Auto

Concursul de Eleganţă Sinaia, lansat cândva în anii dintre cele două războaie mondiale, a ajuns în 2018 la cea de-a opta ediţie modernă care a adunat 28 de participanţi din 4 ţări. Doar automobile de excepţie. La doar un click distanţă se găsesc pozele acestor "bijuterii" pe patru roţi

05 sep 2018 765 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Lansat de Automobil Clubul Regal Român în 1934 şi reluat de Retromobil Club Român în 2011, Concursul de Eleganţă Sinaia atrage cu fiecare ediţie a sa tot mai mulţi spectatori şi concurenţi internaţionali, iar dincolo de automobilele clasice sunt prezentate şi unele maşini de ultimă generaţie precum BMW i8 Roadster.

Concursul de Eleganţă Sinaia are deja o tradiţie îndelungată, originile evenimentului datând chiar din perioada interbelică. Evenimentul a apărut în anii dintre cele două războaie mondiale, o perioadă deosebită pentru povestea automobilului în România, când pe plan local se vindeau unele dintre cele mai exclusiviste automobile din lume, iar Bucureştiul şi Sinaia erau locuri de promenadă pentru nobilimea vremii. Acea perioadă este celebră şi pentru piloţii români care se distingeau în competiţii internaţionale, aşa cum sunt memorabilele victorii ale lui Petre Cristea la Monte Carlo în 1936, cu un model Ford V8 sau pe Nürburgring cu un BMW 328. Mai mult, pe plan local, în perioada respectivă aveau loc competiţii importante cu prezenţă internaţională, aşa cum este cursa de coastă de pe Feleac sau Marele Premiu Internaţional al Bucureştiului, unde, la finalul anilor ’30 participă celebrul pilot al vremii Hans Stuck, cu un model Auto Union de Gran Prix.

Inginerii români aveau încă de atunci realizări majore, potrivit celor de la Retromobil Club Român - Aurel Perşu fiind cel care pune bazele aerodinamicii automobilelor, iar Jean Calcianu este cel care a fost recrutat de însuşi Ettore Bugatti pentru a lucra la faimoasa marcă.

În 1936, Ford deschide o primă fabrică de automobile în România, în Bucureşti, producând, printre altele, şi faimosul Ford V8.

În acest context istoric favorabil, Concursul de Eleganţă Sinaia a fost organizat de Automobil Clubul Regal Român de două ori în perioada interbelică, în 1934 şi apoi în 1935. Acest fapt situează România în rândul primelor state din lume în care s-au organizat astfel de evenimente, demonstrând încă o dată faptul că anii interbelici au constituit perioada de apogeu a automobilismului românesc. La acea vreme, aceste concursuri de eleganţă erau similare cu Saloanele Auto din ziua de astăzi, locul unde se prezentau cele mai moderne maşini ale vremii.

De atunci au trecut mai bine de opt decenii, dar Concursul de Eleganţă Sinaia nu doar că nu a fost uitat, ci a fost readus la viaţă. Versiunea modernă a acestui eveniment îşi propune să onoreze pasiunea pentru automobile de top, acesta fiind etalonul principal în selecţia participanţilor la concurs.

Astfel, în faţa Castelului Peleş sunt prezentate modele care au însoţit familii de-a lungul gene­raţiilor sau în care sau investit ani buni în restaurare. Şi răspunsul publicului la pasiunea proprietarilor este pe măsură.

A opta ediţie modernă a evenimentului a adus la Sinaia 28 de participanţi din 4 ţări. Doar automobile de excepţie. În premieră, la ediţia din acest an, una din cele mai rare mărci de automobile din lume a fost prezentă la Sinaia - doar 52 de modele Ghia s-au construit în întreaga istorie. O altă prezenţă deosebită a fost Kar­mann, unul dintre cei mai mari producători necunoscuţi de automobile, cu peste 3 milioane de modele realizate pentru mărci precum Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche sau Chrysler.

Volkswagen Karmann Ghia Typ este singurul model care a avut în prim-plan numele mărcii germane. Modelul prezentat la Sinaia este un bun exemplu pentru pasiunea care defineşte evenimentul - proprietarul a avut nevoie de peste 12 ani pentru restaurarea modelului, realizând mare parte a muncii de restaurare personal.

Cu modele precum Ford Thunderbird 1964, Buick Riviera 1972 sau Cadillac DeVille 1960, ediţia 2018 a Concursul de Eleganţă Sinaia a prezentat în detaliu extravaganţa de design americană postbelică, cu forme spectaculoase, aripi spate de mari dimensiuni („tail fins“) şi soluţii moderne de confort deja din acea perioadă, precum aer condiţionat, scaune electrice sau sistem de comutare automată între faza lungă şi faza scurtă.

Marele câştigător a fost Mercedes 540k Cabriolet A Sindelfingen, prezentat de Ţiriac Collection după ce a strălucit şi la unul din cele mai prestigioase evenimente de gen din lume, Con­corso d’Eleganza Villa d’Este.

Dincolo de bolizii străini, „fabricat în România“ este o categorie foarte importantă a evenimentului, menită să readucă în prim-plan interesul pentru automobilele româneşti şi să încurajeze restaurarea acestora.

Dată fiind aniversarea de 50 de ani a Dacia, 2018 a fost un an important în acest sens. Concursul de Eleganţă Sinaia a privit înapoi către anul 1968 şi a oferit o paralelă, alăturând automobilele Dacia din acea perioadă şi una din cele mai emblematice apariţii automobilistice ale anului 1968 - un BMW 2002. Prezentarea s-a făcut în colaborare cu pilotul Eduard Tonsch care a făcut şi o serie de demon-straţii exclusive cu modelul BMW 2002 Alpina care i-a adus mai multe titluri de Campion Naţional de Viteză pe traseu montan la automobile istorice.

Tot din colecţia Eduard Tonsch a fost expus un ansamblu BMW E3 remorcând un model de curse BMW E9, sub forma unui legendar BMW 3.0 CSL. Chiar dacă o replică, modelul este reconstruit cu mare precizie după toate specificaţiile vremii, în configuraţia de vârf cu motor de 3.4 litri. BMW 3.0 CSL a fost primul produs al BMW Motorsport GmbH, primul model care a purtat legendarele culori M şi cel care a deschis calea către gama de modele BMW M.

O altă prezenţă specială a istoriei mărcii a fost un model BMW Isetta. Lansat după ce BMW se orientase exclusiv pe gama de lux, acest model simplu şi accesibil arată puterea de transformare a mărcii în căutarea de noi oportunităţi pe piaţă. BMW Isetta este cel mai important reprezentat al curentului „bubble cars“ din anii ’50, cu un succes care i-a adus peste 150.000 de unităţi vândute.

Prezenţa de anul acesta a BMW Group la Sinaia a fost marcată de o întâlnire între tradiţie şi viitor, cu două modele noi ale mărcii - BMW X4 şi BMW i8 Roadster.