Arts & Design

Românul Vlad Drăguşin, stabilit în Statele Unite ale Americii, produce maşini de jucărie din lemn care se vând în magazine celebre ale lumii, precum galeriile Lafayette sau Conran. Cum arată visul american în lumea jucăriilor?

05 iul 2019 2072 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Cine a văzut „Singur acasă 2“ (şi, să fim serioşi, cine nu l-a văzut?!) îşi aminteşte cu siguranţă momentul în care micul Kevin intră în magazinul imens de jucării Duncan’s Toy Chest din New York, unde primeşte două decoraţiuni de brad în formă de turturele. Continuarea o ştiţi, nu mai insist. Ce merită însă să aflaţi este că fascinaţia băieţelului în faţa munţilor de jucării care se înălţau în jurul lui a fost sursa de inspiraţie pentru un business fondat de românul Vlad Drăguşin în Statele Unite ale Americii.

 

Candylab este numele sub care Vlad Drăguşin face maşini de jucărie din lemn, o combinaţie a două dintre pasiunile sale – caii-putere şi modelarea lemnului, la care s-a adăugat interesul pentru jucării, odată ce a devenit părinte. Căuta un tip de jucărie care să-l reprezinte, să fie ambasadorul său personal şi să reflecte pasiunea şi studiile lui în domeniul arhitecturii, profil pe care l-a urmat la Universitatea Ion Mincu din Bucureşti.

„În 2010 mi-a venit ideea de a începe să fac jucării, în 2012 aveam primele prototipuri, iar în 2013 am lansat prima campanie de crowdfunding pe Kickstarter (platformă de finanţare pentru proiecte creative – n. red.)“, îşi aminteşte Vlad Drăguşin, în vârstă de 45 de ani.

Tot în 2013, în luna decembrie, a livrat prima comandă. De ce în America totuşi? Era student la Arhitectură în Bucureşti, iar în ultimul an de facultate prietena lui – care între timp i-a devenit soţie – a câştigat Loteria Vizelor şi au decis împreună să se aventureze pe tărâmul american. Nu ştiau că aveau să se stabilească de tot acolo.

Până în 2010 a lucrat în domeniul arhitecturii, o perioadă chiar s-a întors în România, apoi a început să se gândească tot mai serios la propriul business, în America. Şi aşa a apărut Candylab, o pasiune la care a lucrat în paralel cu jobul de arhitect până în 2016, când a decis să i se dedice în totalitate.

Candylab nu înseamnă însă doar maşinuţe, ci şi tot felul de componente din lemn, legate de aceste jucării, sub umbrela mai mare de „carchitecture“ (arhitectura maşinii). La acestea se adaugă şi o jucărie sub forma cabinelor în care se plătesc taxele de drum sau una care reproduce punctul de lucru al salvamarilor pe plajă.

Majoritatea maşinuţelor sunt făcute într-o fabrică din China, pe baza prototipurilor, a desenelor şi a indicaţiilor clare date de Vlad Drăguşin din celălalt capăt al lumii. Doar comenzile speciale se fac în SUA, în Pennsylvania mai exact.

„Merg de trei ori pe an în China, unde am doi angajaţi. Alţi doi sunt în Los Angeles, patru în New York şi doi în Pennsylvania. O fabrică proprie în SUA e foarte scump de realizat, pentru că aici piaţa imobiliară este costisitoare, la fel ca salariile. M-am gândit şi la o fabrică în România, însă momentan mi-ar fi greu să gestionez activităţile şi în China, şi în SUA, şi în România“, spune Vlad Drăguşin.

Maşinile din lemn ale lui Vlad Drăguşin se vând astăzi în toată lumea, de la SUA la Marea Britanie, în magazine celebre, precum galeriile Lafayette sau Conran. Piaţa principală o reprezintă Statele Unite ale Americii – de altfel, locul de naştere al jucăriilor Candylab – însă şi Europa generează vânzări bune, în special în magazinele de cadouri, mai ales că maşinuţele din lemn pot fi daruri potrivite atât pentru copii, cât şi pentru pasionaţii de astfel de obiecte de colecţie.

În România, jucăriile sunt disponibile doar la evenimentele Romanian Design Week şi pe platforma designforkidz.com. În curând, ar urma să se găsească şi în librăria Cărtureşti Verso, un concept nou, deschis în Agora Floreasca din Bucureşti.

Preţul unei maşini Candylab porneşte de la nouă dolari şi poate ajunge şi la 70 de dolari, în cazul celor de colecţie, din seria modelelor asamblate în Pennsylvania. Acelea conţin elemente de pânză cerată şi vin ambalate în cutii speciale, ceea ce le face să fie deja mai mult decât o jucărie, poate chiar o bijuterie. Numai trei tipuri de maşini fac parte din această gamă exclusivistă.

„Doar văzând anumite culori sau forme, oamenii pot face legături cu maşini celebre, cum este Ferrari de pildă. Avem o consecvenţă în componentele şi materialele pe care le folosim. Inspiraţia poate să vină într-o jumătate de zi, în care să punem ideea pe hârtie şi să realizăm designul. Alteori, pot trece şi şase luni până obţinem un prototip.“

Cum businessul este în creştere, şi echipa trebuie mărită, aşa că Vlad Drăguşin se află în căutare de oameni care să facă din Candylab un... jucător tot mai puternic pe piaţa jucăriilor, un domeniu unde, pe piaţa americană, domină numele unor giganţi ca Mattel sau Jakks.

„Competiţia este foarte mare şi e foarte greu să-ţi faci loc. Regula este că cine are succes va continua să aibă din ce în ce mai mult succes mai departe, de aceea e dificil să intri pe această piaţă. Eşti ca în afara unui castel ale cărui porţi sunt închise“, povesteşte Vlad Drăguşin. Pentru a-şi uşura munca, românul vrea ca, pe termen lung, să reuşească să aducă producţia jucăriilor cât mai aproape de casă, fie că asta înseamnă SUA sau România. Până la urmă, cu afacerile şi cu locul pe care îl numeşti „acasă“ nu e de joacă.