Arts & Design

Din vorbă-n vorbă cu... Romano Ricci: parfumul Julietei R

03 feb 2012 493 afişări de Ioana Mitu
Din aceeaşi categorie

Romano Ricci poartă nu­mele celebru al străbu­nicii sale, designerul Nina Ricci şi al bunicului său, par­fumierul Roberto Ricci. Adevărata moştenire nu pare a fi însă numele, ci "nasul" pentru arome, stil şi afaceri.

În 2005 Ricci a lansat brandul "Juliette has a gun" care prezintă până în momentul de faţă două colecţii de parfumuri- una inspirată de portrete fictive, alta din dorinţa de a experi­menta. Parfumurile portrete sunt create după muze imaginate de Ricci, un fel de puzzle de calităţi feminine adunate din cărţi, filme şi personaje din viaţa reală. Citizen Queen are de exemplu în spate imaginea unei femei elegante şi arogante, îmbrăcată în Chanel, care fumează o ţigaretă la bar, în timp ce Calamity J. e o aromă masculină pentru femei care adoptă un stil mai natural.

Din seria experimentelor fac parte Midnight Oud, o reinterpretare "mai puţin animală" a oud-ului oriental, şi "Not a perfume" pentru care Ricci a folosit un singur ingredient, Ambroxan. Aroma e 100 % sintetică şi e folosită, de obicei, de parfumieri, doar ca notă de bază.

Este şi ingredientul preferat al creatorului pentru că e "lemnos, fresh, un fel de mosc mai complex şi costă o avere, ceea ce-l face mai puţin accesibil".

De altfel, Romano Ricci nu se consi­deră un parfumier ci un com­pozitor.

"Lucrez cu 30- 40 de ingrediente, pe când parfumierii lucrează de obicei cu peste 60. În plus, nu aş putea să fac parfumuri pentru altcineva."

Ricci nu e doar autorul aromei, dar şi al conceptului de marketing din spatele parfumurilor. De la nume la ambalaj "îmi place să controlez tot procesul, sunt un pic control freak".

"Crearea unui nou parfum are legătură cu starea mea de moment, nu are nimic de-a face cu trendurile din lumea parfumeriei. Încep prin atitu­dinea pe care vreau să o creez şi uneori mă uit la colecţiile mai vechi şi mă gândesc ce-aş vrea să adaug."

Realizarea unui parfum poate să dureze de la săptămâni la ani. De exemplu Midnight Oud a fost gata în 3 săptămâni, în timp ce Citizen Queen în 18 luni.

"Ştiu când parfumul e perfect, tre­buie doar să ajung în acel punct."

"În cazul meu nu există presiune. În primul rând am un buget mare care-mi dă libertatea să folosesc ce ingrediente vreau, iar dacă nu am inspiraţie nu mă obligă nimeni să lansez nimic."

Aromele pe care le foloseşte de obicei parfumierul sunt patchouli, iris sau ambră, dar şi trandafir sau mosc. Iar pentru parfumul său personal adaugă întodeauna ceva lemnos şi fresh.

Pentru Romantina, cel mai recent parfum lansat pe piaţă de Romano Ricci, formula conţine 60% mosc, puţin trandafir şi puţin patchouli. Parfumul este cel mai "light" de până acum şi e inspirat de o Julietă care pare roman­tică la prima vedere, dar este de fapt, o aventurieră care "ştie ce vrea."

Aromele lui Ricci trec de la sofisticat la casual şi sunt foarte diferite una faţă de alta deşi ingredientele sunt, în mare, aceleaşi. "Parfumul e ceva senzual, e un "accesoriu" pe care oamenii îl folosesc pentru a-i seduce pe cei din jur, e ca machiajul , ca şi coafura..."

Viitorul parfumeriei arată însă cu totul altfel în concepţia compozitorului.

"În 30 de ani parfumurile nu vor mai face apel la simţuri, ci vor avea anumite proprietăţi care vor afecta anumite părţi ale creierului. Parfumierii se vor transforma în chimişti şi vor lucra la formule care vor induce anumite stări."

Parfumurile Juliette has a gun sunt prezente în 1000 de magazine în peste 50 de ţări. De la lansare, în 2005, brandul a avut creştere de 40-50 % pe an, iar veniturile din retail au fost anul trecut de 12 milioane de euro .