Auto

Anul SUV-urilor

05 mar 2013 1881 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie
 

SUV-urile, automobilele de teren cu tracţiune integrală, au cunoscut în ultimii 15 ani o creştere foarte puternică. Dacă în urmă cu 20 de ani erau cunoscute pe piaţă doar modele legendare precum Jeep Cherokee şi Grand Cherokee, Range Rover, Mitsubishi Pajero sau Nissan Patrol, astăzi nu există constructor auto care să se respecte şi să nu aibă cel puţin un automobil de teren în portofoliu. Şi având în vedere noutăţile anunţate pentru 2013, se poate spune că acest an va fi unul al maşinilor de teren.

Printre SUV-uri Range Rover rămâne o emblemă, aşa cum a fost în ultimii 50 de ani, care s-a remarcat de-a lungul timpului nu numai prin performanţele în off-road, ci şi prin confort, fiind utilizat inclusiv de către Majestatea Sa Regina Marii Britanii.

Cu toate că britanicii sunt cunoscuţi drept conservatori, în ultimul deceniu marca britanică a trecut prin multiple transformări. De la clasicul Range Rover a apărut Range Rover Sport şi mai nou Range Rover Evoque. Mai mult, în acest interval de timp marca a trecut din portofoliul BMW în cel al Ford şi în final la indienii de la Tata.

Cum era de aşteptat, designul noului Range rămâne unul clasic, dar actualizat. În plus, printre cele mai importante "modificări" se regăseşte reducerea greutăţii cu nu mai puţin de 420 kg datorită noii caroserii autopurtate de aluminiu. În ceea ce priveşte designul, cele mai vizibile modificări se regăsesc la nivelul farurilor care amintesc acum de cele de pe Evoque, iar referitor la dimensiuni, britanicii au menţionat că ampatamentul a crescut cu 11,8 cm, ceea ce înseamnă un spaţiu mai generos pentru cei de pe bancheta spate, însă şi performanţe mai slabe în off-road. În plus, cei ce vor dori cu adevărat o limuzină pentru off-road pot achiziţiona pachetul Executive Class, care presupune înlocuirea banchetei spate cu două fotolii şi echipamente de birou de ultimă generaţie.

Gama motorizărilor de pe noul Range Rover va fi alcătuită dintr-un motor V8 pe benzină dotat cu un compresor mecanic şi două dieseluri, un TDV6 de 3,0 litri şi un TDV8 de 4,4 litri, toate fiind echipate cu o cutie de viteze automată de origine ZF cu opt trepte.

Şi Bentley se pregăteşte să lanseze în curând un automobil de teren care să combine avantajele tracţiunii integrale cu luxul tipic brandului britanic. De asemenea, planurile Maserati cu privire la un 4x4 se apropie tot mai mult de adevăr.

În condiţiile în care presa internaţională a catalogat conceptul de SUV EXP 9 F drept un "Mulsanne care a mâncat un Continental Flying Spur la micul dejun şi un GT la prânz", noul Bentley a fost una dintre cele mai mari dezamăgiri ale ediţiei de anul trecut a Salonului Auto de la Geneva.

Din acest motiv, britanicii nu au mai stat mult pe gânduri şi deja au început să redeseneze viitorul tot-teren al mărcii. Potrivit unui raport, oficialii Bentley au recunoscut că designul este unul prea dur şi au promis să-l mai echilibreze, cu faruri mai mici şi proporţii mai tradiţionale de SUV. Având în vedere că cererea pentru astfel de automobile vine din Orientul Mijlociu şi în special din Emiratele Arabe, cei de la Bentley şi-au învăţat lecţia şi în acest an, cel mai probabil tot la Geneva, vor veni cu o a doua variantă de SUV.

În timp ce Bentley şi Range Rover reprezintă latura de lux a automobilelor de teren, Porsche Cayenne o reprezintă pe cea sport.

Gama SUV-ului supersport Cayenne s-a extins cu un al optulea model care este totodată şi cel mai puternic din gama sa - Turbo S, ce dezvoltă nu mai puţin de 550 CP, cu 50 CP mai mult decât Cayenne Turbo şi un cuplu motor de 750 Nm, faţă de 700 în cazul modelului Turbo, în condiţiile în care consumul mediu oficial este menţinut la 11,5 litri/100 km în ciuda creşterii puterii.

Puterea superioară se traduce printr-o acceleraţie mai rapidă şi o viteză maximă mai mare. Sprintul de la zero la 100km/h durează doar 4,5 secunde (cu 0,2 mai puţin), SUV-ul atingând o viteză maximă de 283 km/h (cu 5 km/h mai mare). Noul Cayenne Turbo S încorporează în dotările standard toate sistemele de control de la Cayenne Turbo precum combinaţia de suspensie pneumatică şi controlul activ al amortizoarelor PASM. De asemenea, dispune de sistemul de Control Dinamic al şasiului Porsche (Porsche Dynamic Chassis Control - PDCC), care creşte stabilitatea în curbe, îmbunătăţind atât agilitatea maşinii, cât şi confortul pasagerilor. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), care se regăseşte de asemenea în dotările standard, îmbună­tă­ţeşte tracţiunea şi oferă mai multă agilitate în orice situaţie de condus. Noul Cayenne Turbo S este, de asemenea, echipat standard cu pachetul Sport Chrono.

Exteriorul şi dotările suplimentare ale modelului Cayenne Turbo S se ridică la cele mai înalte standarde pentru un model de top. Numeroase elemente exterioare, precum gurile de admisie a aerului, carcasele farurilor şi oglinzilor sunt vopsite în negru lucios. Jantele standard de tip 21-inch 911 Turbo II cu sigla Porsche colorată au fost create exclusiv pentru Cayenne Turbo S, suprafaţa interioară fiind, de asemenea, vopsită în negru lucios.

Pentru interior, designerii de la Porsche au creat pachetele de piele bicolore în nuanţe noi, special pentru noul Cayenne Turbo S. Elementele de interior sunt disponibile în combinaţiile negru/roşu Carrera sau negru/bej Luxor. Pachetele de piele bicoloră rezervate pentru noul model de top au fost extinse, adăugând cusături decorative în culorile contrastante Carrera roşu şi bej Luxor, iar elementele interioare de carbon completează accesoriile din piele. Acest model poate fi comandat şi din România, preţul de pornire fără TVA fiind de 133.876 euro.

Pe segmentul SUV-urilor intră însă maşini tot mai mici. După ce în urmă cu aproape doi ani Nissan a lansat Juke,

anul acesta Opel a venit cu Mokka, iar Chevrolet se pre­găteşte să lanseze Traxx. Toate acestea în timp ce Volkswagen a pregătit o ediţie specială a lui Up! cu pachet de offroader, cu toate că maşina dispune în continuare doar de tracţiune faţă.

Noul Cross Up! al VW nu este schimbat prea mult faţă de conceptul prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt în 2011, crossoverul păstrând acelaşi design exterior, pe care au fost inserate însă elemente specifice unui SUV.

Destinat pieţei europene, Cross Up! va fi propulsat de un motor în trei cilindri de 74 CP, cuplat la o transmisie manuală în cinci trepte care trimite puterea către puntea faţă.

Disponibil cu jante de aliaj de 16 inchi, Cross Up! pro­mite de asemenea un interior plăcut.

Scaunele vin într-o combinaţie de roşu şi gri închis care se asortează cu bordul, în vreme ce volanul, capul schim­bătorului de viteze şi levierul frânei de mână au fost îmbrăcate în piele. Nu lipsesc nici inserţiile cromate, regăsite la nivelul bordului.