un NX. Primele două sunt NX200 şi NX200t, prima cu motor aspirat şi a doua cu cel supraalimentat. Desigur, cum era de aşteptat, cea de-a treia variantă este cea hibridă - NX300h.

Dintre acestea, noutatea absolută este NX200t cu motorul turbo de 2,0 litri în patru cilindri şi care poate rula ciclul Akinson de eficienţă atunci când este în sarcină. Acesta dezvoltă 235 CP şi un cuplu maxim de 350 Nm.

Desigur, de apreciat este şi hibridul care dispune de aproape 200CP cu motor pe benzină de 2,5 litri şi emisii de sub 120 g CO2/km ce se traduce printr-un consum mediu de 5,2 litri/100 km. De asemenea, versiunea hibridă vine cu un set specific de setări ale şasiului, inclusiv cu amortizoare adaptive pentru un confort şi mai ridicat.

Cu toate că principalii săi concurenţi, începând cu X3 şi terminând cu Evoque înregistrează vânzări considerabile datorită motorizărilor diesel, cei de la Lexus nu au anunţat nimic în acest sens, cu toate că au în portofoliu astfel de alternative. Pe de altă parte, NX este văzut de Lexus ca fiind un model global, în timp ce dieselul s-ar adresa numai pieţei europene.

Preţul pentru NX nu este comunicat oficial pentru România, dar cel mai probabil va porni de la circa 40.000 de euro pentru modelul de bază cu tracţiune faţă, în timp ce hibridul cu tracţiune 4x4 va urca spre 50.000 de euro.

O alternativă pentru cei ce doresc un SUV performant, de „cursă lungă“, dar şi confortabil şi cu design  spectaculos este şi Audi RS Q3, cel mai nou din familia de înaltă performanţă RS din familia Audi. Acesta este în continuare un SUV compact, de dimensiuni mai reduse comparativ cu Q5, dar care vine cu o versiune supersport. În plus vine cu bare longitudinale din aluminiu satinat pe plafon, grilă a radiatorului vopsită în negru, bară faţă cu design RS, eleron pe hayonul portbagaj şi un difuzor spate de mari dimensiuni. La interior, acestea sunt completate de scaunele sport din piele Alcantara, cadrane de bord gri şi volan special RS.

Dincolo de designul agresiv se ascunde un motor pe benzină supraalimentat de 2,5 litri TFSI ce dezvoltă 306 CP şi un cuplu maxim de 420 Nm. Conform datelor oficiale, maşina accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,5 secunde şi poate rula cu 250 km/h, viteza maximă fiind limitată electronic.

Tocmai pentru a „urca“ în  segmentul supersportivelor, inginerii de la Audi i-au micşorat garda la sol cu 25 mm faţă de versiunea normală, au mutat bateria în portbagaj pentru o mai eficientă distribuţie a maselor şi au echipat maşina cu discuri de frână de înaltă performanţă. Şi tot venind vorba de supersport, cine doreşte o întrecere ca la carte pe sfert de milă, poate apela la sistemul Launch Control.

Pe piaţa locală maşina a fost lansată anul trecut, iar preţul de pornire este de aproape 57.000 de euro cu TVA, preţ la care nu se achizionează un simplu SUV compact, ci un automobil supersport, care, la nevoie poate ieşi şi pe un teren (nu foarte accidentat).