Arts & Design

Context pentru visare sau cum te transpun ilustraţiile Dorianei Mărăşoiu în alte lumi: Caut mereu nişte cadre aproape fotografice, încadrate armonios, care să inspire stabilitate şi serenitate

17 apr 2024 106 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

În ultimii ani, ilustraţia a devenit din ce în ce mai populară ca formă de exprimare artistică. Pe de-o parte, în comunicarea comercială, folosirea ilustraţiilor este pe deplin justificată de nevoia de a găsi o ancoră, un reper vizual puternic, într-un mediu invadat de imagini. În plan mult mai apropiat, ilustraţiile ne-au facilitat tuturor o interacţiune accesibilă cu arta, dar prin care nu am făcut rabat de la calitate sau de la mesaj. Ilustraţia a ajuns să ne ofere un context pentru visare, iar în cazul lucrărilor semnate de Doriana Mărăşoiu, ilustraţia îi oferă privitorului arhitectura necesară pentru dezvoltarea unor poveşti personale.

„Desenez de când eram mică şi, într-o formă sau alta, desenul a făcut mereu parte din viaţa mea. În primii ani, erau mâzgălituri pe pereţi şi frunze, apoi au devenit peisaje în acuarelă şi portrete în grafit. Cred că dorinţa de a explora ilustraţia s-a dezvoltat şi maturizat odată cu mine şi cu nevoia de a-mi exprima prin desen tot mai mult ideile şi emoţiile“, spune Doriana Mărăşoiu, arhitectă, designer grafic şi ilustratoare.

A studiat la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu din Bucureşti între 2011 şi 2017, secţia Arhitectură, dar pasiunea pentru desen liber a avut-o mereu şi a fost chiar potenţată de anii de facultate.

„În timpul facultăţii şi în anii imediat următori, desenul liber s-a transformat în concepte arhitecturale, schiţe şi desene tehnice, însă îmi amintesc că eram într-o permanentă căutare a unor medii vizuale alternative, prin care să mă exprim mai liber. Probabil că, pentru că nu reuşeam să mă opresc doar la viziunea tehnică a domeniului studiat, mă înscriam la tot felul de workshopuri şi vo-luntariate de fotografie, de gra-fică şi de design de produs.“ Toate acestea au avut o influenţă asupra ei şi au ajutat-o să experimenteze şi să îşi dea seama în ce se regăseşte cel mai mult.

Pasul spre ilustraţie a fost oarecum întâmplător, ca o invitaţie din partea unei prietene, Roxana Bucur, consultant financiar, care concepuse în 2017 o poveste de educaţie financiară pentru copii, „Mărunţilă şi Bancnoţilă“, căreia voia să îi dea o formă vizuală. „Până atunci, experienţa mea profesională în artele vizuale venea mai degrabă pe filonul graficii decât al ilustraţiei, participând în timpul facultăţii ca grafician voluntar în mai multe proiecte, printre care amintesc revista culturală ArtOut şi Asociaţia studenţească I’MUAU, coordonată de arh. Justin Baroncea, îndrumătorul proiectului meu de diplomă şi cel care mi-a încurajat dezvoltarea în această direcţie.“

La puţin timp după terminarea facultăţii, Doriana Mărăşoiu s-a angajat ca arhitect proiectant şi, începând cu 2018, a legat o strânsă colaborare cu grupul editorial Igloo Media, specializat în cărţi de arhitectură şi design, pentru ale căror proiecte a început să creeze ilustraţii, grafică de albume şi concepte pentru campaniile din social media. Un proiect de o frumuseţe aparte este albumul „Bucharest: Modernism Art Deco“,  o invitaţie la rândul său de a descoperi frumuseţea care stă în detaliile Capitalei.

