Arts & Design

O antreprenoare şi-a lansat un business nou în plină pandemie, brandul de modă FIOR, cu haine personalizate, pe care le pictează chiar ea. „Odată cu pandemia, toate proiectele mi-au fost anulate, drept urmare m-am panicat, m-am întristat, m-am relaxat, m-am panicat iar“

08 mar 2021 371 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

"A FIOR a nu fi." Acesta este motto-ul brandului FIOR, creionat de Loredana Munteanu în plină pandemie, după ce toate celelalte proiecte i-au fost anulate. Astfel, ea a întors foaia şi a pornit de zero, cu o nouă „planşă“ de business pe care să îşi exprime creativitatea. A dezvoltat o afacere în modă, dar nu orice fel de modă, ci personalizată. Mai exact, Loredana pictează pe haine pentru a le imprima ceva din viziunea sa, dar mai ales ceva din personalitatea purtătorului.

„FIOR a fost şi este un imbold de a-mi materializa cu responsabilitate şi graţie o pasiune mai veche: pictura pe haine“, spune ea. Loredana Munteanu are 32 de ani şi se descrie ca antreprenor şi organizator de proiecte culturale în spaţii publice. Ea este de altfel fondatoarea ONG-ului Arta nu Muşcă. Cel mai recent proiect desfăşurat de organizaţie este Brâncuşi. Balada drumului spre infinit, un proiect cultural ce reuneşte mai mulţi artişti precum Victor Rebengiuc, Alexandru Tomescu sau Miruna Vidican, cu scopul de a crea împreună un concept adaptat condiţiilor actuale.

„Odată cu pandemia, toate proiectele mi-au fost anulate, drept urmare m-am panicat, m-am întristat, m-am relaxat, m-am îmbrăţişat, m-am panicat iar“, spune Loredana. După acest ciclu de emoţii, în iunie ea a cumpărat instinctiv pensule noi şi culori pentru textile. Îşi dorea o cămaşă bărbătească de plajă.

„Am mers la mare, iar cămaşa a făcut furori. Am postat pe conturile de social media personale, unde am primit multe mesaje, aprecieri, iar ulterior o bună prietenă m-a încurajat să îmi adun ideile, să creez un cont de instagram dedicat şi să am curaj.“

A contat foarte mult, spune ea. A urmat o lună de documentare pentru direcţie estetică, inspiraţie, nume. Voia ceva simplu şi de impact.

„Am realizat că vreau să mă nişez. Vreau să pictez doar pe cămăşi şi trench-uri, piese unisex, statement, precum numele brandului.“ De ce cămăşi? Pentru Loredana, cămaşa rămâne cel mai simplu, dar sexy, de impact şi încrezător item.

„Astfel, mi-ar plăcea ca oamenii să se relaxeze şi să găsească în această piesă un mod de a se exprima, de a transmite o parte din ei pe plan personal, nu doar într-un context de business.“

Cămăşile ce poartă brandul FIOR au croi bărbătesc, astfel că pot fi purtate atât de bărbaţi, cât şi de femei. Ele sunt din bumbac, prezintă diverse modele şi sunt realizate în colaborare cu o fabrică locală.

„Mi-am dorit ca piesele să transmită sensibilitate, dar şi personalitate, îndepărtându-mă astfel de ideea unei cămăşi «pentru birou».“

Procesul de producţie e variabil, mai exact ţine de achiziţie şi apoi de pictarea pieselor în funcţie de sufletul clienţilor.

Cel de-al doilea produs din portofoliul FIOR sunt trench-urile. Ele au fost până acum fie piese vintage, fie piese trimise de clienţi, din garderoba proprie, pentru personalizare.

„Din fericire, majoritatea clienţilor îmi lasă mână liberă şi apreciez tare mult acest gest şi încrederea acordată. Mărturisesc că, de multe ori, e şi dificil, fiindcă nu cunosc direct omul, ci doar din mediul online şi atunci merg pe intuiţie şi pe cuvinte-cheie.“

Dacă ar fi să facă un raport, din totalul pieselor pictate, la 70% dintre ele a aplicat Loredana propriile idei, iar la restul de 30% s-au implicat foarte mult clienţii care au trimis detaliat ce îşi doresc. În acest caz, ea rar intervine.

Care a fost cea mai neobişnuită cerinţă?

