Auto

Noul premium

25 mar 2014 277 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Care este definiţia automobilului de lux? Dar cea a automobilului premium? La prima vedere, totul este decis de preţ, iar preţul - de materiale şi tehnologie. Dar, recent, şi de inovaţie.

 

Porsche s-a reinventat în ultimul deceniu prin

inovaţie. De la un singur model de bază, 911, constructorul german a ajuns la o întreagă gamă, urmând trendul din piaţă şi ascultând cerinţele clienţilor. Aşa a fost dezvoltat primul Cayenne, pentru cei ce-şi doreau un Porsche, dar nu aveau la dispoziţie drumuri pentru un 911. A urmat limuzina Panamera şi a doua generaţie de Cayenne, model ce este în prezent best-sellerul gamei cu peste 80.000 de maşini vândute anual.

Dar piaţa cere mai nou  SUV-uri de lux sportive, aşa că Porsche propune acum Macan.

La prima vedere Macan pare departe de conceptul automobilului sport al mărcii. Însă doar la prima vedere. În opinia celor de la Porsche, Macan se vrea a fi maşina sport din segmentul SUV-urilor compacte, care să răspundă cererii pentru o maşină sportivă spaţioasă, dar cu dimensiuni mai reduse comparativ cu cele ale Cayenne.

Şi tot precum „fratele mai mare“, Macan are la bază un model Audi, în acest caz Q5, două treimi din componente fiind comune. Dar luxul stă în detalii, la fel şi performanţa, iar Audi nu este mai prejos decât Porsche, mai ales dacă analizăm versiunile S şi RS din gama proprie.

Dar cum se „simte“ noul Macan? De foarte puţine ori în istorie un constructor auto a avut în plan să organizeze atât un test off-road, pe un circuit ce a aparţinut unei baze militare sovietice din apropiere de Leipzig, cât şi pe circuitul Porsche din cadrul uzinei, dar şi pe drumurile publice. Luxul „reinterpretat“ în viziunea Porsche reprezintă posibilitatea de a oferi clientului final un automobil capabil de orice - un automobil care în weekend să poată fi dus pe un circuit pentru un tur de viteză,  să parcurgă un traseu de macadam sau chiar un teren mediu accidentat până la o cabană în vârf de munte, şi în acelaşi timp, cu acelaşi automobil să se poată merge şi seara în oraş, la operă.

Similar cu strategia adoptată pentru Cayenne, şi Macan va fi disponibil în trei variante, două pe benzină - S şi Turbo şi un Diesel S, în timp ce pentru China va fi disponibil şi un Macan echipat cu un motor cu patru cilindri, de 2,0 litri, „împrumutat“ de la Audi, în condiţiile în care statul chinez taxează puternic motoarele mari.

Toate versiunile noului Macan dispun de tracţiune integrală şi transmisie automată de ultimă generaţie. În plus, clienţii pot opta pentru sistemul PTV Plus pentru un plus de performanţă pe circuit şi pachetul Sport Chrono.

Dar cel mai important sistem al său este PASM - suspensia activă ce îmbină amortizoarele active cu funcţia pneumatică, ce permite înălţarea maşinii, funcţie utilă pentru cei ce doresc un automobil capabil atât pe circuit, cât şi pe off-road.

Dar nu doar Porsche se reinventează odată cu noile generaţii. Cu toate că branduri precum Hyundai sau Honda nu pot aspira momentan la segmente atât de înalte precum cele în care joacă Porsche, astfel de constructori doresc să-şi depăşească simpla condiţie de constructor de volum. Honda se doreşte în Europa un jucător pe segmentul „aproape“ premium cu modele precum CR-V sau Accord, în timp ce Hyundai a declanşat o „avalanşă“ de noi automobile cu specificaţii superioare.

SUV-ul Santa Fe a fost unul dintre cele mai bine vândute maşini de teren din segmentul său, nu doar la nivelul pieţei locale, ci şi la nivel mondial, cu vânzări totale de peste 2,5 milioane de unităţi de la lansarea sa din 2000. Din acest motiv, Santa Fe este şi singurul model din gama constructorului sud-coreean care şi-a păstrat numele şi nu a trecut la noile indicative „ix“ alături de celelalte SUV-uri sau crossovere.

La fel cum şi celelalte modele din gama coreenilor au realizat un salt în faţă, şi noul Santa Fe reprezintă un concurent nu doar pentru modelele „de volum“ din segmentul său, ci şi o alternativă mai discretă la SUV-urile premium compacte.

Evoluţia noii generaţii porneşte de la linia de design a mărcii. Spre exemplu partea din spate aminteşte foarte mult de un ix35 mai mare, în timp ce partea frontală este proiectată special pentru a se încadra în zona premium. Linii ascuţite, dinamice, sportive, acestea ar fi în câteva cuvinte principalele „caracteristici“ ale noii generaţii. Cu toate acestea, cei de la Hyundai spun că noul Santa Fe se adresează clienţilor mai conservatori, de 40-50 de ani.

Aşadar, în viziunea constructorilor,  luxul nu mai reprezintă doar piele fină, lemn de esenţă nobilă sau un interior confortabil, ci şi posibilitatea de a merge cu acelaşi automobil pe toate tipurile de terenuri şi ca acel automobil să se ridice la cele mai înalte standarde indiferent de situaţie. 

Citiţi mai multe despre pasiuni premium, în ediţia de aprilie a DA Premium, ce va aparea pe piata vineri, 28 martie, împreună cu Ziarul Financiar.