„Începând cu 2021, după primul an de pandemie, care m-a afectat destul de mult emoţional, am simţit tot mai acut nevoia de a mă exprima prin desen şi mi-am luat o perioadă de câteva luni de studiu, desen, explorare interioară. Au fost câteva luni extrem de importante din viaţa mea, în care am desenat zilnic şi am creat câteva serii de ilustraţii ce explorau diferite subiecte.“ Seriile au fost Botanical (natura şi plantele pe care le-a adunat în timpul pandemiei în apartament), Her (relaţia pe care o are cu ea şi cu feminitatea sa), Serendipity (mindfulness şi tăria de a te bucura de fiecare lucru din jur, oricât de neimportant ar părea), Wanderlust (călătoriile şi nevoia de a hoinări, faţă de care dezvoltase în perioada aceea o anxietate) şi Escapism (dorinţa de evadare din realitatea crudă de atunci). „Cred că acesta a fost momentul în care mi-am dat seama că nu pot trăi fără să desenez şi am început să caut activ tot mai multe oportunităţi în direcţia aceasta.“

Căutările au avut ca rezultat înfiinţarea propriei firme şi reluarea lucrului ca freelancer, dezvoltând proiecte de design interior, grafică şi ilustraţie deopotrivă. În ultimul an, Doriana a ales să îşi concentreze atenţia tot mai mult pe ultimele două. „În acest moment, aşadar, activitatea mea profesională pendulează între grafică de carte, social media, expoziţii şi evenimente şi ilustraţii editoriale, comerciale şi comenzi personalizate.“  Ea spune că investeşte foarte mult în formare profesională continuă, iar în anii trecuţi a urmat cursuri de Graphic Design şi  Art Direction şi a încercat permanent să exploreze lucruri noi, care îi sunt mai puţin cunoscute sau care o pot ajuta în eficientizarea procesului creativ şi în dezvoltarea antreprenorială. Pe partea de ilustraţie, sunt anumite lucruri care atrag atenţia la lucrările Dorianei Mărăşoiu.

„Una dintre trăsăturile definitorii ale ilustraţiilor este atenţia la detalii, o perspectivă controlată şi o compoziţie echilibrată, influenţe moştenite din studiul şi practicarea arhitecturii. Caut mereu nişte cadre aproape fotografice, încadrate armonios, care să inspire stabilitate şi serenitate.“ Experimentează cu palete vibrante de culori, pentru a da energie şi vitalitate imaginilor. „În mediul digital, aceste culori extrem de saturate, cu degradeuri fine, sunt îndrăzneţe şi captează uşor atenţia, însă adevărata plăcere este când reuşesc să le reproduc perfect prin imprimare.“ Găsirea hârtiei potrivite şi a metodei de imprimare ideale a fost un proces destul de anevoios, dar nu imposibil de soluţionat. „Din feedbackul primit până în prezent, ilustraţiile, mai ales cele din seriile personale, induc o stare contemplativă şi o atmosferă aproape onirică. Pentru mine, e o reală bucurie că ele stârnesc emoţie şi că sunt primite cu atâta bucurie.“

Atmosfera ilustraţiilor ei, în ciuda curăţeniei liniilor, invită la visare. Sau poate exact aici stă cheia, în spaţiile aerisite este loc mai mult pentru desfăşurarea interiorităţii.

„Am fost mereu fascinată de lumea noastră interioară şi de emoţii, de cum percepem viaţa, de cum relaţionăm unii cu ceilalţi şi cu noi înşine, iar acest interes s-a accentuat şi nuanţat în ultimii ani. Acesta este un lucru pe care încerc mereu să îl aduc în imaginile pe care le creez, fie că vreau să explorez o anumită emoţie, să subliniez importanţa iubirii faţă de sine şi a ancorării în prezent sau să recreez o stare.“ De multe ori încearcă să facă asta prin idei şi concepte suprarealiste. Dar feedbackul privitorilor este mult mai interesant, pentru că imaginea le oferă contextul să îşi imagineze poveşti şi stări, prin intermediul propriilor instrumente şi experienţe, admite Doriana Mărăşoiu. Fibra de arhitectă se vede în ilustraţiile sale, pentru că de multe ori subiectele sunt încadrate în contexte spaţiale echilibrate, elegante, care «vorbesc» despre materialitate, suprafeţe, stil, atmosferă. „De asemenea, ca urmare a lipsurilor aduse de pandemie, am simţit nevoia să explorez mai mult în desenele mele, alături de arhitectură şi scene urbane, natura, prin peisaje şi plante.“

