Arts & Design

Atelierul Aşkia a fost fondat în 2015, cu scopul de a dovedi că România poate fi locul unde iau naştere obiecte de serie, dar de calitate, coerente de la prima schiţă până la produsul finit. Care e povestea?

19 nov 2021 188 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Este limpede că lumea întreagă se află într-o schimbare cum nu a mai fost de mult, din cele mai mici molecule până la cele mai ample segmente de viaţă. Planeta este toată cameleonică şi nimic nu pare să mai fie precum ştiam, aşa că Dragoş Motica a făcut din conceptul de cameleon o filosofie a businessului său Aşkia, un brand de produse home & deco semnate de designeri români. Sub îndrumarea acestora, lemnul, dar şi alte materii prime, se transformă după forma mediului în care sunt menite să capete sens.

Businessul Aşkia a fost fondat în 2015, cu scopul de a dovedi că România poate fi locul unde iau naştere obiecte de serie, dar de calitate, cu un parcurs coerent, de la prima schiţă până la produsul finit.

„Cred că ceea ce ne-a definit până acum şi ne va defini şi în viitor este simplitatea. Gândim şi dezvoltăm produse care sunt ancorate într-o realitate formală şi tehnologică, ceea ce înseamnă că simplitatea este o necesitate şi un deziderat pentru noi. Echipa ARS (Aşkia Research Studio), prin echipa de R&D (research and development - engl.), se concentrează să găsească soluţii intuitive la nevoile din zona de mobilier office şi home & deco“, spune Dragoş Motica, directorul creativ din spatele Aşkia.

A acumulat cunoştinţe în domeniul designului de produs, trăind şi muncind în România, unde a observat că singura industrie în care încă se mai dezvoltă articole noi este cea a mobilei. A studiat designul de produs încă din timpul liceului, urmând o secţie de profil din cadrul unui liceu de arte, apoi universitatea cu aceeaşi specializare.

Proiectul Aşkia a luat naştere în 2015, iniţial sub numele Ubikubi. Patru ani mai târziu, la sfârşitul lui 2019, compania şi-a extins acţionariatul, prin asocierea cu firma Arcade Doors, un producător român de soluţii tailor-made în amenajarea spaţiilor de birouri şi de mobilier fonoabsorbant. Schimbarea de acţionariat a adus şi schimbarea de brand, aşa apărând Aşkia, un nume derivat din cuvântul „aşchie“.

„Am vrut să transmitem mesajul că aşchia nu sare departe de trunchi, adică, deşi vom schimba puţin focusul, vom păstra ADN-ul care ne-a făcut cunoscuţi. Am fost şi sunt în continuare pasionat de acest domeniu (al mobilei - n. red.), de aceea cred că experienţa acumulată cu Ubikubi se dovedeşte extrem de benefică în noul drum numit Aşkia şi sper că se va reflecta şi în volumul vânzărilor la care ne aşteptăm în viitor.“

Întreg procesul de producţie are loc în fabrica firmei Arcade Doors din Mizil. Până în 2020, majoritatea pieselor Aşkia se vindeau în străinătate, cu precădere în Europa, în Anglia, Franţa sau Germania, dar şi în Statele Unite ale Americii, Africa de Sud, China, Arabia Saudită ori Australia. Lansarea unui nou produs a făcut însă ca lucrurile să se schimbe.

Produsele Aşkia consacrate de-a lungul timpului sunt în principal piesele de mobilier din lemn masiv, precum scaune sau mese, dar şi corpurile de iluminat. În timp, Aşkia şi-a definit câteva piese de rezistenţă, între care se distinge seria de cabine fonoabsorbante Kameleon, care au devenit, instant, din punctul de vedere al vânzărilor, produsul-vedetă al companiei. Lampa Slash s-a detaşat şi ea, fiind astăzi cel mai cunoscut articol al brandului, însă, în viitor, Cabina Kameleon, un spaţiu modular de lucru, ar putea să surclaseze toate celelalte produse, crede Dragoş Motica. De altfel, Kameleon a făcut ca balanţa vânzărilor să încline mai mult către România, după ce în trecut exportul era calea celor mai multe piese Aşkia.

