Arts & Design

De la operă, pe munte. GALERIE FOTO

08 iul 2012 308 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Segmentul automobilelor de teren, al SUV-urilor, cum sunt cunoscute de aproape 15 ani maşinile tot-teren, au fost ocolite de constructorii de lux, din simplul motiv că ceva "util" nu este exclusivist. Cu toate acestea, în ultimii ani au apărut SUV-uri care pot concura chiar şi pe segmentul maşinilor super­sport, dar şi cu limuzine de lux.

Primul astfel de model a fost Range Rover-ul, care de la un automobil performant în off-road s-a transformat într-un tot-teren de lux. La fel s-a întâmplat şi cu G-Klasse de la Mercedes-Benz, care dintr-un vehicul conceput pentru armată a ajuns unul de lux.

La începuturile Mercedes-Benz G-Klasse-ului puţină lume s-ar fi gândit că un model destinat şi construit special pentru a oferi performanţe off-road va deveni o maşină care acum se regăseşte pe wish list-ul pasionaţilor de lux.

Automobilul asamblat manual în Graz, Austria, era foarte aproape în 2007 de oprirea producţiei, după aproape trei decenii de la pornirea acesteia în 1979. Dar, în urma cererii din partea clienţilor, contractul dintre Daimler şi Magna Steyr a fost prelungit până în 2015, iar producţia anuală programată va urca de la 4.000 la 6.000 de unităţi anual. Având în vedere continuarea producţiei, Mercedes-Benz a realizat şi un facelift.

Restilizarea lui G-Klasse nu este una de anvergură, dar aduce o serie de ele­mente care actualizează puţin designul autombilului şi îl face şi mai elegant. Aici putem menţiona luminile de zi care beneficiază de tehnologia LED, dar şi oglinzile retrovizoare exterioare.

O atenţie deosebită a fost acordată modelului AMG, care pe lângă luminile de zi şi oglinzi, mai beneficiază de o nouă grilă frontală, de o nouă bară faţă cu prize de aer generos dimensionate. Pentru prima oară sunt prezente etriere de culoare roşie şi jante de 20 de inchi.

Pentru adevăraţii pasionaţi artificiile de design, sau mai bine spus elementele moderne, sunt chiar neinteresante. Pentru ei este foarte important că maşina a păstrat aceeaşi formă pătră­ţoasă a caroseriei, că oferă performanţe deosebite atât pe şosea, cât şi în afara acesteia, că este robustă, că oferă finisaje excelente atât la exterior, cât şi la interior.

Pentru a sublinia exclusivismul auto­mo­bilului, întreg habitaclul este "îmbră­cat" în materiale de cea mai bună ca­­­li­­tate, de la piele fină, până la inserţii de carbon.

La capitolul siguranţă inginerii germani au introdus sisteme precum DISTRONIC PLUS, adică un sistem avansat de Cruize Control care frânează maşina dacă în faţa acesteia rulează un alt vehicul cu o viteză inferioară G-ului. Pe lângă acest DISTRONIC PLUS se mai poate comanda şi Blind Spot Assist, un sistem foarte util atunci când dorim să schimbăm banda de rulare. Sistemul ne avertizează dacă lângă maşină este pre­zent un alt vehicul, evitându-se astfel un impact la schimbarea benzii de rulare. Un alt sistem este "ajutorul" la parcare sau PARKTRONIC, sistem prevăzut şi cu cameră video. Una dintre noutăţi este reprezentată şi de noul sistem ESP care acum este prevăzut şi cu sistem de stabilitate a rulotei şi funcţie HOLD.

Tocmai pentru a-i sublinia exclu­sivismul, preţul unul G63 AMG, ver­siunea de top a tot-terenului german, porneşte de la aproape 140.000 de euro, fiind astfel, alături de SLS, printre cele mai scumpe automobile produse de Mercedes-Benz.

În timp ce Mercedes-Benz sau Range Rover au deja o experienţă de mai multe decenii în sectorul automobilelor de teren, tot mai mulţi constructori exclu­sivişti urmează să se aventureze pe acest segment.

Printre aceştia se numără Lambor­ghini, dar şi Bentley. Ferrari, despre care existau zvonuri că ar putea lansa un SUV, s-a mulţumit doar cu lansarea lui FF, un model cu tracţiune integrală şi partea din spate de tip "shooting brake".

Spre deosebire de Ferrari, Lambor­ghini s-a mai aventurat în trecut pe segmentul maşinilor de teren, lansând în anii '80 un SUV cu un motor V12 pe benzină de pe Countach. Rezultatul a fost un automobil care arăta ca un Hummer şi care avea un consum mediu de 100 de litri de benzină la 100 km.

În timp ce publicul aştepta lansarea limuzinei Estoque de la Lamborghini, care să concureze cu Aston Martin Rapide, compania a prezentat în prima parte a acestui an Urus, cel mai puternic, cel mai sportiv şi cel mai extravagant SUV de lux. Motorul de sub capota modelului de serie, care va fi lansat cel mai probabil peste trei ani, va dezvolta cel puţin 600 CP, iar tracţiunea va fi integrală permanentă. Suspensia va avea înălţimea reglabilă electronic, aşa încât maşina promite şi capacităţi de trecere în afara asfaltului, iar spoilerul frontal este şi el reglabil, pentru a-i conferi maşinii stabilitate la viteze mari - se estimează că Urus va depăşi 300 km/h.

Prima "surpriză" în ceea ce priveşte segmentul SUV-urilor a venit anul acesta în martie, când la Geneva Bentley a prezentat conceptul EXP 9 F. Cu toate că maşina este un concept, ne arată în mare măsură cum ar putea arăta viitorul SUV Bentley.

Conceptul este propulsat de aceeaşi unitate de 6,0 litri, cu o arhitectură W12 regăsită şi pe modelul Continental, dar care ar putea dezvolta o putere de 600 CP. De asemenea, maşina ar mai putea fi propulsată şi de un motor V8 sau un sistem hibrid de propulsie.

Din punctul de vedere al designului exterior, se poate observa cu uşurinţă că cei de la Bentley au păstrat imaginea de marcă, dar totul este la scară mult mai mare. Mai precis, totul este redimen­sionat pe măsura unui SUV.

Printre primii care au dat "tonul" în segmentul SUV-urilor de super lux a fost însă Aston Martin, cu Lagonda Concept care a luat prin surprindere industria auto în 2009, prezentând un crossover coupe cu patru uşi şi patru locuri.

Indiferent că se discută de Aston Martin, Lamborghini, Bentley, Merce­des-Benz sau de legendarul Range Ro­ver, toate SUV-urile de lux vor deveni următorul nivel spre care vor aspira toţi constructorii exclusivişti. Cât de repede vor reuşi aceştia să cucerească noul seg­ment şi mai ales clienţii obişnuiţi să-şi configureze iahturi, rămâne de văzut.