Călătoriile, lucrurile noi sunt o altă sursă de inspiraţie şi deci un motiv recurent în ilustraţiile sale. „Există o parte din mine care tânjeşte să descopere locuri şi culturi noi, iar atunci când stau prea mult timp în acelaşi spaţiu mă simt nerăbdătoare şi constrânsă. Probabil din acest motiv îmi place să desenez personaje care tranzitează, care rătăcesc, care contemplă locuri şi care simt o uşurinţă în a se exprima liber.“ În acest moment, ilustraţiile Dorianei Mărăşoiu pot fi găsite în Bucureşti, în magazinele AlbAlb, Ototo, Room21 şi MioBio, iar în Constanţa la Rafia Studio.

Ilustraţia, ca mediu artistic, trăieşte nişte momente foarte frumoase şi sunt câţiva factori care au mutat atenţia spre această formă de artă nu chiar nouă.

„Primul caz cred că este explicat de o căutare a companiilor de a vinde produse şi servicii prin ima-gini originale, într-o lume care devine din ce în ce mai tehnologizată şi în care imaginile sunt abundente, uşor de reprodus, modificat şi repetat.“ A se afilia cu un artist şi a-i achiziţiona şi utiliza opera artistică în scop comercial pot oferi unei firme imaginea de promotor al artei, al frumosului şi de susţinător al creatorilor, ceea ce este apreciat de public şi, cu siguranţă, este mult mai autentic decât folosirea unor imagini de stock.

Dar poate cea mai importantă apropiere este cea dintre ilustraţie şi om, dintre obiect de artă şi interior.

„În cazul art print-urilor, acestea sunt o expresie a dorinţei de a aduce arta mai aproape de oameni, având ca prim avantaj accesibilitatea, oferindu-ne şansa de a deţine o lucrare de artă la un preţ mic, fără a compromite estetica sau calitatea, pe o hârtie preţioasă, rezistentă în timp şi putând fi disponibile în mai multe dimensiuni, care să se potrivească nevoilor cumpărătorilor.“

Având în vedere această regăsire între ilustraţie şi publicul său, planul Dorianei Mărăşoiu este de a se bucura de moment fără a face alte planuri.

„Businessul meu nu este unul scalabil şi, deşi este mult de muncă, a fi soloprenor vine şi cu o anumită libertate. Ultimii ani m-au învăţat că este mult mai important să fiu alertă şi atentă la oportunităţile din această piaţă în continuă schimbare şi să investesc constant în acele aptitudini care încă necesită finisare, decât să mă încăpăţânez să bifez anumite etape sau să îmi forţez dezvolta­rea.“ Preferă să lase lucrurile să curgă şi să îşi ofere flexibilitatea şi spaţiul de a se avânta în proiecte care o stimulează sau de a schimba traiectoria ori de câte ori simte nevoia.

Dar dacă este un lucru pe care şi-l doreşte este acela de a pătrunde şi mai mult în intimitatea celor care aleg ilustraţiile semnate de ea.

„Timp de mulţi ani am lucrat continuu, fără să mă bucur de reuşite. Iubesc însă să mă opresc şi să realizez, din feedbackul oamenilor, că ilustraţiile mele le oferă o anumită stare, le creează contextul să viseze, le permit să îşi amintească sau să îşi imagineze poveşti. La fel mă bucur când văd că un branding sau o serie de lucrări grafice pot propulsa afaceri, aduc mai multă încredere şi vizibilitate.“

Într-un viitor ideal, spune Doriana, va continua să facă ce face acum, îmbinând proiecte diverse, desenând mai mult, aducând arta sa mai aproape de oameni şi luând mai multe pauze.