„Direcţia estetică este focusată pe linii minimaliste, pe siluete, detalii fine şi mesaje potrivite pentru o cămaşă cu personalitate. De aceea, nu pictez orice pe orice.“ Recunoaşte că au fost o serie de solicitări de a picta cămăşile cu tematică de Crăciun - brăduţi, reni, oameni de zăpadă sau imagini realiste ori portrete după fotografii de nuntă.

„Dar o cerinţă neobişnuită la care am dat curs a fost atunci când un domn a dorit o cămaşă pentru o fostă clientă FIOR, cu un mesaj drept răspuns la ce comandase ea deja, un cod de a face cunoştinţă.“

Cu adevărat, la final de iulie 2020 a început oficial povestea FIOR să se scrie, deşi ideea a încolţit în mintea fondatoarei mai devreme. Au urmat apoi concepte ready to wear ce pot fi achiziţionate ca produs finit sau concepte custom, pentru care Loredana vine cu propuneri, dar se şi consultă cu clienţii pentru o piesă cât mai personalizată.

Din august până la finalul anului 2020 FIOR a vândut în jur de 250 de cămăşi, fiecare având un preţ ce variază între 250 şi 400 lei, în funcţie de personalizare.

„Clientul brandului este unul discret, simplu, dar cu o notă specială, descoperit prin modul în care salută, se exprimă în scris, la telefon, îşi prezintă o dorinţă, cum transmite o bucurie sau o neclaritate şi un feedback postprimirea cămăşii şi cum se simte pe pielea sa.“

Momentan, produsele FIOR se vând pe conturile dedicate de pe reţelele sociale Instagram şi Facebook, dar Loredana spune că planurile de viitor vizează lansarea unui website propriu unde clienţii pot vedea concret opţiunile de personalizare, modelele de cămăşi şi cum ar arăta produsul final, în urma alegerilor făcute.

„De asemenea, mi-ar plăcea ca unele dintre produse ready to wear să se regăsească în câteva shop-uri faine din Bucureşti.“ Mai mult, ea plănuieşte câteva campanii video/foto care să transmită povestea şi ideea FIOR, dar şi un nou spaţiu pentru atelier, unde clienţii pot vedea şi proba cămăşile, în condiţii de siguranţă.

„Şi, desigur, astfel am putea să ne cunoaştem şi offline. Contează foarte mult pentru mine.“

Spune că a ales să lanseze acest brand şi acest business nu din preocuparea pentru modă, ci dintr-o preocupare constantă şi de bun-simţ de a avea grijă de sine prin ceea ce alege să poarte.

„Primele amintiri din zona aceasta le am cu mama fiind foarte cochetă, lucru ce s-a transmis mai departe prin atenţia la detaliile care fac diferenţa. Cumva, am cultivat acest firesc, iar în ultimii opt ani am avut tendinţa ca multe dintre piesele cumpărate să le pictez, să le personalizez, să transmit un mesaj, să creez o tensiune, să fur un  zâmbet, să mă joc.“

Şi apoi această direcţie artistică e despre tot ce o înconjoară şi îşi pune amprenta asupra sa. Au contat şi masteratul „Istoria artei“, din Bucureşti şi Barcelona, unde a intrat în contact cu artişti, viziuni şi contexte diferite, dar şi cursul despre piaţa de artă urmat la institutul de artă Sotheby’s Londra.

Ce o inspiră acum când „produce“ ceva sub brandul FIOR?

„Dacă e vorba despre o cămaşă ready to wear, îşi vor pune amprenta felul în care mă simt, o carte recent citită, un film proaspăt vizionat, un muzeu vizitat, cerul, stelele.“ Dacă e vorba despre o cămaşă custom, ea ia în calcul conexiunea cu clientul şi îi ghiceşte cumva în suflet.

Spune că produsele realizate de ea se fac remarcate pentru că e fidelă unei estetici, nu are constrângeri şi vrea să transmită fiorul într-un mod aparte. Definiţia din DEX a fiorului spune că este o emoţie vie, provocată de un sentiment puternic. Ea nu reuşeşte însă să cuprindă cu adevărat întreaga semnificaţie a acestui termen cu înţeles atât de personal pentru fiecare. Poate totuşi cămăşile sau trench-urile FIOR reuşeşc să o facă.