„Kameleon este un produs extrem de bine gândit, unic pe piaţa de profil, prin faptul că poate fi foarte uşor întreţinut şi reconfigurat postachiziţie. Clientul poate să reconfigureze dimensiunea sau să-i schimbe «hainele», cumpărând doar piesele de care are nevoie. Ca la o maşină, dacă e să fac o analogie.“

Însă mult mai complex, deoarece „maşina“ ce poartă numele Kameleon poate trece de la dimensiuni reduse, de două persoane, chiar şi la o capacitate zece oameni, achiziţionându-se doar piesele necesare.

„Acest produs rezolvă problema întâlnirilor gălăgioase, mai ales în birourile de tip open-space. Este cameleonic şi poate fi adaptat vizual oricărui interior, poate fi configurat uşor, ca să răspundă nevoilor oricărui client, prin folosirea configuratorului online. Este uşor de instalat şi de mutat.“ În atelierul Aşkia din Mizil, lemnul este vedeta, însă şi pluta, lâna sintetică obţinută din reciclarea sticlelor de plastic, ţesăturile naturale, buretele, metalul sau sticla se numără printre materialele din care ies produse finite. Majoritatea materiilor prime vin din România, dar nu lipsesc nici furnizorii din Portugalia, Germania, Italia sau Anglia.

„Cred că inspiraţia vine din necesitate, mai ales în noua direcţie pe care a luat-o brandul. Vrem să dezvoltăm produse de care este cu adevărat nevoie şi care vin ca o soluţie pentru reducerea zgomotului în birourile de tip open-space.“

Timpul alocat pentru realizarea unei piese Aşkia variază în funcţie de tipul acesteia şi de complexitatea sa. Pentru seria de cabine Kameleon de pildă, perioada de dezvoltare, de la design până la produs de serie, a fost de aproximativ 18 luni.

„Plecăm la drum enumerând nişte nevoi şi principii pe care produsele noastre vrem să le încorporeze. Funcţiunea primează în direcţia nouă pe care am luat-o.“

Dacă înainte şi estetica era foarte importantă, acum atenţia la costurile de producţie influenţează estetica.

„Procesul nostru presupune o permanentă pendulare pentru a găsi cea mai bună soluţie - funcţional, economic şi formal - la problema pe care ne dorim s-o rezolvăm. Este o abordare matură, în care ne gândim la client, dar şi la sustenabilitatea businessului, deopotrivă“, spune Dragoş Motica.

În funcţie de produs, preţurile pleacă de la câteva zeci de euro, pentru un cuier Cereall Hook de exemplu, ajungând până la câteva zeci de mii de euro pentru cea mai mare dintre cabinele fonoabsorbante, Kameleon K7.

Aşkia are în general stocuri de semifabricate, urmând ca asamblarea să se facă odată cu confirmarea comenzii. Pentru articolele în cazul cărora echipa ştie că sunt cereri mai mari există şi stocuri de produse finite, cu scopul de a putea onora în scurt timp o comandă mai mare.

„Cred că produsele noastre, datorită simplităţii formale, se adaptează oricărei amenajări. Încercăm să nu fim tributari tendinţelor, ci să fim sinceri cu noi şi de asemenea să fim sinceri faţă de clienţi.“

Pentru produsele home & deco, principalii clienţi sunt persoanele fizice, care ajung în universul Aşkia la recomandarea arhitecţilor cu care designerii colaborează. Zona HoReCa de asemenea se numără printre clienţi, în vreme ce pentru mobilierul de birou ţinta sunt corporaţiile.

Anul trecut, Aşkia a generat o cifră de afaceri de 124.000 de lei şi un profit de 62.000 de lei. După un 2020 care a presupus reorganizarea businessului, odată cu schimbarea acţionariatului şi, totodată, şi schimbarea obiectivelor, adică trecerea de la dezvoltarea şi vânzarea de produse home & deco la dezvoltarea de mobilier specializat pentru birouri, Dragoş Motica vrea în primul rând să-şi consolideze piesele în piaţă, atât naţional, cât şi internaţional.

„Primul pas a fost să le prezentăm în cadrul Romanian Design Week în iunie, iar în septembrie vom fi la Săptămâna de Design de la Milano (Salone del Mobile), în cadrul unei expoziţii organizate la Milano Base, în cea mai efervescentă zonă din cadrul acestui eveniment, Zona Tortona“, spunea Dragoş Motica în luna august.

Însă lumea e mare, iar Aşkia, deşi nu sare departe de trunchi, visează să sară departe de locul în care a luat naştere, atelierul din Mizil, şi să ajungă în casele şi birourile cât mai multor pasionaţi de designul contemporan funcţional.